یکشنبه, ۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 21 April , 2024 ساعت ×
دورنمای روشن سودآوری
16 آذر 1402 - 11:18
شناسه : 36163
نگاهی به عملکرد مالی و سودآوری شرکت جهان فولاد سیرجان شرکت جهان فولاد سیرجان از مزیت‌های رقابتی و موقعیت مکانی ویژه‌ای برخوردار است که از نزدیکی به مجتمع سنگ‌آهن گل‌گهر، قرار داشتن در مرکز اتصال شاهراه‌های ارتباطی جاده‌ای چهار استان، نزدیک بودن به آب‌های آزاد خلیج فارس، دسترسی به راه‌آهن سراسری و منطقه ویژه آزاد تجاری و اقتصادی نشئت می‌گیرد. این شرکت همچنین به سبب برخورداری از زیرساخت‌های لازم برای دسترسی به بازارهای داخلی و خارجی، با هیچگونه محدودیتی چه در حوزه تامین مواد اولیه و چه در زمینه فروش محصولات روبه‌رو نیست. شرکت جهان فولاد سیرجان با گام‌هایی که در مسیر توسعه بر می‌دارد، چشم‌‌انداز تبدیل شدن به یکی از بزرگترین شرکت‌های فولادی منطقه و تکمیل‌کننده زنجیره فولاد در منطقه گل‌گهر با تولید 3.7 میلیون تن آهن‌اسفنجی، 2.5 میلیون تن شمش فولادی و 1.3 میلیون تن محصولات نوردی و آلیاژی را برای سال 1404 ترسیم کرده است.
ارسال توسط : منبع : اخبارفلزات
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، صنعت فولاد از جمله صنایع استراتژیک به شمار می‌آید و توسعه آن ارتباط مستقیمی با رشد اقتصادی جوامع دارد. رشد و توسعه صنعت فولاد به عنوان یکی از صنایع مادر برای اقتصاد کشوری مانند ایران که به نفت وابسته است و در شرایط تحریم به سر می‌برد، از اهمیت دو چندانی برخوردار است. از این رو، رشد صنایع فولادی در کشور می‌تواند گام رو به جلویی برای برون‌رفت کشور از شرایط فعلی باشد. شرکت جهان فولاد سیرجان نیز با هدف تکمیل زنجیره ارزش فولاد و توسعه زیرساخت‌های پایدار و ایمن ساخت بشر و تولید انواع مقاطع فولادی طویل ساختمانی با استفاده از تکنولوژی‌های نوین و سرمایه انسانی توانمند با رعایت الزامات زیست‌محیطی در مسیر خلق ارزش افزوده برای ذی‌نفعان و توسعه اقتصادی و صنعتی منطقه و کشور حرکت می‌کند. رشد عملکرد مالی این شرکت در سال‌های اخیر، نویدبخش چشم‌اندازی روشن برای این شرکت است.

چشم‌اندازی روشن

شرکت جهان فولاد سیرجان از ابتدای شروع فعالیت خود تلاش داشته است تا با توسعه سبد محصولات، در مسیر تامین حداکثری نیاز بازارها و رشد سودآوری حرکت کند. بررسی آمار تولید و فروش شرکت جهان فولاد سیرجان و تحولات آن، همگی مهر تاییدی بر روند روبه‌رشد و توسعه عملکرد این شرکت هستند. این شرکت در سال ۱۴۰۱، رشد ۳۰ درصدی را زمینه تولید میلگرد و افزایش ۰٫۵ درصدی را در حوزه تولید آهن‌اسفنجی و نرمه نسبت به سال قبل از آن تجربه کرد. اما محدودیت‌های بی‌سابقه و قطعی‌های برق، تاثیرات سوئی را بر عملکرد واحد فولادسازی این شرکت گذاشت. با این حال، عملکرد درخشان شرکت جهان فولاد سیرجان در حوزه فروش و سودآوری موجب شد تا دستاوردهای قابل توجهی در حوزه مالی به ثبت برسد. در نتیجه رشد ۴۵ درصدی فروش شمش فولادی و افزایش ۳۷ فروش میلگرد، این شرکت در سال ۱۴۰۱، رشدی ۳۱ درصدی را در درآمدهای عملیاتی خود تجربه کرد و سود خالص آن نیز، به رغم همه چالش‌های ناشی از محدودیت‌های مصرف برق، شرایط بازارهای جهانی فولاد و نوسانات اقتصادی کشور، افزایش ۵۰ درصدی را تجربه کرد و از مرز ۲۲٫۴ هزار میلیارد ریال عبور کرد؛ موضوعی که نتیجه آن افزایش حاشیه سود خالص شرکت از ۱۳ درصد به ۱۵ درصد بود.

به طور کلی، در هر بنگاه اقتصادی، عملکرد و دستاوردهای مالی و اقتصادی، آیینه تمام‌نمای نتیجه و کارآمدی رویکردها، استراتژی‌ها و فرایندها هستند؛ موضوعی که در مورد شرکت جهان فولاد سیرجان، به رغم همه ریسک‌ها و عوامل بیرونی محیط کسب‌و‌کار، گویای حرکت در مسیری رو به صعود است. در واقع بررسی آمارها از تداوم روند رشد مالی و سودآوری شرکت جهان فولاد سیرجان در سال جاری حکایت دارد. درآمدهای عملیاتی این شرکت در شش ماهه نخست سال جاری بیش از ۷۶٫۴ هزار میلیارد ریال بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته (۵۶٫۵ هزار میلیارد ریال)، رشد بیش از ۳۵ درصدی داشته است. از طرف دیگر، بهای تمام‌شده درآمدهای عملیاتی این شرکت در مدت یاد‌شده، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تنها ۱۶٫۴ درصد افزایش یافته است که این میزان با توجه به نرخ تورم بالای ۴۰ درصدی حاکم بر اقتصاد کشور و همچنین رشد تولید در شرکت جهان فولاد سیرجان، از شرایط مناسب کنترل هزینه‌ها در این شرکت حکایت دارد. این کنترل هزینه‌ها در کنار افزایش درآمدهای این شرکت، می‌تواند زمینه رشد و توسعه بیشتر شرکت جهان فولاد سیرجان را فراهم و مزیتی رقابتی برای آن ایجاد کند. سود خالص شرکت جهان فولاد سیرجان نیز در بازه زمانی مورد بررسی، رشد قابل توجهی داشته است، به طوری که از ۷٫۷ هزار میلیارد ریال در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱ به بیش از ۱۷ هزار میلیارد ریال در مدت مشابه سال جاری رسیده است. گفتنی است که این رقم نزدیک به ۷۶ درصد از سود خالص سال مالی منتهی به بیست‌و‌نهم اسفندماه ۱۴۰۱ این شرکت (۲۲٫۴ هزار میلیارد ریال) را پوشش می‌دهد و از این رو، جهش چشمگیری در سود خالص شرکت جهان فولاد سیرجان در پایان سال مالی منتهی به بیست‌و‌نهم اسفندماه ۱۴۰۲ قابل پیش‌بینی است.

دو منبع متفاوت

 به رغم کسب نتایج و دستاوردهای ارزشمند، شرکت جهان فولاد سیرجان در چند سال گذشته، استراتژی‌ها و فعالیت‌های خود را صرفا به رشد تولید و فروش محدود نکرده و همواره تلاش داشته است تا با اجرای پروژه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای، ضمن ترسیم چشم‌اندازی روشن‌تر برای سهامداران خود، نقش پررنگ‌تری را در تکمیل زنجیره ارزش فولاد در کشور و منطقه گل‌گهر و همچنین کمک به رشد و توسعه پایدار و اقتصادی نواحی فعالیت خود ایفا کند. اقدامات شرکت جهان فولاد سیرجان برای افزایش سرمایه در ماه‌های اخیر نیز خود از دورنما و هدف‌گذاری‌های این شرکت برای ترسیم آینده‌ای درخشان‌تر حکایت دارد. شرکت جهان فولاد سیرجان در مردادماه سال جاری با هدف خرید ماشین‌آلات و تجهیزات برای کارخانه احیای مستقیم خود، اقدام به افزایش سرمایه از طریق انتشار ۱۵ هزار میلیارد ریال صکوک مرابحه کرد. این شرکت همچنین در مجمع عمومی فوق‌العاده خود که با حضور بیش از ۸۵ درصد از سهامداران و اعضای هیئت‌رئیسه در مهرماه سال جاری برگزار شد، افزایش سرمایه ۳۵ هزار میلیارد ریالی را این بار از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران فعلی خود مقرر کرد، تا سرمایه آن از ۷۵ هزار میلیارد ریال به ۱۱۰ هزار میلیارد ریال افزایش یابد.

چنان که گفته شد شرکت جهان فولاد سیرجان هم‌اکنون طرح‌های توسعه‌ای بزرگی در دستور کار خود دارد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به طرح احیای مستقیم شماره دو برای تولید آهن‌اسفنجی با ظرفیت یک میلیون و ۵۰ هزار تن و طرح احیای مستقیم مگامدول با ظرفیت یک میلیون و ۷۶۰ هزار تن آهن‌اسفنجی اشاره کرد. این دو طرح از آن جهت اهمیت دارند که با راه‌اندازی آن‌ها، میزان تولید آهن‌اسفنجی این شرکت از ۹۶۰ هزار تن به ۳ میلیون و ۷۷۰ هزار تن در سال افزایش خواهد یافت. همچنین با توجه به حاشیه سود مناسب آهن‌اسفنجی و وضعیت بازارهای آن، افزایش چشمگیر درآمدها و سود این شرکت قابل پیش‌بینی است. علاوه بر آن، باید توجه داشت که کل آهن‌اسفنجی تولیدی شرکت جهان فولاد سیرجان در حال حاضر، در کارخانه ذوب شماره یک این شرکت مصرف می‌شود. این در حالی است که کارخانه یادشده در صورت فعالیت با ظرفیت کامل به حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن آهن‌اسفنجی نیاز دارد که کسری موجود در شرایط فعلی از سایر شرکت‌های فعال در این زمینه تامین می‌شود. بنابراین با راه‌اندازی پروژه‌های یادشده، علاوه بر تامین صد‌در‌صدی آهن‌اسفنجی مورد نیاز کارخانه ذوب توسط این شرکت، مازاد تولید نیز در بازارهای داخلی و خارجی قابل عرضه خواهد بود.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.