چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های معدنکاران جنوب کشور نبود پایانه صادراتی جامع مواد معدنی است
11 آذر 1399 - 7:22
شناسه : 2304
به‌گفته کارشناسان در جنوب کشور آنطور که شایسته است نتوانسته‌ایم دست به توسعه پایانه‌های صادراتی بزنیم، به طوری که برخی مناطق پایانه صادراتی ندارند و برخی هم با حداقل ظرفیت کار می‌کنند، این در حالی است که ساخت پایانه‌های صادراتی جامع یکی از نخستین اقدامات در راستای توسعه صادرات مواد معدنی به‌شمار می‌رود. براساس آمار و اطلاعات موجود در بین استان‌های همجوار خلیج‌فارس، استان بوشهر باوجود ظرفیت‌های معدنی از وضعیت مناسبی برخوردار نیست. در مجتمع بندری نگین بوشهر به‌دلیل نبود عمق زیاد تنها شناورهای تا سقف ۲۵ هزار تن قابلیت پهلوگیری دارند. این مجتمع بندری همچنین باتوجه به اینکه نیاز به لایروبی سالانه در اثر رسوب‌گیری از منطقه تالاب حله دارد، امکان توسعه کمتری داشته است. باتوجه به اینکه استان‌های جنوبی پایانه صادراتی جامعی ندارند یا با حداقل ظرفیت کار می‌کنند، روزنامه صمت در این شماره به اهمیت تشکیل پایانه صادراتی جامع مواد معدنی در جنوب کشور پرداخته و با کارشناسان گفت‌وگو کرده است.
ارسال توسط :
پ
پ
ظرفیت‌های بوشهر در رونق صادرات

احمد مرادی، رئیس خانه معدن استان بوشهر درباره اهمیت ایجاد پایانه‌های صادراتی مواد معدنی به صمت گفت: یکی از مواردی که باید در بخش معدن موردتوجه مسئولان قرار گیرد، توسعه پایانه‌های صادراتی جامع مواد معدنی است. او خاطرنشان کرد: در جنوب کشور آنطور که شایسته است نتوانسته‌ایم دست به توسعه پایانه‌های صادراتی بزنیم و در این زمینه جز بندر شهید رجایی، مابقی بنادر عملکرد و توان بسیار ضعیفی دارند. رئیس خانه معدن استان بوشهر با اشاره به ظرفیت‌های این استان اظهار کرد: با اینکه بوشهر جزو استان‌های کم‌وسعت در جنوب کشور به‌ حساب می‌آید، مرز آبی گسترده‌تری نسبت به دیگر استان‌ها با خلیج‌فارس دارد که حدود ۹۰۰ کیلومتر است. نکته مهم دیگر اینکه بوشهر کمترین فاصله حمل مواد معدنی تا اسکله را دارد و معادنی در این منطقه وجود دارند که با دریا حدود یک کیلومتر تا ۸۰۰ متر فاصله دارند. باتوجه به اینکه هزینه حمل‌ونقل زمینی معدن یا واحد فرآوری تا اسکله در این منطقه از کشور بسیار کم است، فرصت خوبی است که مواد معدنی استان را با حداقل هزینه و با رقابت سالم به کشورهای متقاضی صادر کرد.

اسکله‌ای با ظرفیت محدود

مرادی با اشاره به پایانه صادراتی فعلی که در استان بوشهر قرار دارد، تصریح کرد: پایانه فعلی بیشتر شبیه یک اسکله است که با ظرفیت بسیار محدود فعالیت می‌کند. فقط شناورهای تا سقف ۲۵ هزار تن می‌توانند در این منطقه پهلو بگیرند، این در حالی است که اگر بخواهیم مواد معدنی را از خلیج‌فارس به مناطق دیگر صادر کنیم باید شناورهای ۴۰ هزار تن به بالا در این منطقه پهلو بگیرند. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به نقش سازمان ایمیدرو در راه‌اندازی پایانه صادراتی جامع مواد معدنی در این منطقه از کشور گفت: بزرگ‌ترین و نادرترین پدیده‌های معدنی استان بوشهر در اختیار سازمان ایمیدرو قرار دارد. داشتن ذخایر معدنی بیتومین، سلیستین، کربنات کلسیم، مواد اولیه آلومینیوم از جمله توانمندی‌های این استان است. ازآنجاکه پهنه‌های اکتشافی در اختیار ایمیدرو قرار گرفته، انتظار می‌رود در این منطقه سرمایه‌گذاری مناسبی انجام شود. رئیس خانه معدن استان بوشهر با اشاره به اینکه احداث پایانه صادراتی جامع به رونق استان‌های دیگر نیز کمک می‌کند، تصریح کرد: اگر پایانه صادراتی جامع احداث شود، علاوه بر صادرات مواد معدنی استان بوشهر می‌توان شاهد صادرات مواد معدنی استان‌های همجوار همچون فارس و کهگیلویه و بویراحمد نیز بود.

همکاری خانه معدن با ایمیدرو

مرادی با اشاره به اقداماتی که تاکنون برای راه‌اندازی پایانه صادراتی در این منطقه از کشور انجام ‌شده، بیان کرد: با همکاری خانه معدن، سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی ایران توانسته‌ایم پهنه مناسبی را در نظر بگیریم. برای ادامه فعالیت از سازمان محیط‌زیست و بنادر و کشتیرانی استعلام قانونی گرفته‌ شده است.
خوشبختانه مطالعات میدانی ژئوتکنیک و هیدروگرافی نیز انجام‌شده و به نتایج قابل‌قبولی دست‌ یافته‌ایم. مرادی در ادامه به مشکلات مالی برای پیشبرد این هدف اشاره کرد و گفت: ازآنجاکه راه‌اندازی پایانه صادراتی جامع در زمینه سرمایه‌گذاری و تامین مالی با مشکل روبه‌رو است، انتظار داریم ایمیدور یا هر سرمایه‌گذار دیگری ورود کرده و دست به سرمایه‌گذاری بزند. او با اشاره به نقش دیگر تشکل‌ها در توسعه این منطقه از کشور گفت: فعالان معدنی بوشهر و دیگر فعالان بخش ‌خصوصی نیز می‌توانند در راه‌اندازی پایانه صادراتی جامع ایفای نقش کنند

ضعف صادرات

مهدی نبی‌پور، مدیرعامل یک کنسرسیوم صادراتی مواد معدنی با اشاره به اهمیت تشکیل پایانه‌های جامع صادراتی در رونق بخش معدن به صمت گفت: اگر پایانه‌های جامعی در جنوب کشور ایجاد شود که بتوان مواد معدنی را در آنجا دپو و از آنجا صادر کرد، به‌طورقطع به ظرفیت خوبی دست می‌یابیم و می‌توانیم پاسخگوی نیاز متقاضیان داخلی و خارجی باشیم. نبی‌پور با اشاره به مشکلات فعالان معدنی در نبود پایانه‌های صادراتی جامع گفت: یکی از مشکلات اغلب فعالان معدنی این است که برای صادرات در حجم بالا با مشکل روبه‌رو هستند. هرگاه مشتری خارجی قصد ورود به بازار ایران را داشته، به‌دلیل ضعف دپو و نبود پایانه‌های صادراتی جامع نتوانسته به هدف خود دست یابد؛ از همین رو اگر پایانه‌هایی در کشور وجود داشته باشد که کالاها در آنجا دپو و سپس منتقل شود، شرایط خوبی بر اقتصاد حکمفرما می‌شود. این فعال معدنی در پاسخ به این سوال که چرا زیرساخت‌های لازم برای توسعه پایانه صادراتی تاکنون در کشور تامین نشده، گفت: عامل اصلی این مسئله ضعف هماهنگی میان وزارتخانه‌ها، نهادهای دولتی و تشکل‌های خصوصی است. اغلب بین نهادهای مختلف هماهنگی مناسبی مشاهده نشده است. در واقع یکی از معضلات کشور این است که نمی‌توانیم به شکل گروهی کار کنیم. باوجود اینکه ایران جزو کشورهایی است که منابع معدنی غنی دارد، متاسفانه به‌دلیل ضعف کار گروهی نتوانسته‌ایم به توسعه زیرساخت‌های صادرات کمک کنیم.

اهمیت کار گروهی

نبی‌پور ادامه داد: شاید در سطح کلان مباحث خوبی مطرح‌ شده اما فعالان اقتصادی در عمل با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند. بارها شاهد بوده‌ایم که موارد جزئی آنها را اذیت کرده و موجب شده از ادامه کار ناامید شوند؛ به‌طور مثال می‌توان به اقدامات گمرک و مشکلاتی که این نهاد برای صادرکنندگان ایجاد می‌کند، اشاره کرد. این فعال معدنی در پاسخ به این سوال که برای داشتن پایانه صادراتی قدرتمند نخستین قدم چیست، گفت: باید در بنادری که ظرفیت صادرات دارند مثل بندر بوشهر بیشتر سرمایه‌گذاری شود. هنگامی ‌که پایانه صادراتی جامع وجود داشته باشد، می‌توان پروژه‌های بزرگ را پیش برد، چراکه خریداران روی مواد معدنی ما حساب می‌کنند. نبی‌پور در پایان تاکید کرد: متولی توسعه پایانه‌ها دولت و تشکل‌های خصوصی هستند و ما انتظار داریم بخش‌های مختلف برای توسعه بخش معدن با یکدیگر همکاری‌های لازم را داشته باشند و دست به سرمایه‌گذاری بزنند.

سخن پایانی…

یکی از زیرساخت‌هایی که باید برای توسعه معادن مورد توجه قرار گیرد، ایجاد و گسترش پایانه‌های صادراتی جامع مواد معدنی است. استان بوشهر با دارا بودن مرز آبی گسترده با خلیج‌فارس و همچنین نزدیکی معادن به آب ظرفیت خوبی برای رشد صادرات دارد. توجه به ایجاد پایانه صادراتی جامع در این منطقه از کشور می‌تواند به توسعه معادن استان‌های دیگر از جمله شیراز و کهگیلویه و بویراحمد هم کمک کند. فعالان معدنی معتقدند احداث پایانه جامع نیازمند سرمایه‌گذاری ایمیدرو و همکاری تشکل‌های بخش خصوصی است.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.