سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
۱۴ معدن غیرفعال آبیک اجازه فعالیت ندارند
01 اسفند 1400 - 11:02
شناسه : 24847
سرپرست فرمانداری شهرستان آبیک در جلسه بررسی وضعیت معادن این شهرستان عدم اجازه فعالیت به ۱۱ معدن غیرفعال و سه معدن تعطیل موقت از سوی مسئولان ذی‌صلاح را خواستار شد.
ارسال توسط : منبع : خبرگزاری فارس
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، حامد فتوحی سرپرست فرمانداری شهرستان آبیک در جلسه بررسی وضعیت معادن این شهرستان، اظهار داشت: از بدو ورود به آبیک یکی از معضلات اساسی این شهرستان که توسط مردم، دستگاه‌های امنیتی و شورای تامین مطرح شده، معادن است که با حیات مردم ارتباط دارد. لذا در این راستا تا حد توان این موضوع را پیگیری و هر دستگاهی هم کوتاهی کند، با آن برخورد می‌شود.

وی افزود: از مسئولان اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان آبیک درخواست می‌شود بر اساس آخرین آمارهای استاندارد، وضعیت ۱۲ معدن فعال و ۳ معدن تعطیل موقت را به فرمانداری ارائه دهند. بر اساس آمار واقعی موجود، درصدی از سوی معادن باید به شهرستان آبیک  اختصاص یابد.

سرپرست فرمانداری شهرستان آبیک، گفت: طبق اذعان مسئولان صنعت، معدن و تجارت، براساس چارچوب‌های قانونی با معادن برخورد و عمل می‌شود؛ چراکه باید گفت برخی مسائل رها شده است. در این راستا یکی از مشکلات موجود این است که مواد معدنی توسط برخی معادن در جای دیگر دپو می‌شود و از آن جا باسکول می‌گیرند و اطلاعی از میزان برداشت ماده معدنی نداریم.

فتوحی بیان کرد: حال این سوال مطرح است واحد معدنی که نسبت به احداث باسکول اقدام نکرده چگونه مجوز برای آن صادر شده است؟ بنابر گزارشات تخصصی واصله، نقشه‌برداری از تمام معادن توسط نظام مهندسی معدن و دستگاه‌های متولی صورت نمی‌گیرد و نباید به سه معدن تعطیل موقت و ۱۱ معدن غیرفعال مجوز فعالیت داده شود.

وی ادامه داد: زمانی که نتوانسته‌ایم ۱۵ واحد معدنی را سر و سامان ببخشیم اضافه کردن ۱۱ معدن دیگر قطع به یقین به مردم آسیب خواهد زد؛ چراکه حق‌الناس است و نباید حقی از مردم تضییع ‌شود. پنحشنبه ۲۸ بهمن ماه جلسه ویژه در خصوص معدن روستای کزلک برگزار شد که اقدامات اجرایی در خصوص معدن موجود در این روستا انجام خواهد شد. البته تهیه گزارش ماهانه از نظارت بر معادن باید به گونه‌ای انجام شود که میزان برداشت و وضعیت زیست محیطی آنان مشخص باشد.

اشتغال‌زایی ۱۶۱ نفر با فعالیت ۱۲ معدن

محمدمهدی رحیمی رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان آبیک در این جلسه، گفت: از ۱۲ معدن فعال در شهرستان آبیک برای ۱۶۱ نفر اشعتال‌زایی شده که نسبت به حمایت‌های صورت گرفته از معادن، ایجاد اشتغال بسیار پایین است.

وی با اشاره به اشتغال اتباع بیگانه غیرمجاز در معادن و رصد و برخورد مستمر با این موضوع، افزود: از جمله معضلات فعالیت معادن می‌توان به عدم انتفاع اهالی از معادن، آلودگی، وجود مشکل ایمنی و بهداشت در بیشتر معادن اشاره کرد که اهالی روستاها خواستار فعال شدن تعاونی‌ها در حوزه معادن هستند تا خودشان منتفع شوند.

سیاهه آلودگی هوای آبیک در مرحله پایانی

امید رحمانی رییس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان آییک در پایان با اشاره به تهیه سیاهه آلودگی هوای این شهرستان و قرار گرفتن در مرحله پایانی، خاطرنشان کرد: به همین منظور راهکارهای لازم از سوی واحدهای مختلف پیشنهاد شده که باید انجام شود. البته فعالیت برخی معادن بدون نظرخواهی از محیط زیست دوباره تمدید شده است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.