چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
۳ رکن مهم اولویت اصلی طرح جامع سرب و روی هستند
18 اسفند 1400 - 12:55
شناسه : 25559
مدیر مجتمع سرب و روی مهدی آباد گفت: لازمه رسیدن به اهداف و برنامه‌های صنعت سرب و روی و تحقق چشم‌انداز ٢٠ ساله، گسترش فعالیت‌های اکتشافی، ارتقا کیفیت و توسعه صنایع پایین‌دست و انتخاب تکنولوژی مناسب در این حوزه است.
ارسال توسط : منبع : ایمیدرو
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، حمیدرضا حمایت مدیر مجتمع سرب و روی مهدی آباد در میزگرد تخصصی بررسی وضعیت صنعت سرب و روی؛ چالش‌ها و فرصت‌ها در چهارمین همایش چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی، اظهار داشت: قبل از سال ۱۳۹۶، هیچ مسیر روشنی برای صنعت سرب و روی وجود نداشت، و طرح جامع سرب و روی پس از سه سال مطالعه، در سال ۱۳۹۹ به یک طرح هدفمند و دارای چشم‌انداز تبدیل شد.

وی افزود: امیدواریم با ابلاغ طرح مذکور از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان سند بالادستی صنعت سرب و روی کشور، این طرح توسط صاحبان صنعت و ذی‌نفعان اصلی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

مدیر مجتمع سرب و روی مهدی آباد، گفت: با مشورت‌های انجام شده در این میزگرد، قرار شد موضوع آب، برق، گاز و دیگر زیرساخت‌ها لازم در زنجیره تولید، به صورت مدون در طرح جامع سرب و روی مورد بررسی قرار گیرد. همچنین با توجه به فاصله میزان ذخایر سرب و روی ایران (۵ درصد جهانی) و میزان استخراج (روی ۳.۸ درصد و سرب ۲.۴ درصد)، ضرورت دارد میزان استخراج سالانه افزایش یابد.

حمایت بیان کرد: رشد استخراج معادن وابسته به توسعه اکتشافات است که باید قوانین ذی‌ربط به گونه‌ای اصلاح شود که بتوان از ظرفیت‌های بخش خصوصی در این زمینه استفاده مطلوب کرد.

ضرورت جلوگیری از صدور مجوز فراوری سرب و روی

مدیر مجتمع سرب و روی مهدی آباد تاکید کرد: با توجه به ظرفیت بالای ایجاد شده در حوزه فراوری صنعت سرب و روی، باید از صدور مجوز احداث کارخانه فراوری این صنعت جلوگیری شود و در مقابل، سرمایه‌گذاری‌ها به سمت فعالیت‌های اکتشافی و توسعه صنایع پایین‌دستی هدایت شود.

حمایت اذعان داشت: عوامل توسعه نامتوازن زنجیره تولید صنعت سرب و روی غفلت از انجام فعالیت‌های اکتشافی در حوزه سرب و روی، پایین بودن نسبت استخراج ماده معدنی به ذخایر، عدم توسعه صنعت بازیافت، ایجاد ظرفیت‌های مازاد فراوری بدون توجه به نحوه تامین مواد اولیه و توسعه نیافتن کمی و کیفی ظرفیت‌های صنایع پایین‌دستی، از جمله این عوامل است.

ضرورت آماده باش کارخانه‌ها برای دریافت مواداولیه سولفیدی

مدیر مجتمع سرب و روی مهدی‌آباد در پایان خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از فاز سولفیدی کارخانه‌های فراوری سرب و روی در مهدی‌آباد، خوراک نیمی از ظرفیت تولیدکنندگان شمش روی کشور تامین خواهد شد. با توجه به روند رو به اتمام ذخایر انگوران، تولیدکنندگان داخلی باید برای استفاده از کنسانتره سولفیدی مهدی آباد آماده باشند

براساس این گزارش، در میزگرد بررسی وضعیت صنعت سرب و روی؛ چالش‌ها و فرصت‌ها که عصر روز گذشته در جریان چهارمین همایش چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی برگزار شد، اعضای تشکل‌های صنعت سرب و روی، فعالان و ذی‌نفعان این صنعت، متخصصان، مشاورین فنی و برخی از کارشناسان حوزه اکتشاف ایمیدرو در این میزگرد حضور داشتند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.