جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
۳ مصوبه برای حمایت از بازار سرمایه اجرای خواهد شد
07 اردیبهشت 1400 - 18:23
شناسه : 11337
در جلسه امروز رییس سازمان بورس بسته پیشنهادی ۳+۷ بازار سرمایه را به دولت اعلام کرد که در این راستا سه مصوبه آن از امروز اجرایی و هفت مورد دیگر منوط به تایید شورای عالی هماهنگی اقتصادی است.
ارسال توسط : منبع : تسنیم
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، محمدعلی دهقان دهنوی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار امروز و در نشست خبری دولت، از اجرای سه مصوبه برای حمایت از بازار سرمایه خبر داد و اظهار داشت: اختصاص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار، رفع ممنوعیت نهادهای مالی بازار سرمایه برای استفاده از تسهیلات بانکی و اعطای اقامت پنج ساله به سرمایه‌گذاران خارجی برای خرید سهام از امروز به صورت مصوبه در بازار سرمایه اجرایی خواهد شد.

وی در خصوص پیشنهادات هفته‌گانه دیگر، افزود: نخستین پیشنهاد که داده شد ورود ۸۰ درصد درآمد ناشی از مالیات نقل و انتقال سهام در سال ۱۴۰۰ به حساب صندوق است دومین مصوبه که برای ترغیب شرکت‌ها در دستور کار قرار گرفت مسئله معافیت مالیاتی بود بدین منظور که اگر سود انباشته صرف افزایش سرمایه شود، شرکت‌ها به همان اندازه معاف خواهد شد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص سومین مصوبه، گفت: شرکت‌هایی که نسبت به خرید سهام خود و زیرمجموعه‌هایشان در جهت حمایت از بازار با اصول شورای عالی بورس و اوراق بهادار اقدام کنند، می‌توانند تا ۵۰ درصد مبلغ خرید این سهام به عنوان امهال مالیاتی در یک سال منظور شود و اجازه دارند که بخشی از این مالیات را طی یک سال نزد خود نگهداری کرده و از محل آن به خرید سهام مبادرت ورزند.

دهقان دهنوی با اشاره به اینکه بانک‌ها و موسسات اعتباری به دلیل مفاد قانون رفع موانع تولید امکان سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را نداشتند، بیان کرد: به موجب چهارمین پیشنهاد، بانک‌ها و موسسات اعتباری می‌توانند از ماده ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید به مدت سه سال معاف شوند و از منابع مالی خود از بازار سرمایه حمایت کنند.

وی ادامه داد: مصوبه پنجم، فراهم شدن سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در بازار سرمایه طبق اساسنامه این صندوق، سرمایه‌گذاری در بازار پولی و مالی خارجی جزو مصارف مجاز شمره شده بود که در این راستا حضور بازار سرمایه در صندوق به دولت ابلاغ شد، که امیدواریم در شورای عالی هماهنگی اقتصادی نیز تصویب شود.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: مطابق ششمین پیشنهاد، به صندوق تثبیت و توسعه بازار که دو نهاد حمایتی ارکان بازار سرمایه هستند، اجازه داده شود تا سقف ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی با ضمانت دولت منتشر و از محل این منابع سیاست‌های حمایتی از بازار دنبال شود.

دهقان دهنوی در خصوص هفتمین پیشنهاد گفت: افرادی که واحدهای صندوق ای تی اف پالایشی یکم را خریداری کرده بودند و در این مدت دچار ضرر و زیان شده بودند، از طریق واحدهای همین صندوق یا سایر سهام یا صندوق‌هایی که دولت برای واگذاری خواهد داشت به صورت جایزه و هبه و به اندازه زیان به افراد متضرر تعلق گیرد.

وی در پایان تاکید کرد: برنامه سازمان بورس تقویت و توسعه بازار و ایجاد پایداری بیشتر در بازار سرمایه خواهد بود.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.