پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت ×
۱٫۳ میلیارد طرح معدنی ایمیدرو چشم به راه افتتاح
19 بهمن 1400 - 10:42
شناسه : 24346
رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: ایمیدرو به عنوان بخشی از دولت، نقش بسترساز توسعه‌ای دارد و زمینه‌های توسعه را فراهم می‌کند.
ارسال توسط : منبع : ایمیدرو
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، وجیه‌الله جعفری رییس هیات عامل ایمیدرو، اظهار داشت: از ابتدای تاسیس ایمیدرو تاکنون، ۲۳٫۵ میلیارد دلار توسط شرکت‌های تابعه و وابسته سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. لذا این سازمان تا افق چشم‌انداز ۱۴۰۴، در حوزه معدن و صنایع معدنی ۱۲٫۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند. از سال ۱۳۹۹ تاکنون طرح‌های مختلفی در حوزه زیرساختی، نفلین سینیت، طلا، فولاد و… به ارزش ۴٫۷ میلیارد دلار آماده افتتاح شده که البته بخشی از آن، سال گذشته افتتاح شده است.


وی با اشاره به وضعیت فروش شرکت‌های بورسی این سازمان، افزود: شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی فعال ایمیدرو در بورس طی سال ۱۳۹۹ حدود ۱۶۳ هزار میلیارد تومان سود حاصل کردند. در نیمه نخست امسال نیز این رقم ۱۲۸ هزار میلیارد تومان بود که ۱٫۵ برابر ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۹ است.

ایمیدرو برای زیرساخت‌ها دست به کار شده

رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه بخش معدن و صنایع معدنی در زنجیره‌های مختلف فولاد، مس و… توسعه یافتگی خاص خود را دنبال کرده است، گفت: واقعیت این است که متناسب با این توسعه ظرفیت‌ها، زیرساخت‌ها فراهم نشده‌اند.

جعفری بیان کرد: به عنوان مثال برای برنامه ۵۵ میلیون تن فولاد که در حال حاضر، ۴۰ میلیون تن ظرفیت‌سازی شده، زیرساخت‌هایی همچون برق، گاز، جاده و راه‌آهن نیاز داریم. به این منظور ناچار به تامین زیرساخت‌ها با همکاری وزارتخانه‌های ذی‌ربط (نیرو، راه و شهرسازی و حتی نفت) شده‌ایم.

وی ادامه داد: در سال گذشته، بحث انتقال آب از خلیج فارس به شرکت‌های چادرملو در استان یزد عملیاتی شد. همچنین برای تامین واگن و لوکوموتیو جهت ساخت و واردات اعلام آمادگی کردیم. این اقدامات بستر توسعه را فراهم خواهد کرد.

رییس هیات عامل ایمیدرو، اذعان داشت: ایمیدرو به عنوان بخشی از دولت، نقش بسترساز توسعه‌ای دارد و زمینه‌های توسعه را فراهم می‌کند. این سازمان طی سال‌های گذشته حدود ۷٫۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام داده که  2.5 میلیارد دلار مربوط به شرکت‌های تابعه، از طریق جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بوده است.

اطمینان خاطر به سرمایه‌گذار

جعفری با بیان اینکه ایمیدرو در حوزه اکتشاف با هدف اطمینان خاطر به سرمایه‌گذار بخش خصوصی، وارد عمل شده است، عنوان کرد: به عنوان مثال، سرمایه‌گذار طرح طلای هیرد در استان خراسان جنوبی کاملا خصوصی است. لذا از آنجایی که ایمیدرو معدن طلا در این منطقه داشت با فراخوان انجام شده، سرمایه‌گذار جذب و بخش خصوصی کارخانه استحصال آن را احداث کرد.

وی ادامه داد: اکتشاف این منطقه در حال انجام است و پس از قطعی شدن، ظرفیت تولید شمش قابل افزایش خواهد بود. حضور ایمیدرو در بدو کار اکتشافی به سرمایه‌گذار بخش خصوصی اطمینان خاطر ایجاد می‌کند تا در مناطق محروم اقدام کند. به محض ورود سازمان، شرکت‌های دیگر خصوصی دارای محدوده‌های معدنی، با اطمینان خاطر اقدام به احداث واحدهای فراوری و تکمیل زنجیره کردند.

محدوده‌های جدید طی ۳- ۴ سال آینده

رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه این سازمان در بخش اکتشاف، در ۳۰ استان حدود ۱۳۴ پهنه را (۸۲ درصد از مساحت ۶۶۴ هزار کیلومترمربع)، انجام داده است، گفت: بخشی از این میزان، سال گذشته به ایمیدرو واگذار شده و در حال تکمیل است. این اقدامات به اکتشاف معادن جدید ختم خواهد شد و تاکنون بخشی از این معادن همچون مس و طلای جانجا، هیرد، طلای بزمان و… حاصل شده است.

جعفری عنوان کرد: امیدواریم طی ۳- ۴ سال آینده، محدوده‌های جدید را به عنوان پتانسیل‌های قابل کار به مجموعه خصوصی معرفی کنیم. در حوزه طلا در ۲ منطقه کردستان و آذربایجان شرقی، ۲ شرکت خارجی (قزاقستانی و گرجستانی) مشغول فعالیت هستند.

الگویی از حمایت دولت از سرمایه‌گذار بخش خصوصی

رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به الگوی حمایت دولت از سرمایه‌گذار در طرح‌های رونمایی شده روزهای اخیر، اظهار کرد: دولت در کارگروه پیشرانان پیشرفت، مجوزهای مورد نیاز طرح‌های ۱۷٫۵ میلیارد دلاری (از جمله زیست‌محیطی و تامین موادر اولیه) را که رونمایی شد، صادر کرده است و تلاش شده به عنوان یک الگوی از باب آسوده خاطری سرمایه‌گذار، مسیر توسعه‌ای را فراهم کند.

جعفری در پایان خاطرنشان کرد: ایمیدرو با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه تجهیزات و ماشین‌آلات، تلاش کرده با تمهیدات خاص و با همگرایی شرکت‌های تابعه و وابسته، در عین توجه به فضای رقابتی در قیمت تمام شده کالا در حوزه‌های اکتشاف، استخراج، فراوری و بهره‌برداری این روند را مدیریت کند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.