چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
۱۳ نوع ماده معدنی در کشور کشف شد
15 آبان 1400 - 10:56
شناسه : 20088
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: حدود پنج سال گذشته ۱۳ نوع ماده معدنی جدید کشف شده و تعداد مواد معدنی موجود در کشور به ۸۱ عنصر افزایش یافته است.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، علیرضا شهیدی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، اظهار داشت: در گذشته بر اساس اطلاعاتی که وجود داشت، صحبت از وجود ۶۸ نوع ماده معدنی در کشور بود. با توجه به اینکه در سال‌های اخیر در بخش‌های دولتی و خصوصی استفاده از دستگاه‌هایی که آنالیز بهتری از عناصر معدنی در مقایسه با گذشته انجام می‌دهند، افزایش یافته، وجود ۸۱ نوع ماده معدنی در کشور به اثبات رسیده است.

وی افزود: با توجه به تنوع معدنی و موقعیت خاص زمین‌شناسی کشور، تعداد عناصر موجود در کشور می‌تواند به عدد ۸۵ نیز برسد. در جدول تناوبی عناصر، ۱۵ عنصر نادر خاکی سبک و سنگین وجود دارد که عناصر نادر خاکی سبک این جدول در کشور شناسایی شده است. لذا اکنون به‌دنبال اکتشاف عناصر نادر خاکی سنگین در کشور هستیم که جزو عناصر اقتصادی به شمار می‌روند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: امروز سازمان زمین‌شناسی سعی دارد که با توجه به اطلاعات بسیار متنوع موجود در این سازمان طی سالیان متمادی، محدوده‌هایی که ریسک کمتری داشته‌اند در اختیار بخش خصوصی قرار داده شود تا پس از سرمایه‌گذاری بتواند به منافع خود نیز برسد.

شهیدی بیان کرد: سازمان زمین‌شناسی از حدود ۲۰ سال پیش تاکنون از لایه اطلاعاتی ژئوفیزیک هوایی برای اکتشاف ذخایر پنهان استفاده می‌کند و نزدیک به ۶۴۰ هزار کیلومتر خطی برداشت ژئوفیزیک هوایی داشته است. برای دستیابی به اهداف، نیاز است تا حدود دو میلیون و ۷۵۰ هزار کیلومتر خطی برداشت نیز انجام شود.

وی در پایان با اشاره به توقف ژئوفیزیک هوایی در حدود دو سال اخیر، خاطرنشان‌کرد: از اواخر آبان یا اوایل آذرماه یکی از جدیدترین کارهای این سازمان در موضوع ژئوفیزیک هوایی در منطقه «دیوان‌دره» استان کردستان مجدد آغاز خواهد شد و امید می‌رود به اکتشاف مناسبی در ذخایر پنهان برسیم.

گفتنی است، کل ذخایر اثبات شده معادن ایران در حدود ۶۰ میلیارد تن برآورد شده که با اجرای اولویت نخست اکتشافی کشور در گستره‌­ای به مساحت ۵۰۰ هزار کیلومتر مربع، انتظار می‌رود به بیش از ۱۰۰ میلیارد تن برسد. از این رو بخش معدن و صنایع معدنی یکی از حوزه­‌های مهم و اثرگذار در تولید و تجارت کشور به شمار می‌آید.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.