جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
۴۵ هزار واگن مواد معدنی تخلیه شد
26 بهمن 1399 - 11:04
شناسه : 7019
در 10 ماهه سال‌جاری؛ مدیرعامل منطقه ويژه اقتصادي صنايع معدني و فلزي خلیج‌فارس از تخليه 45 هزار واگن از محصولات کنسانتره و گندله در این منطقه عظیم اقتصادی خبر داد و گفت: خام‌فروشي مواد معدني تقریباً به صفر رسيد و بيشتر عمليات تخليه و بارگيري مربوط به کارخانجات داخلي است.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی منطقه ویژه خلیج فارس
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، حسن خلج طهرانی مدیرعامل منطقه ويژه اقتصادي صنايع معدني و فلزي خلیج‌فارس با بیان اینکه در حال حاضر يکي از قطب‌هاي تاثیرگذار سرمایه‌گذاری در کشور تبديل شده است، اظهار داشت: اهميت منطقه ويژه اقتصادي خلیج‌فارس در بازتعریف تسهيلات کلان سرمایه‌گذاری به‌خصوص در بخش زمين، انرژي و تعرفه‌های گمرکي است که با توسعه آن، ظرفيت سرمایه‌گذاری در داخل کشور بیش ‌از پیش افزايش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه بهره‌برداری در منطقه ويژه خلیج‌فارس به ‌مثابه تخليه و بارگيري مواد فله معدني تعريف می‌شود، افزود: تسهيل شرايط تحقق آن، در راستاي بهره شرکت‌های تابعه و مستقر در مجموعه، از اهميت بالایی برخوردار است.

رکورد تاریخی

مدیرعامل منطقه ويژه اقتصادي خلیج‌فارس تصریح کرد: طي ۱۰ ‌ماهه سال ‌جاری، عمليات تخليه ۴۵ هزار واگن از محصولات کنسانتره و گندله براي شرکت‌های فولادسازي شامل فولاد هرمزگان، فولاد کاوه، صبا فولاد و مادکوش نيز صادرات صورت گرفت .

خلج طهرانی اضافه کرد: از نيمه دوم سال ۱۳۹۸ تاکنون، با ايجاد تعرفه بر صادرات مواد معدني از طرف دولت به‌ منظور جلوگيري از خام‌فروشي مواد معدني، صادرات در منطقه ويژه خلیج‌فارس تقریبا به صفر رسيد و بيشتر عمليات تخليه و بارگيري مربوط به کارخانجات داخلي منطقه بوده است.

وی ادامه داد: اين مسئله با توجه به حجم تخليه و بارگيري طي سال‌های گذشته، فرصت مناسبي براي تکميل و به‌روزرسانی عمليات اورهال ماشین‌آلات و دستگاه‌های مورد استفاده در منطقه ويژه به حساب می‌آید .

مدیرعامل منطقه ويژه اقتصادي خلیج‌فارس بیان داشت: با این ‌حال، منطقه ويژه خلیج‌فارس همچون گذشته و با سياست راهبردي و توسعه‌محوری که در پيش گرفته است، سعي دارد تا با تسريع در عمليات اورهال اساسي ماشین‌آلات مورد استفاده و ساير اقدامات لازم، زمينه تخليه و بارگيري مواد معدني را از اسکله و ساير زیرساخت‌های منطقه ويژه خلیج‌فارس با سرعت و کيفيت بهتر فراهم آورد.

خلج طهرانی ادامه داد: ازجمله اقدامات انجام ‌شده مي‌توان به ساخت و نوسازي و تعويض باکس مربوط به جک‌های دامپر واگن برگردان شمالي و جنوبي و نيز تعمير اساسي کف دامپر جنوبي اشاره کرد که به دليل فرسودگي و شکستگی‌های مداوم، ساليانه جمعا بين سي الي چهل روز توقف تخليه در پي داشت.

بومی سازی با هدف ارتقای ایمنی

مدیرعامل منطقه ويژه اقتصادي خلیج‌فارس، بومی‌سازی و ساخت صفحه پرشر پليت مربوط به اسپلايس گرم (پخت) نوار نقاله را، از ديگر اقدامات مهم قلمداد کرد و گفت: این قطعات با بالاترين سطح کيفيت طراحي و صرف کمترين هزينه توليد، پس از آزمایش‌های لازم انجام شد و جايگزيني بهتر و ايمن‌تر براي پرشربگ ساخت آلمان به ‌حساب می‌آید.

خلج طهرانی بیان کرد: هوپرهاي بتني واگن برگردان شمالي که به دليل حجم زياد تخليه مواد معدني باعث خوردگي شديد و ايجاد حفره در ديوارهاي بتني هوپرها شده بود، طي همين پروسه، نوسازي و اصلاح شد.

وی تاکید کرد: تا پيش از اصلاح آن، وجود چنين مشکلي باعث می‌شد مواد معدني تخلیه‌شده در داخل حفره‌ها جمع و با ساير مواد معدني ترکيب شوند که اين مسئله نارضايتي مشتريان و صاحبان کالا، به ‌خصوص کارخانجات داخلي را به همراه داشت.

مدیرعامل منطقه ويژه اقتصادي خلیج‌فارس در پایان خطرنشان کرد: از طرف ديگر تعميرات آن نياز به صرف زماني طولاني داشت که با توجه به حجم بالاي عمليات تخليه، امکانی برای تحقق آن وجود نداشت ولي با شرايط پیش‌آمده، زمان کافي در اختيار مجموعه قرار گرفت تا بتوانيم به‌درستی اين هوپرها را نيز به روش جديدتر و بهتر نوسازي کنيم.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.