پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت ×
۳۵۰ میلیون دلار قطعه و تجهیزات بومی‌سازی شد
29 بهمن 1399 - 12:31
شناسه : 7313
رییس هیات عامل ایمیدرو ؛ رییس هیات عامل ایمیدرو در آیین افتتاح نمایشگاه بومی‌سازی قطعات و تجهیزات شرکت ملی فولاد، گفت: از ابتدای امسال تا پایان دی‌ماه، 350 میلیون دلار قطعه و تجهیزات بومی‌سازی شده است.
ارسال توسط : منبع : ایمیدرو
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، وجیه‌الله جعفری رییس هیات عامل ایمیدرو امروز در آیین افتتاح نمایشگاه تخصصی بومی‌سازی قطعات و تجهیزات شرکت ملی فولاد ایران، اظهار داشت: بهره‌مندی از توان متخصصان ایرانی و بومی‌سازی در زنجیره ارزش محصولات، صرفه جویی ارزی را به همراه داشته است.
وی با بیان اینکه هدف ۹۱۷ میلیون دلاری بومی‌سازی برای سال جاری پیش‌بینی شده است، افزود: این امر با توجه به شرایط کشور و هدف توسعه اقتصادی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: همت، استواری و گام نهادن در مسیر خوداتکایی با توجه به منویات مقام معظم رهبری درخصوص جهش تولید و توسعه اقتصادی در حوزه‌های مختلف، اهمیت حوزه بومی‌سازی را افزایش داده است؛ به طوری که باید عملکردمان در این بخش را به نتیجه برسانیم.

جعفری با بیان اینکه انتظار داریم به نقطه‌ای برسیم که از وابستگی در تکنولوژی و ساخت کاسته شود، عنوان کرد: ایمیدرو ساختاری را برای هدایت بومی‌سازی طراحی و از شرکت‌های زیرمجموعه و تابعه خواست تا سرعت اجرای برنامه‌ها را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

هدف بومی‌سازی ۹۱۷ میلیون دلار

جعفری اعلام کرد: بومی‌سازی ۹۱۷ میلیون دلار توسط ایمیدرو در تامین، ساخت تجهیزات و قطعات طی سال جاری هدف‌گذاری شده است.

وی تاکید کرد: ۳۵۰ میلیون دلار از این هدف، طی ۱۰ ماهه امسال محقق شده است.
رییس هیات عامل ایمیدرو عنوان کرد: امسال شرکت‌های فولادمبارکه ۳۲۰ میلیون دلار (یکصد هزار قطعه)، چادرملو ۲۰ میلیون دلار (۲۹ هزار قطعه) و گل‌گهر ۱۶۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی از طریق بومی‌سازی را برنامه‌ریزی و با استفاده از توان داخلی اقدام به عملیاتی کردن این مهم کرده‌اند.

جعفری با اعلام اینکه نیاز به شناسایی پتانسیل‌ها و اعتقاد به موفقیت در بومی‌سازی داریم، اذعان داشت: ظرفیت ساخت بسیاری از قطعات وارداتی وجود دارد اما تاکنون کمتر به این موضوع توجه داشته‌ایم.
وی با اشاره به اینکه اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو، بومی‌سازی است، ادامه داد: این سازمان با تعریف چشم‌انداز، تلاش می‌کند میزان تولید قطعات و تجهیزلات در زنجیره محصولات را افزایش دهد.

رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: از پتانسیل سیاست‌گذاری حاکمیتی در ترغیب شرکت‌ها برای ورود به مقوله بومی‌سازی استفاده خواهیم کرد.

۲ اقدام راهبردی ایمیدرو در بومی‌سازی

رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه ایمیدرو ۲ اقدام راهبردی در حوزه بومی‌سازی عملیاتی کرد، اظهار کرد: نخست راه‌اندازی سامانه جامع بومی‌سازی در زنجیره فولاد که تاکنون ۲۳ هزار قطعه در آن شناسایی شده است. همچنین در سامانه فوق تاکنون حوزه فولاد مورد توجه قرار گرفته است که می‌تواند الگویی برای سایر زنجیره‌ها باشد. بنابراین توسعه این اقدام (شناسایی ظرفیت‌ها در ساخت داخل) ضروری به نظر می‌رسد.
جعفری عنوان کرد: این سامانه کمک می‌کند که سیاست‌ها و برنامه‌ها بهتر به مرحله اجرا برسند.
وی افزود: ایجاد صندوق پژوهش فناوری به عنوان اقدام دوم، با همکاری معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری، انجمن تولیدکنندگان فولاد و شرکت‌ها انجام شده است.

رییس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: این صندوق با سرمایه اولیه ۱۰۰ میلیارد تومان و با رویکرد تامین مالی در بومی‌سازی تشکیل شده است. در این زمینه برنامه‌ها به طور جدی از سوی ایمیدرو دنبال می‌شود.

جعفری در پایان خاطرنشان کرد: در زنجیره فولاد هدف تولید ۵۵ میلیون تن فولاد است و در این زمینه نیازمند توجه و داشتن برنامه در تکنولوژی و ساخت داخل هستیم.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.