سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
۴۵۳ معدن طی ۱۱ ماه امسال فعال شدند
14 اسفند 1400 - 10:31
شناسه : 25327
مدیر اجرایی طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک ایمیدرو گفت: از ابتدای امسال تا پایان بهمن‌ماه ۴۵۳ معدن کوچک احیا و فعال‌سازی شده که پتانسیل اشتغال مستقیم بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفری و افزایش ظرفیت تولید بیش از ۲۲هزار تنی را به دنبال خواهد داشت.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، رضا عظیمی مدیر اجرایی طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک ایمیدرو، اظهار داشت: نهضت فراوری و بهره‌وری در معادن کشور طی دوم مهرماه سال ۱۳۹۶ آغاز به‌کار کرد و در ۲۴ بهمن‌ماه همان سال، تفاهم‌نامه طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس منعقد شد.

وی افزود:‌ مهمترین هدف این طرح، فعال‌سازی معادن کشور است که نتیجه آن افزایش تولید و اشتغال به‌ویژه در مناطق محروم با محوریت توسعه و حمایت از اکتشاف و بهره‌برداری از ظرفیت معادن غیرفعال و قابل توسعه در کشور با استفاده از سرمایه بخش خصوصی خواهد بود که با استراتژی‌های کلان اقتصاد مقاومتی، ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران تطابق دارد.

مدیر اجرایی طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک ایمیدرو، گفت: شناسایی فرصت‌های کوچک معدنی برای سرمایه‌گذاران در بخش­‌های مختلف کشور، استفاده از فناوری جدید برای فراوری معان با عیار پایین­‌تر، استفاده بهینه و به‌کارگیری پتانسیل، ظرفیت­‌ها و توانایی­‌های علمی اجرایی موجود و تاکید بر تامین نیاز داخلی و صادرات محصول مازاد بر نیاز داخل، سایر اهداف این طرح را تشکیل می‌دهد.

عظیمی بیان کرد: در مجموع از ابتدای طرح تا پایان بهمن‌ماه ۱۴۰۰، شاهد احیا و فعال‌سازی ۸۵۲ معدن بودیم. تعداد معادن احیا و توسعه یافته در سال‌های گذشته به ترتیب شامل ۱۴۶ معدن در سال ۱۳۹۸، ۲۵۳ معدن در سال گذشته و در ۱۱ ماهه امسال با حمایت کارگروه استانی ۴۵۳ معدن بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به میزان اشتغال و تولید مندرج در پروانه بهره‌برداری پس از فعال‌سازی نهایی معادن، موجب ایجاد ۱۳ هزار و ۸۰۰ نفر شغل مستقیم و تولید سالیانه بیش از ۳۳ میلیون تن مواد معدنی می­شود.

اقدامات انجام شده در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰

مدیر اجرایی طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک ایمیدرو، در ادامه به اقدامات انجام شده در این طرح در ۱۱ ماهه امسال اشاره کرد و اذعان داشت: بر اساس اطلاعات محدوده­‌های معدنی اخذ شده از وزارت صنعت، معدن و تجارت با تایید سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها حدود هفت‌هزار و ۱۰۰ محدوده بر اساس مزیت نسبی ۲۱ استان بررسی و بلوک‌بندی شد. این محدوده‌ها شامل پروانه اکتشاف، گواهی کشف، پروانه بهره‌برداری و همه محدوده‌های در اختیار سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها است.

عظیمی با اشاره به انجام اقدام کلینیکی ۵۰۳ معدن با همکاری کارگروه استانی طرح احیا، ادامه‌داد: بر اساس گزارش‌های احصا شده از کارگروه استانی، نیمی از این معادن با پیگیری و اخطارهای سازمان صنعت، معدن و تجارت در مسیر احیا‌سازی قرار گرفته ­‌است.

وی به سایر اقدامات کلینیکی انجام شده اشاره کرد و یادآور شد: معرفی ۱۵ درصد از معادن به صندوق بیمه سرمایه‌گذاری برای اخذ تسهیلات، رفع موانع اداری ۱۰ درصد معادن از طریق مکاتبه‌های انجام شده با همکاری سازمان‌های صمت و کارگروه طرح احیا، تامین زیرساخت راه ۹ درصد معادن، همچنین انتقال پروانه به بهره‌برداری جدید، معرفی به سرمایه‌گذار، تجهیز معدن و تامین بازار فروش، از جمله این اقدامات است.

مدیر اجرایی طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک ایمیدرو، عنوان کرد: از مجموعه معادن مذکور، نتیجه اقدام کلینیکی امسال و سال گذشته منتج به احیا و توسعه ۴۵۳ معدن شدده و مطابق با اظهارات کارگروه‌های استانی سازمان­های صمت، به چرخه تولید بازگشتند.

عظیمی در پایان خاطرنشان کرد: در صورت تکمیل ظرفیت پروانه بهره‌برداری معادن احیا و فعال شده، قابلیت ایجاد پتانسیل اشتغال مستقیم بیش از سه‌هزار و ۵۰۰ نفر و افزایش ظرفیت تولید بیش از ۲۲ هزار تن در ۱۱ ماهه سال جاری که همه اقدامات با وجود شرایط و محدودیت­‌های کرونا، انجام شده، وجود دارد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.