چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
کاهش تولید کنسانتره سرب دومین تولیدکننده برتر جهان
29 آذر 1402 - 17:06
شناسه : 36358
صادرات کنسانتره سرب استرالیا در ۱۰ سال اخیر، حدود ۳۵۵ هزار تن (سرب محتوی) است. این کشور با وجود کاهش صادرات طی پنج سال اخیر، در جایگاه سوم صادرکنندگان بزرگ سرب قرار دارد زیرا استرالیا مصرف‌کننده اصلی سرب نیست و بیشترین صادرات را به چین و کره جنوبی دارد.
ارسال توسط : منبع : شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، پیرو گزارش پایگاه جهانی داده‌های معادن، ۱۲۷ معدن سرب در استرالیا به‌ عنوان دومین تولیدکننده کنسانتره سرب در جهان در حال بهره‌برداری است و شرکت گلنکور، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های معدنی در جهان، ۲۳ معدن در استرالیا را اداره می‌کند. دو معدن بزرگ سرب استرالیا، «Mount Isa Zinc Mine» و «McArthur River Mine» متعلق به این شرکت هستند و در سال ۲۰۲۲ روی هم رفته حدود ۴۰ درصد کل کنسانتره سرب استرالیا را تولید کردند.

براساس این گزارش، بر اساس اعلام سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده (USGS)، ذخایر سرب شناخته‌ شده جهان، در مجموع بیش از دو میلیارد تن است. در سال‌های اخیر ذخایر قابل توجهی از سرب همراه با روی، نقره و یا مس در کشور‌های استرالیا، چین، ایرلند، مکزیک، پرو، پرتغال، روسیه و ایالات متحده (آلاسکا) شناسایی شده است. حدود ۹۲ درصد از سرب جهان در صنعت باتری‌های سرب – اسیدی مصرف می‌شود.

روند تولید جهانی سرب از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲، دستخوش تغییرات زیادی بوده و در این بین کاهش یا افزایش تولید در کشورهای استرالیا، چین، پرو و ایالات متحده آمریکا نقش اساسی داشتند. در سال ۲۰۱۳ با راه‌اندازی یک معدن در استرالیا و افزایش تولید در چین، تولید جهانی سرب افزایش یافت و با کاهش تولید سرب چین در سال ۲۰۱۴ و همچنین تعطیلی دو معدن در استرالیا در پایان سال ۲۰۱۵، بازار جهانی سرب از سال ۲۰۱۶ دچار رکود شد. این روند منجر به کسری عرضه طی سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ شد و در سال ۲۰۲۰ نیز با همه‌گیری کرونا، تولید معدنی سرب نسبت به سال قبل از آن ۷ درصد کاهش داشت.

استرالیا، دومین تولیدکننده سرب پس از چین

بر اساس پایگاه جهانی داده‌های معادن، بیش از ۳۳۲ معدن سرب در سراسر دنیا در حال فعالیت بوده و در استرالیا به‌ عنوان دومین تولیدکننده کنسانتره سرب در جهان، ۱۲۷ معدن در حال بهره‌برداری است. اولین و بزرگ‌ترین معدن سرب استرالیا یعنی «Cannington Mine»، یک معدن زیرزمینی واقع در کوئینزلند است. این معدن در سال ۲۰۲۲، حدود ۱۲۰ هزار و ۶۰۰ تن سرب تولید کرده است.

گلنکور به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های معدنی جهان، ۲۳ معدن در استرالیا را اداره می‌کند. دومین معدن بزرگ سرب استرالیا واقع در کوئینزلند متعلق به این شرکت است و «Mount Isa Zinc Mine» نام دارد. این معدن سطحی و زیرزمینی در سال ۲۰۲۲، حدود ۱۲۰ هزار تن کنسانتره سرب تولید کرده است.

معدن McArthur River Mine (Zinc) واقع در قلمرو شمالی استرالیا و متعلق به شرکت گلنکور بوده و در سال ۲۰۲۲، حدود ۵۶ هزار تن سرب تولید کرده است. چهارمین معدن به نام Rasp Mine واقع در ولز جنوبی نو و متعلق به شرکت توهو روی است و در سال ۲۰۲۲، حدود ۲۲ هزار و ۷۸۰ تن سرب تولید کرده است و پنجمین معدن بزرگ سرب استرالیا نیز به نام Dugald River Project یک معدن زیرزمینی واقع در کوئینزلند است. این معدن در سال ۲۰۲۲، حدود ۲۰ هزار و ۸۷۰ تن سرب تولید کرده است. نمودار یک، تولید سالیانه کل معادن استرالیا را در بازه زمانی ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ نشان می‌دهد.

همان‌طور که مشاهده می‌شود، تولید سرب محتوی کنسانتره استرالیا از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵، بالای ۶۵۰ هزار تن بود اما در سال ۲۰۱۶، با کاهش شدید مواجه شد و به ۴۵۳ هزار تن در سال رسید و سه سال متوالی این روند ادامه داشت. دلیل آن تعطیلی دو معدن سرب و روی در پایان سال ۲۰۱۵ در این کشور بود.

معدن «Lady Loretta mine» در سال ۲۰۱۵ تحت مراقبت قرار گرفت و در سال ۲۰۱۸ مجدد راه‌اندازی شد. همچنین در سال ۲۰۱۹ با بازیابی سطح تولید در معدن «Dugald River» متعلق به شرکت «MMG» منجر شد تولید سرب استرالیا بر اساس فلز محتوی ۵۰۰ هزار تن در سال برسد؛ در سه سال بعدی، تغییر محسوسی در سطح تولید ایجاد نشد و مجددا در سال ۲۰۲۲ تولید کاهش یافت و به مقدار ۴۴۰ هزار تن رسید. از دلایل این کاهش می‌توان به محدودیت سرمایه‌گذاری در معادن جدید سرب یا توسعه واحدهای فعلی، به‌ دلیل افزایش مخالفت‌های زیست‌محیطی با پروژه‌های سرب در استرالیا همانند کشورهایی مانند چین، آمریکای شمالی، پرو و استرالیا اشاره کرد.

استرالیا، سومین صادرکننده سرب پس از پرو و روسیه

نمودار ۲، مجموع صادرات کنسانتره سرب استرالیا را در بازه زمانی ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ نشان می‌دهد.

همان‌طور که مشخص است، استرالیا جزو مصرف‌کنندگان اصلی کنسانتره سرب نبوده و بیشتر حجم تولید خود را صادر می‌کند. در سال ۲۰۱۴، این کشور حدود ۶۴۶ هزار تن سرب محتوی کنسانتره را صادر کرده و بیشترین صادرات را در ۱۰ سال اخیر داشته‌ است. در سه سال متوالی ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ متناسب با کاهش تولید داخلی، صادرات این محصول نیز به‌ میزان قابل‌توجهی کاهش یافته است. در سال ۲۰۱۷، کمترین حجم صادرات کنسانتره سرب استرالیا طی ۱۰ سال اخیر به‌ میزان ۱۵۴ هزار تن سرب محتوی بوده است. مجددا با افزایش تولید در سال ۲۰۱۹ صادرات نیز رشد یافته اما همچنان کمتر از قبل دوران تعطیلی معادن بوده است.

چین، بزرگ‌ترین تولیدکننده کنسانتره سرب با اختلاف زیاد از سایر کشورهاست و تولید سالانه آن حدود سه برابر تولید استرالیا بوده است. با این وجود، مقصد اصلی صادرات کنسانتره سرب استرالیا است که حدود ۴۳ درصد از سهم کل صادرات را به خود اختصاص می‌دهد. این کشور به‌ واسطه وجود صنایع بزرگ مصرف‌کننده سرب، با اختلاف زیاد بزرگ‌ترین مصرف‌کننده اکثر کالاهای اساسی از جمله فلزات مختلف در جهان است.

حجم واردات سرب محتوی کنسانتره چین از استرالیا طی ۱۰ سال اخیر، دقیقا متناسب با حجم تولید و صادرات استرالیا بوده و بیشترین واردات را در سال ۲۰۱۴ به میزان ۳۷۵ هزار و ۴۰۰ تن داشته است. چین در سه سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸، کمترین حجم واردات سرب محتوی را با میانگین ۵۱ هزار تن داشته و مجددا با افزایش صادرات استرالیا در سال ۲۰۱۹، این مقدار به ۲۵۶ هزار تن افزایش یافته است.

کره‌جنوبی، دومین واردکننده بزرگ کنسانتره سرب استرالیا در جهان محسوب می‌شود و حدود ۳۱.۴ درصد از سهم صادرات را به‌ خود اختصاص داده است. چین و کره‌جنوبی روی هم رفته ۷۵ درصد از کل کنسانتره سرب استرالیا را مصرف می‌کنند. میانگین واردات سرب محتوی کنسانتره کره‌جنوبی از استرالیا طی ۱۰ سال اخیر، حدود ۱۱۱ هزار تن بوده است و در این مدت تقریبا روند با ثباتی داشته و کمترین تاثیر را از کاهش حجم تولید و صادرات استرالیا داشته است.

ژاپن با سهم ۱۳ درصدی از کل صادرات کنسانتره سرب استرالیا، در جایگاه سوم بزرگ‌ترین واردکنندگان کنسانتره سرب از این کشور قرار دارد و پس از آن به‌ ترتیب کشورهای بلژیک، کانادا و انگلیس طی ۱۰ سال اخیر، بیشترین واردات را به خود اختصاص داده‌اند. ژاپن نیز با میانگین واردات ۴۷ هزار تن کنسانتره سرب، تقریبا روند با ثباتی داشته و فقط طی سه سال اخیر با کاهش واردات روبه‌رو بوده است.

بلژیک در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵، حجم وارداتی تقریبا مشابه با ژاپن داشته است اما در سال ۲۰۱۶، افت چشمگیری داشته و پس از سال ۲۰۱۸، هیچ‌گونه وارداتی از استرالیا نداشته است. روند واردات کنسانتره سرب کانادا از استرالیا نیز از سال ۲۰۲۰ قطع شده است.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.