جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت ×
۱۰ طرح تولید شمش طلا چشم به راه احداث
17 اسفند 1400 - 13:13
شناسه : 25528
مدیرعامل مجتمع طلای موته گفت: طرح جامع طلای کشور طی 19 ماه اجرا، اکنون به پیشرفت 89 درصدی رسیده است. در عین حال باید 10 طرح تولید شمش طلا در مسیر احداث قرار دارد.
ارسال توسط : منبع : ایمیدرو
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، علیرضا طالاری مدیرعامل مجتمع طلای موته در چهارمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار، اظهار داشت: طرح جامع طلا با هدف تدوین یک سند بالادستی، به عنوان یکی از طرح‌های اولویت‌دار ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با دستور وجیه‌الله جعفری و مدیرعامل وقت شرکت تهیه و تولید مواد معدنی اجرایی شد.

وی افزود: در این طرح، قرار است برنامه‌های عملیاتی و طرح‌های جامع صنایع فلزی تدوین شود. علاوه بر این در طرح مذکور، اهدافی همچون تعیین چشم‌انداز صنعت، شناسایی اهداف بهینه صنعت، توسعه تولید پایدار و صیانت از محیط‌‌زیست، ارائه راهبرد‌ها و برنامه‌های عملیاتی برای دستیابی به اهداف و نیز ایجاد پایگاه داده برای جمع‌آوری و به‌روزرسانی اطلاعات صنعت مورد نظر است.

اجرای ۱۰ طرح احداث کارخانه طلا

مدیرعامل مجتمع طلای موته با اشاره به اجرای ۱۰ طرح احداث کارخانه طلا در کشور، گفت: طرح طلای هیرد با ظرفیت تولید سالانه ۲۰۰ کیلوگرم، به عنوان یکی از این طرح‌ها، در بهمن امسال به بهره‌برداری رسید. همچنین، اکنون ۱۳ معدن و کارخانه فعال در کشور با ظرفیت ۱۱ هزار و ۲۴۲ کیلوگرم شمش خالص وجود دارد. همچنین تاکنون ۲۴ فقره گواهی کشف برای ۴۲۰ تن ذخیره طلای محتوی و نیز ۴۳ فقره پروانه بهره‌برداری برای ۳۲۰ تن ذخیره صادر شده است.

روند کاهشی ذخیره طلای جهان

طالاری با بیان اینکه ذخیره جهانی طلا در سال ۲۰۲۱ حدود ۵۴ هزار تن بوده است، عنوان کرد: این میزان ذخیره نسبت به میزان ذخیره طلای محتوی سال ۲۰۱۶ (۵۷ هزار تن)، روند کاهشی داشته است. افزون بر این، تولید جهانی طلا در سال ۲۰۲۱، حدود چهار هزار و ۶۶۶ تن بود که ۳۵۶۱ تن از منابع معدنی و مابقی از بازیافت بوده است.

وی افزود: تقاضای جهانی طلا در سال ۲۰۲۱، حدود چهار هزار و ۲۱ تن برآورد شده است. سهم ایران از سه هزار و ۳۸۹ تن طلای تولیدی جهان، ۱۰ تن (۱٫۳۲ درصد) بوده است. میزان ذخیره معدن طلای ایران از کل ذخیره طلای جهان در مدت مذکور، ۷۳۹ تن بود.

یکنواخت تر شدن توزیع جغرافیایی تولید معدنی طلا در جهان

مدیرعامل مجتمع طلای موته با اشاره به یکنواخت‌تر شدن توزیع جغرافیایی تولید معدنی طلا در جهان، تصریح کرد: این امر ناشی از پراکندگی ذخایر طلا در سطح جهان، ارزش افزوده و حاشیه سود قابل توجه تولید معدنی طلا و نیز بهره‌گیری از فناوری‌هایی برای برداشت از ذخایر با عیار کم‌تر، بود.

طالاری اذعان داشت: سهم قاره آفریقا از تولید طلای معدنی، از حدود ۸۱ درصد در دهه ۱۹۷۰ به ‌حدود ۱۹ درصد در دهه ۲۰۱۰ رسیده است و به موازات آن، سهم آسیای شرقی از تولید معدنی طلا، از حدود ۲ درصد به حدود ۲۴ درصد رسیده است. همچنین، کشورهای مستقل مشترک‌المنافع از صفر درصد به ۱۲ درصد و خاورمیانه از صفر درصد به حدود یک درصد تغییر یافته است.

تفاوت هزینه تولید طلا در کشورها

مدیرعامل مجتمع طلای موته با اشاره به تفاوت هزینه تولید طلا در کشورها، بیان کرد: نرخ تسعیر ارز، عیار معادن و بهره‌وری سه عامل اصلی تعیین‌کننده هزینه تولید در کشورهای مختلف است. در چین این رقم یک هزار و ۶۵۱ دلار بر اونس (به دلیل عیار بسیار پایین ذخایر معدنی) است و در کشورهای اندونزی یک هزار و ۲۷۹، عربستان یک هزار و ۲۷۳، آمریکا ۷۹۸، کانادا ۹۴۵، غنا ۵۳۵ و ایران ۵۰۰ دلار بر اونس است.

طالاری در پایان خاطرنشان کرد: متوسط زمان در یافت مجوزهای زیست‌محیطی در مکزیک ۷۶ روز، آمریکا ۸۹ روز، ترکیه ۱۰۰ روز، آلمان و چین ۱۲۶ روز، کاندا ۲۴۹ روز و در ایران حدود هفت سال طول کشید.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.