سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
۵ هزار و ۷۰۰ معدن در کشور فعال است
21 بهمن 1399 - 10:20
شناسه : 6755
رییس سازمان نظام مهندسی معدن: رییس سازمان نظام مهندسی معدن در مراسم افتتاح ساختمان سازمان نظام مهندسی معدنی خراسان شمالی، گفت: 5 هزار و ۷۰۰ واحد معدنی از ۱۱ هزار واحد معدنی دارای پروانه در کشور فعال و مابقی به علت‌های مختلف غیرفعال‌ هستند.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، تقی نبئی اظهار داشت: ۱۱ هزار پروانه بهره‌برداری در سطح کشور برای معادن صادر شده است که از این تعداد حدود ۵ هزار و ۷۰۰ معدن به طور جدی فعالیت می‌کنند.

وی درباره علت غیرفعال بودن معادن، افزود: علت اصلی آن مشکلات مالی، کمبود تجهیزات، ماشین‌آلات و نیز مشکلات مربوط به بازار است.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن با اشاره به توسعه نیافتن صنایع معدنی در کشور گفت: صنایع معدنی مصرف‌کننده محصولات معدن به اندازه این حجم تولیدات توسعه نیافته و به همین علت بخشی از ظرفیت معدن کشور غیرفعال شده است.

نبئی با بیان اینکه همه مواد معدنی قابلیت صادرات را ندارد، یادآور شد: به دلیل هزینه بالای حمل‌ونقل ماده معدنی که بیش از ارزش آن است، حمل‌ونقل در زمینه صادرات صرفه اقتصادی ندارد.

وی درباره مشکلات بخش معدن اشاره کرد: برای جلوگیری از خام‌فروشی معدن، باید صنایع معدنی توسعه یابد و زنجیره ارزش معدن و صنایع معدنی تکمیل شود؛ البته در این زمینه با پیگیری برای مقررات‌زدایی تلاش شده تا مشکلات به شکل جدی کاهش یابد.

سیاست ارزی نباید مانع توسعه صنایع معدنی باشد 

رییس سازمان نظام مهندسی معدن درباره تاثیر افزایش نرخ ارز در فعالیت‌های معدنی، عنوان کرد: با افزایش نرخ ارز، نه تنها تامین و خرید تجهیزات از خارج مقرون به صرفه نیست، بلکه گرانی‌ها سبب شده است تا هزینه کار و فعالیت‌های معدنی به طرز چشمگیری افزایش بیابد.

نبئی درخصوص مشکلات متقاضیان برای اجرای طرح تولید کاغذ سنگی در این استان، با اشاره به اینکه ارز دولتی به تجهیزات مورد نیاز اختصاص نیافته است، گفت: سیاست ارزی نباید مانع توسعه زیرساخت تولید در کشور شود. در واقع، انتظار ما این است که دست‌اندرکاران سیاست ارزی جهت توسعه صنایع معدنی، ضمن اتخاذ شرایط ویژه‌، محدودیت‌ها را برای این صنایع بردارند.

سخت‌گیری منابع طبیعی در قبال معدن منطقی نیست 

رییس سازمان نظام مهندسی معدن درباره مناقشه توسعه فعالیت‌های معدنی با منابع طبیعی، اظهار کرد: معتقد هستیم سطح اشغال معادن در عرصه‌های طبیعی به‌ شکلی وجود ندارد که در منابع طبیعی حساسیت نشان ‌دهد؛ البته سخت‌گیری در این منابع زیاد است و به همین علت اکتشاف ذخایر معدنی جدید با مشکلات متعددی مواجه شده است.

نبئی تصریح کرد: به نظر می‌رسد از نظر کشف ذخایر معدنی در کشور طی ۱۰ سال آتی با مشکلات عدیده‌ای مواجه شویم. بنابراین لازم است تا اکتشافات در زمینه سنگ‌آهن، سنگ مس و سرب‌ و روی به سرعت صورت پذیرد. در واقع، با توجه به پایان یافتن ذخایر ایران حداکثر تا ۲ دهه آتی، به نظر می‌رسد بنابراین از هم‌اکنون باید برای اکتشاف جدید برنامه‌ریزی کافی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: در زمینه به حداقل رساندن مشکلات معدنی به ویژه پیرامون برنامه‌های اکتشافی، پیگیری‌ها و رایزنی‌هایی با وزارت جهاد و کشاورزی داشته‌ایم که به انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی منجر شده است.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن تاکید کرد: به نظر می‌رسد سخت‌گیری‌های منابع طبیعی در قبال توسعه فعالیت‌های معدنی منطقی نیست.

نبئی در پایان خاطرنشان کرد: ۲۸ ماده معدنی از ۶۸ ماده معدنی کشور در استان خراسان شمالی وجود دارد. علاوه بر این، میزان ذخیره قطعی معادن این استان به حدود یک میلیارد و ۵۸ میلیون تن می‌رسد که در کنار آن، میزان ذخیره استخراج اسمی معادن، حدود ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برآورد شده است. همچنین سالانه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن ماده معدنی در استان خراسان شمالی استخراج می‌شود. در همین راستا میزان سرمایه‌گذاری در بخش معدن استان نیز یک هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال گزارش شده است. 

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.