شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت ×
روند نزولی سهم چین در تولید روی معدنی دنیا طی سال‌های ۲۲-۲۰۱۳
04 دی 1402 - 16:30
شناسه : 36433
در کشور چین، حدود چهار میلیون و ۹۳۰ هزار تن روی معدنی در سال 2015 تولید شد که نسبت به سال قبل از آن، حدود ۱۲.۸ درصد کاهش داشت.
ارسال توسط : منبع : شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، یکی از دلایل کاهش تولید این ماده معدنی در چین، افزایش سختگیری‌های محیط زیستی در معادن این کشور بود که باعث تعطیلی معادن کوچک شد. روند تولید روی معدنی در چین طی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ نزولی بود. نرخ رشد سالانه تولید روی معدنی چین، حدود  منفی ۱.۹ درصد برآورد شد. یکی از عوامل کاهش تولید این ماده معدنی، جایگزینی آن در بخش‌های حمل‌ونقل مانند پوشش‌های گالوانیزه در خودرو بود. در واقع جایگزینی روی در کاربردهای مختلف، از رشد فزاینده مصرف آن کاست. به‌ طور متوسط حدود ۳۴.۷ درصد روی معدنی دنیا در چین تولید شده است. با روند کاهش تولید روی معدنی، واردات آن در چین روند صعودی پیدا کرد.

براساس این گزارش، فلز روی بعد از آهن، آلومینیوم و مس چهارمین فلز پراستفاده در دنیا به‌ شمار می‌رود. در حال حاضر، تعداد کانی‌های روی از ۶۰ نوع هم عبور می‌کند؛ در حالی‌ که تعداد کانی‌هایی که جهت استحصال روی استخراج می‌شوند، بسیار محدود است. کانی‌های اسمیت زونیت، همی‌مورفیت، زنست و اسفارلیت (سولفید روی)، حاوی روی هستند که مهم‌ترین کانسنگ روی اسفارلیت محسوب می‌شود. فلز روی عمدتا به عنوان یک پوشش محافظ برای فلزات دیگر مانند فولاد و آهن برای جلوگیری از خوردگی به‌ کار می‌رود. روی در آلیاژهای نیکل، نقره، برنج و برنز نیز مصرف می‌شود.

در سال ۲۰۲۲، میزان ذخایر روی در دنیا حدود ۲۱۰ میلیون تن بود. بزرگ‌ترین تولیدکننده روی معدنی دنیا، کشور چین است. از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲، سهم این کشور از ذخایر روی دنیا حدود ۱۷.۸ درصد بود، با این‌ وجود حدود ۳۴.۷ درصد تولید روی دنیا در کشور چین انجام شده‌ است. بر اساس پایگاه داده معادن و پروژه‌های GlobalData، بیش از ۳۷۹ معدن روی در سراسر جهان در حال فعالیت هستند که ۱۲۷ مورد آن در چین قرار دارد. استان‌های هونان، شانشی و یون‌نان، سه استان مهم در تولید فلز روی در چین محسوب می‌شوند.

کاهش ۱۲.۸ درصدی تولید روی معدنی چین

نمودار یک، تولید روی معدنی کشور چین را طی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ نشان می‌دهد. روند تولید روی معدنی در چین در دوره مورد بررسی نزولی بود؛ به‌ طوری که نرخ رشد سالانه آن حدود منفی ۱.۹ درصد محاسبه شد. در سال ۲۰۱۵، تولید روی معدنی چین حدود چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تن بود که در مقایسه با سال قبل از آن که تولید حدود چهار میلیون و ۹۳۰ هزار تن ثبت شد، حدود ۱۲.۸ درصد افت داشت.

به گفته شرکت توسعه اطلاعات Beijing Antaike (Antaike)، مقررات سختگیرانه زیست‌محیطی باعث تعطیلی بسیاری از معادن کوچک در طول سال شد؛ در حالی‌ که سایر معادن در نتیجه هزینه‌های بالای تصفیه (TC) و قیمت پایین روی در نیمه دوم سال، تولید خود را متوقف کردند. مصرف روی در سال ۲۰۱۵ در چین با سرعت کمتری نسبت به سال ۲۰۱۴ رشد پیدا کرد که این امر هم‌زمان با کاهش نرخ رشد در بخش‌های خودروسازی، ساختمان و صنعت این کشور بود. در سال ۲۰۱۶ تولید روی معدنی با رشد ۱۱.۶ درصدی، به حدود چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تن رسید.

افزایش قیمت روی و کاهش تغییرات هزینه‌های تصفیه (TC)، منجر به سود قابل توجه معدن شد که این امر با افزایش تولید روی معدنی در چین همراه بود. استان‌های هونان، شانشی و یون‌نان، سه استان پیشرو در تولید فلز روی در چین بودند و بیش از ۵۰ درصد از تولید فلز روی این کشور را در سال ۲۰۱۶ به خود اختصاص دادند. مصرف روی در سال ۲۰۱۶ با رشد بخش‌های خودرو، ساخت‌وساز و گالوانیزه این کشور افزایش پیدا کرد. در سال ۲۰۲۱، تولید روی معدنی چین حدود چهار میلیون و ۱۴۰ هزار تن بود و با افزایش ۱.۴ درصدی در سال ۲۰۲۲، به حدود چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسید.

روند نزولی سهم چین در تولید روی معدنی

روند سهم تولید روی معدنی چین در دنیا طی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ نزولی بود؛ به‌ طوری که از حدود ۳۷.۳ درصد در سال ۲۰۱۳، به حدود ۳۲.۳ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش پیدا کرد. در سال ۲۰۱۶، سهم چین در تولید روی معدنی دنیا حدود ۳۸.۱ درصد بود که در مقایسه با سال پیش از آن ۴.۵ واحد درصد رشد داشت.

بر اساس بررسی‌های آتورپات، یکی از دلایل رشد سهم چین در سال ۲۰۱۶، افزایش تولید این ماده معدنی به‌ همراه کاهش تولید در دنیا بود. با توجه به روند جایگزین شدن فلز روی در مصارف مختلف، مصرف آن در دنیا روند نزولی داشته‌ است. آلومینیوم و پلاستیک، جایگزین ورق‌های گالوانیزه در خودرو شده‌اند؛ آلیاژهای آلومینیوم، کادمیوم، رنگ و پلاستیک به‌ عنوان پوشش‌های جایگزین پوشش‌های روی در سایر کاربردها شدند. آلیاژهای پایه آلومینیوم و منیزیم، جایگزین اصلی آلیاژهای ریخته‌گری با پایه روی هستند. بسیاری از عناصر با روی در مصارف شیمیایی، الکترونیکی و رنگ‌دانه‌ای جایگزین شدند. سهم چین در تولید روی معدنی دنیا در سال ۲۰۲۱، حدود ۳۲.۶ درصد بود و در سال ۲۰۲۲، حدود ۰.۳ واحد درصد افت داشت.

نمودار ۲، واردات روی معدنی چین در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ را نمایش می‌دهد. روند واردات این محصول به کشور چین در دوره مورد بررسی صعودی بود. نرخ رشد سالانه واردات روی معدنی چین از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲، حدود ۷.۸ درصد برآورد شد. در سال ۲۰۱۵، تولید واردات روی معدنی این کشور حدود یک میلیون و ۳۷۰ هزار تن ثبت شد که در مقایسه با سال قبل از آن ۴۷.۸ درصد رشد داشت.

بررسی‌های ما نشان می‌دهد با کاهش تولید روی معدنی در چین، واردات آن افزایش پیدا کرد. همچنین در سال ۲۰۱۶ با رشد تولید این ماده معدنی در چین، واردات آن حدود ۴۱.۵ درصد کاهش یافت. یکی از دلایل روند صعودی واردات روی معدنی، شیب منفی تولید آن در چین بوده‌ است. واردات روی معدنی چین در سال ۲۰۲۱، حدود یک میلیون و ۶۸۰ هزار تن روی محتوی بود که با رشد ۶.۴ درصدی در سال ۲۰۲۲، میزان واردات آن به حدود یک میلیون و ۷۸۰ هزار تن افزایش پیدا کرد.

با توجه به اینکه صنعت گالوانیزه مهم‌ترین مصرف‌کننده روی به‌ شمار می‌رود، انتظار داریم مصارف گالوانیزه در آینده با رشد همراه باشد و در نتیجه افزایش تولید روی معدنی دور از انتظار نخواهد بود.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.