سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
۱۴۰۰ سال ذوب‌آهن خواهد بود
30 آذر 1400 - 13:35
شناسه : 22039
معاون بهره‌برداری ذوب‌آهن اصفهان با بیان این که موجودی مواد اولیه ذوب‌آهن برای تولید به معنای واقعی تنها برای چند روز است، گفت: ذوب‌آهن اگر به نتیجه برسد که امکان تامین پایدار مواد اولیه از داخل نیست، برای واردات مواد اولیه مورد نیاز خود برنامه‌ریزی می‌کند.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی ذوب‌آهن
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، مهرداد تولائیان معاون بهره‌برداری ذوب‌آهن اصفهان با تاکید بر اینکه کوره بلند قلب شرکت است، اظهار داشت: در آغاز سیکل تولید فولاد ابتدا باید چدن تولید شود و بعد در فرایندی این محصول تبدیل به فولاد می‌شود، اما اگر به هر دلیل امکان تولید چدن به عنوان ماده خام برای تولید فولاد را نداشته باشیم، طبیعتا تولید ذوب‌آهن کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به مشکل تامین مواد اولیه، کمبود آب و انرژی که موجب کاهش تولید کوره‌ها شده است و نتوانسته‌ایم از ظرفیت کامل کوره‌ها استفاده کنیم، افزود: با وجود تمام مشکلات با توجه به فعالیت سه کوره بلند در تلاش هستیم تا پایان سال ۱۴۰۰، رکورد تولید ذوب‌آهن که مربوط به سال 1393 ثبت بود را بشکنیم. رکورد تولید ذوب‌آهن در سال 1393 حدود دو میلیون و ۷۰۶ هزار تن چدن بود، اما اگر در سه ماه پایانی امسال اتفاق ویژه‌ای رخ ندهد، امیدواریم رکورد ۵۰ ساله ذوب‌آهن را جابه‌جا کنیم.

معاون بهره‌برداری ذوب‌آهن اصفهان درباره اینکه آیا به دنبال رایزنی با مجلس و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای دریافت سهمیه سنگ‌آهن همانند آنچه در سال 1398 اتفاق افتاد، هستید یا خیر؟ گفت: همواره به دنبال پیگیری و رایزنی تامین سهمیه مواد اولیه ذوب‌آهن همانند سال 1398 هستیم و امیدواریم مواد اولیه خود را چه در بحث سنگ‌آهن و چه زغال‌سنگ از منابع داخلی تامین کنیم، هر چند که شاهد مشکلات بسیار هستیم و شرایط روزبه‌روز بدتر شده است.

تولائیان بیان کرد: ذوب‌آهن به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی اگر به نتیجه برسد که امکان تامین پایدار مواد اولیه از داخل نیست، صد در صد برای واردات مواد اولیه مورد نیاز خود برنامه‌ریزی می‌کند؛ چراکه چرخه بزرگ فعالیت سه کوره نباید متوقف شود.

وی به مشکلات موجود بر سر راه واردات مواد اولیه و قیمت‌گذاری دستوری مواد فولادی اشاره کرد و ادامه داد: زمانی که صحبت از بورس برای خرید محصولات فولادی می‌کنیم به معنای قیمت آزاد و رقابتی است که باید قیمت محصول براساس عرضه و تقاضا در بورس مشخص شود.

معاون بهره‌برداری ذوب‌آهن اصفهان با تاکید بر این که اگر در مورد قیمت‌گذاری محصولات فولادی صحبت کنیم یعنی از اساس بورس را قبول نداریم، اظهار کرد: اگرچه در دوره‌ای به اشتباه توسط مسئولان در بحث قیمت‌گذاری دخالت‌هایی شده، اما دیر یا زود باید محدودیت‌ها برداشته شود و فولادی‌ها بتوانند همانند بازارهای جهانی حتی اگر لازم شد مواد اولیه خود را از خارج وارد و یا در داخل تامین کنند و در نهایت قیمت محصولات‌شان براساس قیمت‌های جهانی تعیین شود.

تولائیان در پایان خاطرنشان کرد: به طور صد در صد واردات مواد اولیه مشکلاتی را برای فولادی‌ها ایجاد می‌کند، اما این مانع حرکت ذوب‌آهن و توقف این صنعت نخواهد شد. استراتژی ذوب‌آهن تامین مواد اولیه خود به هر قیمت است هر چند امیدواریم با کمک‌های مختلف مواد اولیه از منابع داخلی تامین شود.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.