چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
۱۲۰ واحد معدنی راکد آذربایجان غربی احیا می‌شود
18 آذر 1399 - 7:15
شناسه : 2798
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی از مهلت سه ماهه برای احیای ۱۲۰ واحد معدنی راکد و نیمه فعال استان خبر داد.
ارسال توسط :
پ
پ

غلامرضا بابایی در خصوص مسائل و مشکلات پیش روی معادن استان با بیان اینکه نزدیک ۴۸۰ واحد معدنی در استان وجود دارد، اظهارکرد: در راستای استفاده از ظرفیت معادن استان طرح احیای معادن نیمه فعال و راکد آغاز شده است که تا پایان سال ۱۲۰ معدن راکد استان باید احیا شوند.
وی ادامه داد: بر اساس دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت، معادن و محدوده های اکتشافی استان که تا پایان اسفند ماه سال ۱۳۹۸ غیر فعال بوده و اقدامی نسبت به فعال سازی این معادن و محدوده ها از طرف معدن کاران صورت نگرفته، از مدار اکتشافی خارج و خلع ید می شوند.
بابایی بروکراسی اداری و طولانی بودن پروسه استعلام منابع طبیعی و برخی دستگاه های اجرایی، معارضین محلی، نبود صنایع فرآوری مرتبط با حوزه معدن را از مهمترین چالش های پیش روی این بخش دانست و اضافه کرد: توسعه و فعال سازی معادن زمینه ساز آبادانی و رفع مشکلات زیرساختی در شهرستان ها است در این راستا باید موانع استفاده از ظرفیت توسعه معادن با همکاری دستگاه های اجرایی برداشته شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی از دریافت ۳۰ میلیارد ریال حق دولتی معادن در طول سالجاری خبر داد و گفت: بخش زیادی از مبلغ مربوط به معادن طلای تکاب است که با توجه به مسائل و مشکلات شهرستان تکاب و شهرستان های استان این مبلغ در توسعه و محرومیت زدایی منطقه هزینه شده است.
وی خاطرنشان کرد: افزایش وصول حقوق دولتی در سال جاری نشانگر فعال شدن معادن استان بوده که امید است با افزایش این مبالغ تا پایان سال جاری و تخصیص سهم ۱۵ درصدی آن به استان بتوانیم خدمات زیرساختی بیشتری را در مناطق معدن خیز استان انجام دهیم.
بابایی ذخیره قطعی معادن استان را بیش از یک میلیارد و ۲۱۴ میلیون تن عنوان کرد و گفت: سالانه بیش از ۱۷ میلیون تن انواع مواد معدنی در استان استخراج می شود که بخش زیادی از آن به صورت خام از استان خارج می شود.
وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۳۶ هزار و ۶۶۷ میلیارد ریال در زمینه معادن استان سرمایه گذاری شده، افزود: هم اکنون ۵۱ نوع ماده معدنی در آذربایجان غربی شناسایی و کشف شده که با این آمار، این استان به لحاظ تنوع ماده معدنی در جایگاه سوم کشور قرار دارد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.