جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
۸۰ درصد صنایع کشور در دست شهرک‌های صنعتی قرار دارند
24 مرداد 1400 - 14:08
شناسه : 16175
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در نشست گرامیداشت روز حمایت از صنایع کوچک که با حضور وزیر صنعت، معدن وتجارت برگزار شد، ضمن تشکر از حمایت‌های وزارتخانه جهت پیگیری و اقداماتی که برای حل مشکلات و چالش‌های صنایع کوچک و واحد‌های صنعتی صورت گرفته است با اشاره به اهمیت صنایع کوچک و خرد در صنعت کشور، گفت: سهم این صنایع 80 درصد از صنعت کشور است. لذا طی سال جاری 41 درصدی بودجه این سازمان تحقق می‌یابد.
ارسال توسط : منبع : شاتا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، علی رسولیان مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی به برگزاری جلسات متعدد در سطح کشور با ائمه جمعه، مسئولان و تشکل‌های خصوصی در این راستا اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس آخرین گزارش منتشر شده، سهم صنایع کوچک و متوسط از صنعت کشور حدود ۸۰ درصد و اشتغالزایی ۴۵ درصدی را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۸ هزار واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی در کشور وجود دارد، سهم این واحدها از صنایع کشور حدود ۶۳ درصد عنوان کرد و افزود: در شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک حدود ۴۳ هزار و ۷۷۲ طرح صنعتی در حال اجراست که ۸ درصد این طرح‌ها در مرحله نصب ماشین‌آلات هستند که با رشد ۱۳ درصدی نسبت به ابتدای سال به حدود ۳۰ هزار و ۶۰۰ واحد افزایش پیدا کرده است و حدود ۳۰ درصد دیگر هم در مرحله نصب سوله قرار دارند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، گفت: سهم واحد‌های خرد موجود در شهرک‌های صنعتی را ۴۱ درصد، سهم واحد‌های کوچک زیر ۵۰ نفر اشتغال را ۵۲ درصد و سهم صنایع متوسط و بزرگ را به ترتیب ۶ و یک درصد است.

رسولیان تعداد نواحی و شهرک‌های صنعتی را یک هزار و ۱۱ واحد اعلام و بیان کرد: ۸۲۹ واحد از این شهرک‌های و نواحی فعال هستند که شامل ۵۰۱ شهرک، ۱۲۴ ناحیه و ۴ منطقه ویژه است.

تامین ۴۶ مگاوات برق شهرک‌ها و نواحی صنعتی

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، تصریح کرد: ۴۶ مگا وات برق، ۱۶هزار و ۳۸۵ لیتر آب و ۱۹۲ تصفیه‌خانه در شهرک‌های تامین و ایجاد شده است. علاوه بر این سایر امکانات مانند آتش‌نشانی، بیمه، بانک و درمانگاه، کاهش بروکراسی اداری برای فعالیت در شهرک‌ها، معافیت‌های مالیاتی هفت تا ۱۳ سال، و ارائه خدمات بهم‌رسانی و ویژه شهرک‌ها از دیگر امتیازاتی است که در آن‌ها به واحد‌های صنعتی ارائه می‌شود.

رسولیان به چالش‌ها و مشکلات موجود در شهرک‌های و نواحی صنعتی اشاره کرد و اذعان داشت: گسستگی که در نوع حمایت‌ها وجود دارد یکی از چالش‌های مهم در بخش صنایع کوچک است؛ تسهیلاتی که در اختیار بانک‌ها و سایر وزارتخانه‌هاست سختی‌ها و نیاز به تدبیر و تسهیل‌گری در این حوزه را ایجاد کرده است؛ افزایش شدید هزینه‌های زیربنایی و مشکلاتی که علی‌رغم ایجاد مشوق‌ها در تامین زیرساخت‌ها وجود دارد از دیگر مشکلات شهرک‌های صنعتی است.

تحقق ۴۱ درصد از بودجه سازمان در سال جاری

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی از افزایش ۵۸ درصدی بودجه سازمان و تحقق ۴۱ درصدی آن در سال جاری خبر داد و عنوان کرد: ما در سازمان به طور جد به دنبال عملکرد مناسب در حوزه زیرساخت‌ها هستیم و در کنار افزایش شفافیت در برنامه‌ها، با توجه به مشکلات و محدودیت‌هایی که در قوانین مربوط به مدیریت شرکت‌های خدماتی و واحد‌های راکد وجود دارد لازم است در روش‌های مدیریتی تغییراتی ایجاد کنیم.

رسولیان عنوان کرد: از دیگر اقدامات این مجموعه شامل واگذاری اختیارات در چارچوب قوانین موجود به استان‌ها، تامین مالی بنگاه‌های از طریق اجرای طرح تام، اصلاح اساس‌نامه، ایجاد شهرک‌های صنفی، ایجاد سامانه‌های مورد نیاز، مراکز تسهیل‌گری و افزایش چهار برابری برنامه‌های حمایتی، آمایش سرزمینی برای شهرک‌های صنعتی و ایجاد مسیر جدید در حمایت از صنایع، شناسایی گلوگاه‌ها در شهرک‌های صنعتی، توسعه شهرک‌های صنعتی ( افزایش ۱۰ هزار هکتار به شهرک‌های صنعتی در سال جاری) است.

وی با اشاره به اهمیت تامین زیر ساخت‌ها در شهرک‌های و نواحی صنعتی، پیگیری تامین برق و آب را از دیگر برنامه‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی اعلام کرد و ادامه داد: برنامه‌ریزی برای کارگاه‌هایی کوچک در حوزه کسب‌وکارهای انجام شده است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در پایان با اشاره به احیای یک هزار واحد صنعتی راکد در شهرک‌ها و احیای ۴۰۰ واحد در سال جدید، خاطرنشان کرد: موضوع مسئولیت‌های اجتماعی به صورت جدی در سازمان در حال پیگیری است و خوشبختانه حدود ۳۶۰ تفاهم‌نامه در استان‌های سراسر کشور منعقد شده و با توجه به نگاه دولت جدید به این موضوع، ان‌شاءالله این امر در آینده نیز به عنوان طرحی که در چارچوب فرمایشات مقام معظم رهبری است، ادامه خواهد داشت.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.