چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
یک رویکرد تحول‌محور
08 اسفند 1400 - 14:42
شناسه : 25159
تنها مسئله ثابت جهان امروز، مقوله تغییر است. در عصر حاضر، تمام ابعاد زندگی بشر با شتابی وصف‌ناپذیر در حال تحول است. در چنین شرایطی، سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی نیز برای بقا و پویایی خود ناچار به اجرای نوآوری و ایجاد تحولات مستمر و گسترده در تمامی بخش‌های فعالیت خود از جمله خطوط تولید، تکنولوژی‌ها و نیروی انسانی خواهند بود. قطعا بی‌توجهی سازمان‌ها به لزوم ایجاد تغییر و تحول به معنای عقب ماندن از سایر رقبا و حذف تدریجی از بازارهاست. در همین راستا، شرکت ملی صنایع مس ایران همواره استراتژی و رویکردی تحول‌محور را در اولویت چشم‌اندازهای توسعه خود قرار داده است. شرایط امروز این شرکت در زمینه دانش و تخصص نیروی انسانی، رشد روزافزون تولید، تنوع بازارها و مشتریان شرکت، خود گویای نتایج موفقیت‌آمیز آن در حوزه ایجاد تحول مستمر و پایدار است.
ارسال توسط : منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

بالندگی، توسعه و رشد هر بنگاه اقتصادی از مسیر تحولات سازمانی و اتخاذ رویکردهای مناسب برای پیاده‌سازی آن‌ها می‌گذرد. در واقع مقوله تحول و تغییر است که یک بنگاه اقتصادی را قادر می‌سازد تا انعطاف‌پذیری خود را در محیط پویا، پرریسک و پیش‌بینی‌ناپذیر بازارها و محیط کسب‌وکار افزایش دهد و به این ترتیب، با برخورداری از قابلیت تطابق و سازگاری با شرایط محیطی، به سمت حضور پررنگ‌تر در بازارهای رقابتی حرکت کند.

شرکت ملی صنایع مس ایران، به عنوان سازمانی مترقی و توسعه‌یافته که هر روز بیش از گذشته در اقتصاد کشور نقش‌آفرینی می‌کند را می‌توان نماد و الگویی برای تحولات همه‌جانبه سازمانی در مسیر ارتقای بهره‌وری و سطح دانش و تخصص نیروی انسانی، به‌روزرسانی تکنولوژی‌های تولید و به حداقل رساندن بهای تمام‌شده معرفی کرد. توفیقات متعدد این شرکت در زمینه توسعه ظرفیت‌ها، افزایش آمار تولید، داخلی‌سازی تجهیزات و قطعات مصرفی که اغلب آن‌ها پیش‌تر از کشورهای خارجی خریداری می‌شدند و حضور در بازارهای جدید بین‌المللی، همگی گویای رویکرد تحول‌محور این شرکت در مسیر توسعه هستند.

نیروی انسانی، عامل محرک ایجاد تحول

نخستین لازمه تحقق آرمان‌های یک سازمان، تهیه نقشه راه و تدوین یک استراتژی دقیق و برنامه‌ریزی‌شده برای اِعمال تغییرات و تحولات لازم است. تعیین اهداف استراتژیک در یک سازمان آرمان‌ها و تحولات لازم به منظور آن را برای مدیران و نیروی انسانی به شکلی ملموس‌تر و قابل‌درک‌تر درمی‌آورد؛ مسئله‌ای که موجب می‌شود آمادگی ذهنی لازم و احساس نیاز قدرتمند برای تغییرات در میان افراد سازمان شکل بگیرد. این امر در زمینه مدیریت تحول بسیار اهمیت دارد؛ زیرا عکس‌العمل نیروی انسانی در مقابل تحولات، یکی از عوامل کلیدی و اثرگذار در اجرای موفقیت‌آمیز تغییرات محسوب می‌شود و به همین دلیل، پرداختن به نیروی انسانی برای بالا بردن سطح دانش و انگیزه تاثیر بالایی در مدیریت تحولات در سازمان دارد.

در همین راستا، شرکت ملی صنایع مس ایران، به عنوان شرکتی که چشم‌انداز اصلی خود را تبدیل شدن به سازمانی کارآمد در عرصه تولید و عرضه مس و محصولات جانبی با عملکردی در مقیاس جهانی تعریف می‌کند، یکی از اهداف استراتژیک خود را تحول فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی و ارتقای بهره‌وری نیروی انسانی قرار داده است. در این زمینه، رشد و یادگیری یکی از رویکردهای اساسی و دائمیِ جاری در شرکت ملی صنایع مس ایران محسوب می‌شود و فرایندهای سرمایه انسانی این شرکت در حوزه رشد و یادگیری در سه حوزه ارتقای عملکرد، توانمندسازی و جانشین‌پروری و در آخر افزایش انگیزه، رضایت و نگهداشت سرمایه‌های انسانی تعریف شده‌اند.

از منظر مدیریت ارشد شرکت ملی صنایع مس ایران، نیروی انسانی است که زمینه‌ساز تحول در سازمان خواهد بود و به همین دلیل، برای پرورش و نیز انتخاب مسیر درست، باید اهتمام و سرمایه‌گذاری مناسبی صورت گیرد. شرایط فعلی این شرکت و نیز چشم‌اندازهای پیش‌بینی‌شده مبنی بر تبدیل شرکت مس به یکی از ده شرکت برتر دنیا در تولید مس گویای جایگاه و اهمیت پرورش نیروی انسانی متخصص و متعهد در سیاست‌های کلان شرکت ملی صنایع مس ایران است.

تحولاتی برای رشد تولید

با توجه به سرعت چشمگیر و ابعاد گسترده تغییرات، تحولات، تهدیدها و خطرهای بالقوه در دنیای امروز، حفظ و ارتقای جایگاه شرکت ملی صنایع مس ایران در میان شرکت‌های معدنی و صنعتی کشور و نیز تولیدکنندگان مس جهان همواره یکی از اولویت‌های اصلی و مهم مدیریت ارشد این شرکت بوده است. این شرکت، در نقشه استراتژی تدوین‌شده، ماموریت اصلی خود را اکتشاف و استخراج منابع معدنی مس و عناصر همراه آن، تبدیل آن‌ها به محصولات با ارزش افزوده بالا و خلق مزیت پایدار برای ذی‌نفعان قرار داده است.

بررسی تاریخچه تولید شرکت ملی صنایع مس ایران نیز بیانگر تحولات این شرکت در مسیر یادشده است. تا قبل از سال ۱۳۷۲ بهره‌برداری معدنی شرکت ملی صنایع مس ایران فقط متمرکز بر فازهای اول و دوم معادن مس سرچشمه بود، اما با بهره‌برداری از واحدهای تغلیظ معادن میدوک و سونگون، تولید معدنی این شرکت رشد قابل‌توجهی کرد. در سال‌های اخیر، سرعت گرفتن پروژه‌های توسعه‌ ظرفیت‌های این شرکت موجب افزایش آمار برداشت معدنی آن شده، به‌ طوری که در مدت یادشده، رکورد تولید ۳۰۰ هزار تن مس معدنی به ثبت رسیده است. به بیان دیگر، این افزایش آمار تولید مس معدنی گویای تحولاتی است که در شرکت ملی مس ایران در زمینه بالا بردن ظرفیت‌های تولید و افزایش راندمان در دستور کار قرار گرفته است. البته گفتنی است که شرکت ملی صنایع مس ایران سقفی برای توسعه خود قائل نیست و هم‌اکنون نیز استراتژی‌ها و برنامه‌های متعددی را برای ایجاد تحولات مثبت در خطوط و ظرفیت‌های تولید خود در دستور کار دارد که به نظر می‌رسد با بهره‌برداری از آن‌ها تولید مس معدنی این شرکت تا سال ۱۴۱۰ به  625 هزار تن در سال برسد و صفحه‌ای جدید در تاریخچه این شرکت گشوده شود.

تحول تکنولوژی، عامل پیشرفت

در جهان امروز که تحولات پرشتابی را در زمینه دانش و تکنولوژی تجربه می‌کند، یکی از لازمه‌های اساسی توسعه صنعتی در هر کشور مقوله پیشرفت تکنولوژی و نوآوری است. این مسئله در مورد صنایع معدنی و فلزی از اهمیت بالاتری برخوردار است و می‌تواند تا حد قابل‌ملاحظه‌ای بر بهره‌وری و قیمت تمام‌شده محصولات اثرگذار باشد. بدیهی است هر مجموعه‌ای که بتواند استراتژی مناسب برای ایجاد تغییر و تحول به منظور مطابقت بخشیدن خطوط تولید خود با آخرین پیشرفت‌ها و فناوری‌های روز اتخاذ کند در مسیر توسعه حرکت خواهد کرد و هر بنگاه اقتصادی‌ای که توجه کافی به ایجاد تحول و تغییر همسو با سایر رقبا نداشته باشد به‌تدریج از میدان رقابت خارج خواهد شد. این مسئله در مورد صنایع معدنی و فلزی کشور، که از سال‌ها قبل با معضل تحریم‌ها و چالش دسترسی به تکنولوژی‌های روز مواجه بوده، بسیار حائز اهمیت است.

شرکت ملی صنایع مس ایران، به عنوان یکی از پیشگامان صنایع معدنی و فلزی کشور، همواره ایجاد تحول در تکنولوژی‌های اکتشاف ذخایر، استخراج از معادن، فراوری و تولید محصولات نهایی را یکی از اولویت‌‌های اصلی استراتژی‌های توسعه‌محور خود در نظر گرفته  است. در حوزه اکتشاف، می‌توان گفت که این شرکت همواره سعی داشته است از دانش روز جهان و تکنیک‌های به‌روز از طریق کارشناسان و شرکت‌های معتبر داخلی و خارجی بهره بگیرد. در مواجهه با محدودیت‌‌های خارجی نظیر تحریم‌ها نیز شرکت ملی صنایع مس ایران، با تکیه بر تخصص و توان متخصصان داخلی، بر مشکلات فائق آمده و در مواردی حتی موفق به شناسایی پتانسیل‌های ارزشمندی شده است که قبل از آن کارشناسان و شرکت‌های معتبر خارجی آن‌ها را مردود اعلام کرده بودند. در حوزه تجهیزات معدن‌کاری نیز، در خصوص ماشین‌آلاتی نظیر دامپ‌تراک‌ها و شاول‌ها، امکان طراحی بهینه، تولید دانش فنی و اسناد ساخت این ماشین‌آلات توسط کارشناسان مجرب شرکت ملی صنایع مس ایران و سازندگان داخلی وجود دارد.

یکی از مهم‌ترین تحولات و استراتژی‌های شرکت ملی صنایع مس ایران در سال‌های اخیر را می‌توان بهره‌برداری از دو پروژه فاز دوم تغلیظ مس سرچشمه و فاز دوم توسعه تغلیظ مجتمع مس سونگون عنوان کرد؛ زیرا بیشترین حاشیه سود اقتصادی زنجیره تولید مس در تولید کنسانتره نهفته است. با همین هدف، این شرکت در راستای استفاده بهتر از ذخایر معدنی، افزایش نرخ بهره‌برداری از ذخایر مس کشور و نزدیک‌تر کردن آن به میزان متوسط جهانی، اقدام به سرمایه‌گذاری در حوزه توسعه ظرفیت‌های تولید کنسانتره خود کرده که بهره‌برداری از دو مجتمع مذکور در همین راستا بوده است. پروژه فاز دوم تغلیظ مس سرچشمه، که هدف آن افزایش ۱۶۰ هزار تنی ظرفیت کنسانتره بود، در دوران تحریم‌های سخت بین‌المللی، دشواری خرید تجهیزات از سازندگان معتبر و همچنین تورم شدید در قیمت‌ها صورت پذیرفت و در سال ۱۳۹۱ به بهره‌برداری رسید.

همچنین بهره‌برداری از پروژه فاز دوم تغلیظ مس سونگون در سال ۱۳۹۳ نیز موجب شد تا ظرفیت تولید کنسانتره این مجتمع، با افزایش ۱۰۰ درصدی، به بیش از ۳۰۰ هزار تن در سال برسد. این پروژه نیز در شرایطی اجرا شد که عوامل متعددی نظیر تغییر پیمانکار خارجی، تحریم‌ها، وقوع زلزله در منطقه ارسباران و … مشکلات و چالش‌هایی را ایجاد کرده بودند.

اجرای طرح تغییر تکنولوژی کارخانه ذوب سرچشمه از ریورب به فلش یکی دیگر از تحولات اساسی شرکت ملی صنایع مس ایران در سال‌های اخیر بوده که ضمن افزایش ظرفیت، امکان بهره‌برداری مطلوب‌تر از کنسانتره تولیدی شرکت را فراهم کرده است. همچنین پروژه اصلاح و نوسازی کارخانه ذوب خاتون‌آباد نیز از تحولات مهم این شرکت به شمار می‌آید. قبل از اجرای پروژه مذکور، کارخانه ذوب مس خاتون‌آباد از تکنولوژی نسل‌های قدیم کوره ذوب فلش بهره می‌برد، اما در زمان اجرای این طرح، تمامی تجهیزات دارای تکنولوژی‌های قدیمی حذف و با آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا جایگزین شدند.

در حوزه پالايش نيز، با توجه به پتانسيل نيروی انسانی مجرب و دانش فنی موجود، تحولات گسترده‌ای اتفاق افتاده است که بهره‌برداری از پالایشگاه جدید خاتون‌آباد و اصلاحات پالایشگاه سرچشمه را می‌توان از جمله تحولات اصلی این بخش عنوان کرد. در حال حاضر به‌روز‌رسانی تجهیزات کلیدی مورد نياز نظير ترانس‌ها، ركتی‌فايرها، جرثقيل‌ها و … به طور كامل در داخل كشور امکان‌پذیر است كه از آن جمله می‌توان به طراحی، مهندسی معكوس و ساخت جرثقيل سقفی دوبل سالن تانك‌هاوس امور پالايشگاه مجتمع مس سرچشمه اشاره كرد.

شرکت ملی صنایع مس ایران، از ابتدای شروع به کار خود، همواره توجه به ارتقای سطح فناوری‌ها و تولید داخلی را در دستور کار قرار داده است. با این حال، خروج آمریکا از برجام در سال ۱۳۹۷ موجب شد تا تحولی جدی و بزرگ در حوزه استراتژی‌های این شرکت در خصوص خریداری و یا تولید داخلی تکنولوژی‌ها، تجهیزات و قطعات مورد نیاز خطوط تولید پدید آید. به طور کلی، می‌توان گفت که در شركت ملي صنايع مس ايران، هم‌اكنون بيش از ۹۸ درصد مواد نسوز كوره‌های ذوب، اعم از آجرهای نسوز، سيمان نسوز، عايق‌ها و ملات‌های مورد نياز، داخلی‌سازی شده‌اند.

همچنين این شرکت بيش از ۸۵ درصد تجهيزات و قطعات پرمصرف مكانيكی و ريخته‌گری خطوط توليد را از سازندگان داخلی تامين می‌کند و بيش از ۶۵ درصد از قطعات برقی مصرفی و حدود ۵۵ درصد از قطعات و تجهيزات ابزار دقيق مصرفی خطوط توليد بومی‌سازی شده‌اند و مورد استفاده قرار می‌گيرند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.