جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
۱۵ هزار میلیارد تومان برای پشتیبانی از تولید اختصاص می‌یابد
07 اردیبهشت 1400 - 17:03
شناسه : 11318
تفاهمنامه سه جانبه 15هزار میلیارد تومانی برای حمایت از واحدها و پروژه‌های اولویت‌دار، با حضور علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت امضا شد. این سند بین وجیه‌الله جعفری یئیس هیات عامل ایمیدرو، سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت و رضا دولت آبادی مدیر عامل بانک تجارت به امضا رسید.
ارسال توسط : منبع : ایمیدرو
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، وجیه‌الله جعفری امروز در این مراسم ابتدا با برشمردن همکار‌ های وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک تجارت در شکل‌گیری این سند همکاری،‌ اظهار داشت: بر این اساس ۱۵هزار میلیارد تومان اعتبار طی سه مرحله و به مدت ۲ سال برای حمایت از واحدها و پروژه‌های اولویت‌دار اختصاص می‌یابد.

وی با بیان اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت به دنبال افزایش اعتبار و تسهیلات به بخش تولید است،‌ افزود: برای تحقق هدف فوق با بانک‌های دیگری نیز تفاهم‌نامه امضا خواهیم کرد که منجر به افزایش سقف تسهیلات بیش از پیش خواهد شد.

رییس هیات عامل ایمیدرو اقدامات فوق را در جهت عملی شدن شعار سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها»‌ ذکر و گفت: این تفاهمنامه، حرکتی برای پشتیبانی از تولید است و مسیر رشد اشتغال را هموار می‌شود. سال گذشته ایمیدرو به عنوان یک سازمان توسعه‌ای با بانک صنعت و معدن تفاهم‌نامه‌ای به ارزش ۱۲ هزار میلیارد تومان منعقد کرد. در این راستا تاکنون یک هزار میلیارد تومان تامین مالی انجام داده‌ایم و امکان پرداخت تسهلات  تا چهار هزار میلیارد تومان را داریم.

جعفری تصریح کرد: هدف‌گذاری برای تامین حداقل ۵۰ هزار میلیارد تومان از طریق تامین مالی واحدها و پروژه‌های دارای اولویت (طرح تام) در دستور کار قرار دارد که تحقق این هدف با کمک مجموعه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و همکاری شبکه بانکی دور از دسترس نیست.

حمایت از تولید با راهبری ایمیدرو و حضور شرکت‌های بزرگ

سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با اشاره به همکاری ایمیدرو در تنوع بخشی تامین مالی بخش تولید، گفت: در همین راستا و با استفاده از توان شرکت‌های بزرگ معدنی و صنایع معدنی، اقدام به تامین مالی می‌کنیم.

وی یادآور شد: طبق تفاهم‌نامه‌ای که بهمن ماه سال گذشته با راهبری ایمیدرو و با حضور بانک صنعت و معدن و شرکت‌های بزرگ به امضا رسید، یک هزار میلیارد تومان از منابع شرکت‌های بزرگ در اختیار بانک قرار گرفت و در حال حاضر شرایط پرداخت چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی این بانک فراهم شده است.
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: با راهبری ایمیدرو و حضور شرکت‌های بزرگ، به شرکت‌های کوچک نیز کمک خواهد شد و که این امر منجر به حضور این شرکت‌ها به زنجیره تولید می‌شود.

۵۰هزار میلیارد تومان در قالب طرح «تام»

زرندی اذعان داشت: در این راستا سال گذشته از بین ۱۰۰ شرکت برتر شناسایی شده، با ۵ شرک تفاهم‌نامه‌هایی نیز به امضا رسید که امسال قرار است در قالب «طرح تامین مالی واحدها و پروژه‌های دارای اولویت (تام)» ۵۰ هزار میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به روش‌های تامین مالی و حمایت از تولید در این وزارتخانه،‌ افزود: طی سال گذشته با استفاده از بندهای مختلف قانونی و در قالب ستاد تسهیل تولید، مجموع ۴۰ هزار و ۲۳۰ میلیارد تومان تسهیلات با همکاری بانک‌های عامل به کارگروه‌های استانی بخش تولید، اختصاص داده شد.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: در بخش دیگری که روش تامین مالی از بازار سرمایه است، شرایط ورود ۴۲۲ واحد به بورس فراهم شد که از این میان ۵۵ شرکت در صف انتظار و مابقی شرکت‌ها در مراحل ورود به بورس هستند.

زرندی ادامه داد: طی سال ۱۳۹۹ همچنین هشت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق قرضه در بورس منتشر شد که نسبت به سال ۱۳۹۸ که دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود، رشد قابل توجهی پیدا کرد.
وی با اشاره به برنامه امسال در این بخش، یادآور شد: قرار است در سال جاری رقم اوراق قرضه منتشر شده به    ۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد.‌

تامین مالی طرح آلومینیوم جنوب

رضا دولت آبادی مدیرعامل بانک تجارت با بیان همکاری‌ها با بخش معدن و صنایع معدنی، گفت: ۲۰ درصد از منابع مالی طرح عظیم آلومینیوم جنوب از طریق این بانک تامین می‌شود.

وی افزود: پتانسیل‌های متعددی برای حمایت از تولید وجود دارد و اقدامات موثرتری می‌توان انجام داد. به همین منظور در فاز نخست تفاهم‌نامه فوق، قرار است پنج هزار میلیارد تومان در اختیار واحدها و طرح‌های اولویت‌دار قرار داده شود.

بر اساس تفاهمنامه‌ای که امروز به امضا رسید، نرخ سود تسهیلات پرداختی از محل این منابع و تفاهم‌نامه‌ها براساس نرخ مصوب شورای پول و اعتبار خواهد بود و از منابع ایجاد شده حداقل حدود ۳۰ درصد برای «سرمایه ثابت و تکمیل، راه‌اندازی پروژه‌ها و طرح‌ها و رشد سرمایه‌گذاری در کشور» و ۷۰ درصد نیز برای «تامین سرمایه در گردش واحدها» اختصاص یابد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.