به گزارش فلزات نیوز، وجیهاله جعفری در حاشیه چهارمین جشنواره ملی فولاد با بیان این مطلب اظهار داشت: طی ۳ سال اخیر با همکاری ایمیدرو و انجمن ملی فولاد ایران، با ایجاد سامانه کارلینک به عنوان حلقه اتصال، بسترسازی برای ورود سازندگان و شرکتهای نیازمند شکل گرفت و درنتیجه، با احصای نیازمندیها و متعاقب آن، با استفاده از دانش روز، بومیسازی قطعات و تجهیزات انجام شد.
وی ادامه داد: طی این مدت، بیش از ۲۶ هزار قطعه و تجهیز در صنعت فولاد از طریق سامانه کارلینک بومیسازی شده که البته انجمن ملی فولاد، نقش بیشتری در این زمینه ایفا کرده است. در مراسم افتتاح جشنواره نیز تفاهمنامههای مختلفی برای تامین نیازهای داخلی بین شرکتهای سازنده و نیازمند منعقد شد.
برطرف شدن نگرانیها با اکتشافات عمقی جدید در سنگآهن
با اشاره به اینکه ذخایر موجود سنگآهن براساس طرح جامع فولاد که ظرفیت پیشبینی شده ۵۵ میلیون تن فولاد انجام میشود و الان به ظرفیت ۴۵ میلیون تن رسیده بین ۱۵ تا ۱۷ سال است، تصریح کرد: خوشبختانه با اکتشافات عمقی در حال انجام، ذخایر جدیدی به مجموعه افزوده میشود و نتایج حاکی از اضافه شده ذخایر جدید، به میزان ذخایر موجود است.
وی افزود: به عنوان مثال، در منطقه گل گهر، بیش از ۵۰۰ میلیون تن افزایش ذخیره داشته ایم. نتایج حفاریهای زمین شناختی در برخی مناطق، گرچه نیازمند قطعی شدن ذخایر است اما در مجموع، چشمانداز مثبت است.
رئیس هیئت عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: موضوع سرمایهگذاری در معادن خارج از کشور نیز مطرح است. اکتشافات را در بخشهای مختلف عناصر آغاز کرده ایم و حتی مصوباتی هست که میتوانیم قانونی انجام دهیم. این روند میتواند نگرانیها را برطرف کند.
ارائه تسهیلات کمبهره به شرکتهای علاقهمند به ماشینآلات بومیسازی شده
جعفری با بیان اینکه سالانه بیش از یک میلیارد متر مربع حجم عملیات خاکی داریم، گفت: با توجه به اکتشافات جدید و تولید در حال انجام، ۱۵ ماده معدنی جدید را در زنجیره تولید دنبال میکنیم که در کنار ذخایر، نیازمند ماشینآلات برای استخراج هستیم. توجه به ماشین آلات ساخت داخل می تواند در قیمت تمام شده کمک کند.
وی ادامه داد: طی یکسالگذشته سیاست حمایت از تولید داخل، در معاونت امور معادن و صنایع معدنی دنبال میشود و در ایمیدرو هم از طریق صندوق بیمه سرمایهگذاری فعالیتهای معدنی، این فرصت را فراهم کردیم تا شرکتهایی که قرارداد خرید ماشینآلات از شرکتهای داخل میکنند، تسهیلات مناسب با بهره کمتر اعطا کند.
کاهش ۶۵درصدی ارزبری دامپتراک بومیسازی شده
رئیس هیئتعامل ایمیدرو با اشاره به بومیسازی دامپتراک ۶۰ هزارتنی برای نخستینبار در کشور، گفت: شرکت سازنده توانسته است جسارت و خودباوری را ایجاد و نسبت به ساخت آن اقدام کند. ۴۵ درصد این دستگاه، ساخت داخل است. این موضوع تاکنون توانسته بیش از ۶۵ درصد ارزبری را کاهش دهد. همچنین، با توسعه این حوزه به افزایش اشتغال نیز کمک خواهد کرد.
وی ابراز امیدواری کرد که بتوانیم برای سازندگان دامپتراک، بستر لازم را فراهم کنیم تا آنها امکان تولید دامپتراکهایی با ظرفیت بالاتر پیدا کنند.
ثبت دیدگاه