یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲ Sunday, 17 March , 2024 ساعت ×
اردیبهشت به یادماندنی برای مس سرچشمه
19 اردیبهشت 1401 - 11:29
شناسه : 27498
شرکت ملی صنایع مس ایران در تاریخ 18 اردیبهشت ماه 1384 میزبان بازدید مقام معظم رهبری از مجتمع مس سرچشمه بود.
ارسال توسط : منبع : مس‌پرس
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، دفتر تاریخ شرکت ملی صنایع مس ایران در ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۳۸۴ بازدید مقام معظم رهبری را از مجتمع مس سرچشمه ثبت کرده است. مجتمع مس سرچشمه در نظر روشنگرانه رهبری قرار گرفتن در ردیف بهترین کارهایی است که توسط سرپنجه‌ کارگر ایرانی و فکر و ابتکار مدیران و دانشمندان به بهره‌برداری رسیده است. اکنون به مناسبت این بازدید، متن کامل سخنان ایشان را در ادامه می‌خوانید:
 
تلاش‌های مجموعه‌ عظیم مس سرچشمه و فعالیت‌های کارگران، مدیران، مهندسان و خبرگان این کار از نزدیک به طور کامل مشاهده شد و دیدار شما هم حسن ختام برنامه‌ امروز بود که از این بابت بسیار خوش‌وقتم. نتایج دیدار امروز، نشان‌دهنده این بود که تلاش همراه با همتِ بلند و امید به کار بزرگ با مدیریت‌های خوب و کارکرد مطلوب در این مجموعه، توانسته است یکی از افتخارات کشور را شکل دهد. در این افتخار، همه کارگران، مهندسان و مدیران شریک هستید. مامور این هستیم که از ثروت عظیم زمین به نفع بشر استفاده کنیم. این ادعا را داریم که که مقصود عمل به دستور اسلام است. کار استخراج این معدن و فراوری محصولی مس که نقش مهم و روزافزونی در زندگی پیدا کرده، یکی از مصادیق مهم عمل به این دستور است. بقیه‌ منابع نیز هر کدام در جای خود همین خصوصیت و نقش را دارند.

در عقب‌افتادگی برخی کشورها، دو چیز نقش داشته است: نخست غفلت‌ خود آن ملت‌ها و دوم دخالت‌ قدرت‌های فراملیتی و بین‌المللی به ‌صورت استعمار و انواع دخالت‌های فرهنگی و اقتصادی و… . ایران اسلامی قصد دارد به هیچ عنوان تحت سلطه و قدرت هیچ کشوری نباشد و خود را از چنین مخمصه‌هایی نجات دهد. ادعای ما این است که قصد داریم کشور و خاک و سرزمین به دست خود مردم و به سود آن‌ها اداره شده، از منابع مختلف و متعدد آن استخراج شود و مورد استفاده قرار گیرد.

کسانی که دشمنی می‌ورزند، مایل نیستند خانه و زمین و خاک این کشور در اختیار خود این ملت باشد. پیش از انقلاب، یک روز در همین سرچشمه، نخست نیروهای انگلیسی و سپس آمریکایی مشغول کار و طراحی بودند. برای یک ملت بسیار تحقیرآمیز است که از گنج عظیم زیر خاک‌های خود نتواند استفاده کند. این وضعیت در این کشور طی سال‌های پیش از وقوع انقلاب اسلامی، حاکم بود.

نظام جمهوری اسلامی این موضوع را نمی‌پذیرد؛ چراکه باید سرپنجه کارگر، فکر و ابتکار دانشمند ایرانی و مسلمان گنجینه‌های داخل این سرزمین را استخراج کرده و آن را در اختیار ملت بگذارد و باعث توسعه کشور شود. این جزو ارکان کار است و این راه را با قدرت علی‌رغم اراده‌ قدرت محدودکننده جهانی پیش خواهیم برد.

قدرت‌های توسعه‌طلب بین‌المللی، همه‌ دنیا را متعلق به خود می‌دانند و از ابتکار و خلاقیت ملت‌ها استقبال نمی‌کنند؛ چراکه نمی‌خواهند سررشته امور را از دست بدهند. وظیفه‌ اصلی ملت‌ها در هر نقطه از دنیا که هنوز از قافله‌ علم و تمدن عقب مانده‌اند، این است که به دانش، فناوری، ابتکار و خلاقیت فکر کنند. وظیفه‌ مسئولان کشور این است که هم این حرکت را تشویق و تسهیل کنند و موانع را از سر راه آن بردارند، و هم ترتیبی داده شود که محصول این تلاش در اختیار اقشار مختلف کشور قرار بگیرد و همه‌ از آن منتفع و در نهایت میدان کار و تلاش و فعالیت باز و استعدادهای گوناگون بتوانند در میدان، خودنمایی کنند. به جوانان و کسانی که در راه علم حرکت می‌کنند، توصیه می‌کنم به این مسیر ادامه دهند. فعالیت، ابتکار، نوآوری و خلاقیت، اساس پیشرفت انسان و زندگی انسانی است. عواملی سعی دارند مانند حکموت‌های دوره‌های گذشته تقلید را جایگزین فعالیت و ابتکار کنند. امروز ورق برگشته است؛ نظام اسلامی میدان رشد را برای همه باز کرده است. اگر تلاش کردیم، به نتیجه خواهیم رسید. دولتمردان، مسئولان کشور، مدیران عالی‌رتبه و اقشار مختلف در هر بخشی از بخش‌ها در صورتی که کار را با جدیت دنبال کنند و ابتکار و نوآوری در آن به کار بزنند و دانش را در آن به‌کار بگیرند. هر جا دانش را پیدا کنیم، آن را از آن‌ها خواهیم گرفت. از گرفتن دانش از دیگران ابا نداریم و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد که شاگرد دانش دیگران باشیم؛ اما بدترین اتفاق این است که همیشه یک شاگرد باقی بمانیم.

بر دامنه‌ علم باید اضافه خواهیم کرد؛ چراکه ملت بااستعدادی هستیم و تاریخ و میراث فرهنگی کشور گواه این امر است. با افزایش ظرفیت تولید، کمیت، کیفیت و همچنین شناخت زوایای مختلف بخش صنعت، معدن و همچنین کشاورزی، دانش، فنون و بقیه‌ بخش‌های مختلف زندگی، می‌توانیم نتایج بسیار مطلوبی به دست بیاوریم. ملتی که در عمل، استقلال و هویت و توان خود را به‌روزرسانی و ابتکار خود را به کار گرفته و خود را مستقل می‌کند، در واقع به دنبال از بین بردن قدرت‌های مداخله‌گر در امور خود است.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.