جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
۶۵ درصد نیروهای معدن بومی منطقه هستند
03 آذر 1399 - 5:05
شناسه : 1810
مردم کردستان خاصتا شهرستان قروه نسبت به عدم بکارگیری نیروهای بومی منطقه در معدن طلای ساریگونی و منتفع نبودن منطقه از سود این معدن انتقاد دارند اما رییس سازمان صمت کردستان می‌گوید: جدای از اینکه ۸۵ درصد نیروهای این معدن بومی هستند، ۱۵ درصد حقوق دولتی آن هم به کردستان برمی‌گردد.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش دنیای معدن از سنندج، معدن طلای ساریگونی که سال ۹۴ به صورت رسمی به بهره برداری رسید، در ابتدا به شرکت ریوتینتو یکی از بزرگترین شرکت های اکتشاف و بهره برداری طلا با ماهیتی انگلیسی ـ استرالیایی واگذار شد.

هرچند این طرح تا مرحله بهره برداری پیش رفت، اما این شرکت خارجی به علت اختلاف با مسئولان وقت وزارت صمت حاضر به ادامه کار و بهره برداری نشد و اواخر سال ۱۳۸۹ از این طرح انصراف داد. به صرفه نبودن استخراج طلا برای این شرکت انگلیسی استرالیایی به دلیل تحریم ها مهم ترین دلیل انصراف آن در ادامه کار بود و بعد از آن، کار بهره برداری به قزاق ها واگذار شد. قزاق ها به صورت رسمی از سال ۱۳۹۱ فعالیت خود را در این معدن آغاز کردند و عملیات اجرایی آن یک سال بعد کلید خورد و بلاخره بعد از سال های انتظار در سال ۹۴ به صورت رسمی به بهره برداری رسید. معدن طلای داشکسن قروه یکی از معادن غنی کشور است که ۷۰ درصد سهم شرکت خارجی و ۳۰ درصد سهم ایران است. بر اساس قرارداد ایران و شرکت قزاقی بهره بردار طلای ساریگونی و اعلام مسئولان صنعت، معدن و تجارت، سالانه دو تن طلا باید از این معدن برداشت شود که اکنون بیش از این میزان برداشت می شود. اینکه سود معدن طلای ساریگونی کجا هزینه می شود سوال بسیاری از مردم استان است که در «فارس من» خواستار پیگیری آن شده اند. امضاکنندگان این سوژه نوشته اند، چند سالی است کار برداشت از معدن طلای قروه در حاشیه روستاهای بهارلو، نی بند، قزل قایه، داشکسن و…آغاز شده است و دو شرکت ایرانی و قزاقی در آن فعالیت دارند. این شرکت متعهد شده بود از توان نیروهای محلی و بومی برای این معدن استفاده کند اما حالا با اخراج نیروهای بومی، سعی در وارد کردن نیروهای کار از سایر مناطق است. طبق برآوردهای صورت گرفته از سوی مسؤولان کشوری و وزارت صمت سالانه ۳٫۵ تن طلای خالص از این معدن استحصال می شود اما ده ها روستای این منطقه از کمترین امکانات مانند نبود راه روستایی بی نصیب هستند. فعالیت معدن طلا باعث تولید مواد سمی شده که در نتیجه خاک این منطقه برای کشاورزی مناسب نیست و آب های زیرزمینی و آشامیدنی چندین روستا را آلوده کرده است.

۶۵ درصد شاغلین طلای ساریگونی بومی منطقه هستند

محمد فاضلی، مدیرعامل شرکت خدمات اکتشافی کشور در باره آنچه از سوی مردم منطقه مطرح شده می گوید: ۷۰ درصد از طلای استخراجی این معدن در اختیار شرکت قزاقی و فقط ۳۰ درصد آن نصیب شرکت خدمات اکتشافی کشور می شود.
وی گفت: عده ای ابراز نارضایتی می کنند که چرا بخشی از درآمد حاصل از این معدن برای استان کردستان و روستا های اطراف معدن هزینه نمی شود، در حالیکه ما حقوق دولت را پرداخت می کنیم و در نحوه هزینه کرد آن دخالتی نداریم. مدیرعامل شرکت خدمات اکتشافی کشور همچنین عنوان کرد: یک هزار و ۲۰۰ نفر در این معدن اشتغال دارند که نزدیک به ۶۵ درصد از کارگران و کارکنان آن بومی منطقه هستند.

۱۵ درصد حقوق دولتی طلای ساریگونی به استان کردستان برمی گردد

محمد دره وزمی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان می گوید: معدن قانون دارد و این قانون برای تمام معادن یکسان است. برخلاف مدیرعامل شرکت خدمات اکتشافی کشور که آمار شاغلین بومی در معدن طلای ساریگونی را ۶۵ درصد بیان کرد، رئیس سازمان صمت کردستان می گوید: یکی از منافع مهم این معدن طلا اشتغال زایی یک هزار و ۲۴۰ نفر است که بالای ۸۵ درصد آن بومی استان هستند.
وی افزود: اگر معدن فروش داخلی داشته باشد ارزش افزوده خود را در قالب مالیات پرداخت می کند که سال گذشته ۵۰ میلیارد تومان ارزش افزوده به حساب مالیات واریز کرد که در بین شهرداری ها توزیع شده است.
دره وزمی گفت: معدن طلای ساریگونی سالانه ۲۰۰ میلیارد تومان حقوق دولتی به حساب دولت واریز می کند.

معدن طلای ساریگونی سالانه ۲۰۰ میلیارد حقوق دولتی به حساب دولت واریز می کند

وی اذعان داشت: ۱۵ درصد از حقوق دولتی معدن ساریگونی به استان برمی گردد که باید صرف تأمین زیرساخت های قروه شود و این مبلغ صرف جاده سازی در روستا های منطقه شده و این روند ادامه دار خواهد بود. دره وزمی خاطرنشان کرد: ساکنان روستا های نزدیک ساریگونی انتظار دارند تمام این ۱۵ درصد در آن منطقه هزینه شود، اما دولت بر اساس ضرورت ها و نیاز های موجود، این هزینه را صرف بخش های مختلف می کند و اینگونه نیست که تمام آن، صرف قروه و کردستان شود.

ایجاد زیرساخت از محل سود طلای ساریگونی

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته از همین محل روکش جاده حسن آبادـ یاسوکند، جاده احمدآباد بخش تیلکو با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان، آسفالت ۱۲ کیلومتر از جاده عبدالصمدی مریوان و امسال نیز برای جاده ۱۰ میلیارد تومان مناقصه انجام شده است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان یادآور شد: فاز دوم توسعه تولید شمش طلا در معدن ساریگونی با ظرفیت سالانه ۲ تن شمش شهریورماه امسال افتتاح شد.
وی افزود: فاز دوم توسعه با ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری به ظرفیت تولید ۴٫۵ تن طلا و ۲ هزار و ۷۰۰ کیلوگرم نقره و اشتغالزایی یک هزار و ۲۳۰ نفر دست می یابد.

کردستان جزو استان های دارای ذخایر طلا

اسماعیلی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت می گوید: سهم ایران از کل ۵۰ هزار تن ذخایر طلای جهان ۳۲۰ تن طلای قطعی در ۲۴ معدن کشور است که کردستان، آذربایجان غربی، خراسان، زنجان، ارک، آذربایجان شرقی، گلستان و قم و … بیشترین ذخایر طلای کشور را به خود اختصاص داده اند. اگرچه براساس آنچه مطرح می شود شرکت های ایرانی و قزاقی حقوق دولت را پرداخت می کنند، اما مردم به این موضوع انتقاد دارند که این معدن تاثیری بر توسعه داشکسن، بهارلو، نی بند و جداقایه نداشته تا جایی که مردمان روستاهای اطراف این معدن در محرومیت به سر می برند و برخی مباحث مطرح شده در مورد وجود آرسنیک در آب آشامیدنی در بسیاری از موارد موجب مهاجرت مردم از منطقه شده است. بنا به اظهارات «مصطفی احمدی» عضو شورای روستای بهارلو؛ در محل «هیپ لیچ» یا همان بخش محلول پاشی که از ترکیبات شیمیایی همانند «سیانور» برای جداسازی طلا از دیگر مواد استفاده می شود، گونه های جانوری مختلفی در اثر تماس مستقیم با ترکیبات باقیمانده از این مواد جان خود را از دست داده اند.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.