پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت ×
۱۹ معدن استان فارس وارد مدار تولید شدند
14 بهمن 1400 - 10:25
شناسه : 24101
رییس هیات عامل ایمیدرو ضمن اشاره به گسترش برنامه‌های اکتشافی ایمیدرو در استان فارس، گفت: در راستای اجرای طرح احیای معادن کوچک، ۱۹ معدن طی ۱۰ ماهه امسال در استان فارس فعال شد.
ارسال توسط : منبع : ایمیدرو
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، وجیه‌الله جعفری رییس هیات عامل ایمیدرو در جلسه توسعه و گسترش فعالیت‌های معدن و صنایع معدنی و پروژه‌های زیربنایی در دست اجرای ایمیدرو در استان فارس که با حضور استاندار این استان برگزار شد، اظهار داشت: در راستای احیای معادن، توسعه زیرساخت‌ها و اکتشافات فارس، در شمال استان انتظارات بیشتری نسبت به دیگر محدوده‌ها برای شناسایی پتانسیل‌های فلزی داریم. لذا امیدواریم مطالعات و عملیات ژئوفیزیک و همچنین تحلیل‌های مرتبط با دیگر نقاط استان تسریع یابد تا شاهد خروجی‌های بهتری باشیم و اکتشافات را گسترش دهیم.

رییس هیات عامل ایمیدرو، گفت: اکتشاف، آغاز فعالیت‌های معدنی است و در ادامه باید زنجیره‌های بعدی را تکمیل کنیم. ایمیدرو این موضوع را در استان طی سال‌های گذشته تا حدودی عملیاتی کرده است و این سازمان و شرکت‌های تابعه با بسترسازی استانداری، آماده توسعه اکتشافات در هر حوزه‌ای هستند. در این راستا بخش خصوصی در هر نقطه‌ای تمایل به مشارکت داشته باشد، ایمیدرو حمایت‌های لازم به ویژه در بخش زیرساخت را خواهد داشت.

تولید سیانید سدیم برای نخستین بار فارس

جعفری با اشاره به تولید محصولی راهبردی در فارس که پیش از این واردات آن با قیمت‌های بالا انجام می‌شد، بیان کرد: تولید سیانید سدیم ۹۸ درصد با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و حمایت ایمیدرو در استان فارس عملیاتی شد.

وی ادامه داد: در مقطعی با هزینه‌های بسیار بالا، واردات این محصول انجام می‌شد و حتی برای واردات آن قیمت‌ها به طور چشمگیری افزایش می‌یافت. لذا ایمیدرو پیگیر تحقق برنامه‌ها در توسعه تولید سیانید سدیم است و تامین آن در داخل کشور، یک اقدام برجسته محسوب می‌شود.

رییس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: توسعه زیرساخت‌ها در منطقه ویژه اقتصادی لامرد و مشارکت در احداث جاده نی ریز _ خرامه از اقدامات توسعه‌ای ایمیدرو در استان فارس به شمار می‌رود. لذا در راستای اجرای طرح احیای معادن کوچک، توسعه زیرساخت‌ها از محل اعتبارات این سازمان را مورد توجه قرار داده‌ایم.

جعفری اذعان داشت: تامین مالی توسط ایمیدرو از دو طریق برنامه‌ریزی شده است. نخست از طریق سپرده شرکت‌های بزرگ معدنی در بانک‌ها که در قالب «طرح تام» مورد توجه است که بر این اساس بانک‌ها اقدام به ارایه تسهیلات به این بخش می‌کنند.

وی یادآور شد: صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی نیز ظرفیتی برای تامین مالی در طرح احیای معادن کوچک و احداث واحدهای فراوری کوچک محسوب می‌شود که سرمایه آن از ۳۵۰ میلیارد تومان تا یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد تا ایمیدرو اقدامات حمایتی خود را در حوزه داشته باشد. همچنین طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت با عنوان آمایش استان‌ها و شهرستان‌ها، واحدهای معدنی و صنایع معدنی را شامل می‌شود و در قالب بسته‌های مختلف، تامین مالی و حمایت‌های لازم برای تکمیل طرح‌ها را دربر می‌گیرد.

تکمیل طرح‌ها و حل مشکلات اولویت‌دار

رییس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: ایمیدرو با هدف تحقق برنامه تکمیل طرح‌ها و با جذب مشاور، راهکارهای حمایتی خود را در حوزه‌هایی همچون حل مشکلات بازار، نقدینگی، تامین ماشین‌آلات و… عملیاتی کرده است و استان فارس به جهت ظرفیت‌های بالقوه معدنی، در اولویت قرار دارد. از سوی دیگر در بخش زیرساخت، عملیات خط انتقال آب خلیج فارس به صنایع منطقه لامرد در دستور کار این سازمان است.

جعفری تصریح کرد: فارس دارای ظرفیت‌های قابل توجه نیکل و کبالت است و در صورت صدور مجوزهای لازم برای توسعه اینگونه معادن، ایمیدرو آمادگی خود را اعلام کرده است که نیاز به حمایت‌های استان دارد.

توسعه با امضای تفاهم‌نامه ۳ جانبه

رییس هیات عامل ایمیدرو، گفت: ایمیدرو بسترساز توسعه است و اکتشاف به عنوان زیربنای توسعه باید در اولویت برنامه‌ها قرار بگیرد. طبق تفاهم‌نامه سه جانبه بین ایمیدرو، استانداری فارس و سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس، مطالعات طرح‌ها و به تبع آن توسعه فعالیت‌های معدنی به ویژه در زیرساخت‌ها گسترش خواهد یافت.

جعفری در پایان خاطرنشان کرد: استان فارس به هر میزان دارای طرح‌های توسعه معادن باشد، ایمیدرو آمادگی دارد تا با جذب و معرفی مشاور، برنامه‌های مطالعاتی و تسریع در روند فاز اجرا را به سرانجام برساند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.