پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت ×
گوهری از جنس تجربه
15 تیر 1400 - 15:13
شناسه : 14800
معاون توسعه و مهندسی شرکت سنگ‌آهن گهرزمین مطرح کرد؛ دانش يک سازمان را می‌توان يکي از مهمترين دارايی‌های آن دانست؛ بنابراين مديريت دانش به منظور خلق دانش، حفظ، گسترش و بهره‌مندی از آن امری ضروری برای هر سازمان است. در جهان امروز، سازمان‌ها بيشتر از آنکه به دنبال حفظ و نگهداری سرمايه‌های ملموس و مادی خود باشند، در صدد هستند تا با بالا بردن سطح دانش فنی و تجربی خود، از قدرت بيشتری برای حضور در بازارهای رقابتی برخوردار شوند. نقش مديريت دانش در صنايع معدنی، با توجه به حجم زياد اطلاعات و سرعت رشد اين صنعت، پررنگ‌تر است. با توجه به اينکه تجربه امری مهم در بهره‌وری صنعت و معدن تلقی می‌شود، کسب دانش ضمنی و ثبت اين دانش می‌تواند عاملی بسيار مهم و راهگشا برای توسعه و بهبود کيفی و کمّی توليد به شمار آيد.
ارسال توسط : نویسنده : تیمور منصوری منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

دارایی‌های یک شرکت لزوما سرمایه‌هایی ملموس و قابل‌مشاهده نیستند؛ نیروی انسانی و دانش فنی یک مجموعه از جمله دارایی‌های ارزشمند هر بنگاه اقتصادی به شمار می‌آیند. نیروهای انسانی یک سازمان، با برخورداری از یک سری ویژگی‌های اکتسابی، از مهارت مناسبی در انجام کار و فعالیتی به‌خصوص برخوردار هستند؛ این مهارتی که فرد دارد، در حقیقت، دانش پنهان وی است. با استخراج این دانش از ذهن افراد و انتشار آن در سازمان، سایر کارکنان نیز می‌توانند از آن بهره ببرند و در فعالیت‌های خود پیاده‌سازی کنند. بدیهی است که در چنین شرایطی، بازدهی کلی سازمان افزایش خواهد یافت. مدیریت دانش، اطلاعات موجود در ناخودآگاه افراد را جمع‌آوری و سازماندهی می‌کند و دانشی که قابلیت اجرایی داشته باشد را برمی‌گزیند و در اختیار سایرین قرار می‌دهد تا در نهایت، موفقیت بیشتری برای شرکت حاصل شود. صنایع معدنی از صنایع پیشرو در دنیا به شمار می‌روند؛ بنابراین موضوع تولید دانش برای این صنایع بسیار اهمیت دارد و به منظور بهره‎‌‌مندی از دانش، به کار گرفتن سیستم مدیریت دانش در این صنایع ضروری است. بیشترین خطاها و آسیب‌های ناشی از آن‌ها در معادن به دلیل نبود دانش کافی در حوزه کاری اتفاق می‌افتد. در همین راستا، ثبت و نگهداری دانش افراد در شرکت‌های معدنی می‌تواند کمک شایانی به رشد بهره‌وری شرکت داشته باشد. این شرکت‌ها می‌توانند با مراجعه به تجربیات خود، از راه‌حل‌های موجود برای حل یک مشکل استفاده کنند. معمولا کار در حوزه معدن نیاز به دانشی بالا دارد. ثبت دانش به شرکت‌ها کمک می‌کند تا اطلاعات لازم به منظور آموزش در دسترس نیروهای جدید نیز قرار بگیرند تا آن‌ها بتوانند با آمادگی و دانش بیشتری مشغول به کار شوند.

معدن در مسير مديريت دانش

از آنجایی که معدن‌کاری در طول تاریخ همواره از کارهای سخت و مشقت‌بار بوده است، می‌توان گفت که همیشه بیشترین توان بشر را جذب خود کرده و عمدتا وسایل و تکنیک‌های آن تابع توان انسان بوده است. به همین دلیل، بسیاری از معدن‌کاران، خود را در این مسیرِ سخت قربانی کرده‌اند. اما امروزه و با پیشرفت‌های شگفت‌انگیز بشر در علوم، به‌ویژه در قرن بیست‌ویکم که کامپیوتر جایگزین بسیاری از نیروهای انسانی در کارهای سخت و طاقت‌فرسا شده است، معدن‌کاران همواره تلاش کرده‌اند که با روش‌ها و تکنیک‌های فنی و ماشینی‌شده امروزی، بخشی از چالش‌های گذشته خود را جبران کنند. امروزه معدن‌کاری با سبک‌وسیاق سابق دیگر ارزش اقتصادی خود را از دست داده است. تلاش بی‌وقفه مدیران صنایع معدنی به منظور جایگزین‌سازی این پتانسیل خدادادی عظیم به جای نفت در طی سه دهه اخیر قابل‌تقدیر است. بهره‌مندی از راهکارهای علمی نوین و استفاده بیشتر از علوم و تکنولوژیِ روز سرعت بهره‌برداری را چندین برابر کرده و بهره‌وری را افزایش داده است. شرکت گهرزمین، که فقط چند سال است پا به میدان تولید نهاده، تمام تلاش خود را برای نوسازی روش‌های غیراقتصادی و طاقت‌فرسای گذشته به کار بسته است و در همین راستا، با مطالعه سیستم‌های جدید استخراج و حمل، استخراج طاقت‌فرسا و پرریسک زیرزمینی را حذف می‌کند و قطعا استخراج را تا انتها با هزینه‌های بسیار پایین‌تر و کم‌ریسک‌تر به انجام خواهد رساند که این‌ مهم به کمک بهره‌گیری از دانش و استفاده از تجربه‌های قبلی و دانش افرادِ فعال در این زمینه صورت خواهد پذیرفت.

مديريت دانش در شرکت گهرزمين

شرکت گهرزمین از ابتدای تاسیس خود همواره استفاده از دانش روز را یکی از اولویت‌های اصلی سیاست‌گذاری‌های خود قرار داده است. در همین راستا، این شرکت در ابتدا با ایجاد ارتباط تنگاتنگ با دانشگاه‌های بزرگ کشور، به طرح مشکلات صنایع معدنی پرداخته و با تلاش به منظور اصلاح روش‌ها، حرکتی نو را آغاز کرده است. شرکت نیروهای مورد نیاز را از همین طریق جذب و سپس با راه‌اندازی تیم‌هایی اقدام به تحلیل روش‌ها و اشکالات کرده و به منظور اصلاح ساختارهای علمی حاکم بر این صنایع، اقداماتی انجام داده است.

شرکت گهرزمین، با دعوت از کارشناسان بسیاری از معادن بزرگ و نیز استادان دانشگاه‌ها، به منظور بهبود بهره‌وری و جایگزینی روش‌های جدید به جای روش‌های غیراقتصادی حاکم و جمع‌آوری اشکالات صنایع مشابه، ابتدا شناخت خوبی از آن‌ها کسب و سپس در طرح‌های خود اقدام به پیشنهاد روش‌های بهینه کرده است. در این زمینه، استفاده از نشریات داخلی معادن و صنایع وابسته و نیز بولتن‌های وابسته بهترین کمک را ارائه کرده است. همچنین با دریافت نظرها و پیشنهادهای بسیاری از استادان خارج از کشور در قالب سمینارهای کوتاه‌مدت، از آن‌ها بهره برده است.

این شرکت، دانشگاه‌های بزرگ را، به عنوان پتانسیل‌های عظیم و در دسترس، جزو لاینفک راه‌حل‌ها برای معضلات فنی خود دانسته و به منظور حل مسائل بنیادی و نیروسازی برای آینده، حداکثر بهره را از آن‌ها برده است و با دانشگاه‌های صنعتی شریف، فردوسی مشهد، شهید باهنر کرمان، تربیت مدرس و مالک اشتر و نیز شرکت‌های دانش‌بنیان و قطعه‌سازان داخلی و… پروژه‌هایی در دست اقدام دارد. این شرکت همچنین واحدهای تولیدکننده متعددی را به منظور رفع نیازهای خود در قالب قراردادهای منعقدشده و با نظارت طراحان و متخصصان دانشگاهی، تجهیز و فعال کرده است.

شرکت گهرزمین، با اعزام نیروهای تخصصی به شرکت‌های بزرگ مطرح جهانی در قالب پروژه‌های خاص و استفاده از تجارب آن‌ها در سمینارها و بررسی‌های کارشناسی و نیز ارتباط استادان مطرح دانشگاهی با امور اجرایی، خود برای تربیت کارشناسان (بورسیه کردن کارشناسان در مقاطع بالاتر) و ارتقای سطح علمی آن‌ها اقدام می‌کند. اخیرا و با دستور ویژه مدیرعامل، این شرکت راه‌اندازی یک نشریه داخلی را بدین منظور در دستور کار خود قرار داده است. شرکت گهرزمین، در ادامه فعالیت‌های خود در راستای افزایش سطح دانش فنی شرکت، اقدام به ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان کرده است تا ضمن حفظ ارزش‌های تولیدشده، با روش‌های منطقی بتواند تجربه خود را به منظور بهبود بهره‌وری در سایر معادن کشور به اشتراک بگذارد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.