شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت ×
چالش‌های عمده پیش روی تولیدکنندگان در صنعت باتری
11 دی 1402 - 14:30
شناسه : 36527
با افزایش روند شتاب و تحولات در صنعت وسایل نقلیه الکتریکی (EV)، تولیدکنندگان باتری همواره در مواجهه با فناوری جدید در صنعت باتری قرار دارند؛ با این حال این صنعت همچنان با چالش‌های مختلفی روبه‌رو است.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، این موسسه قصد دارد با استفاده از ابزار جدید خود به تولیدکنندگان باتری در ارائه بینش‌های عملی و یافتن ایده‌های منطقی‌تر در چگونگی ارائه محصولات و خدمات آن‌ها کمک کند.

دستیابی به فناوری‌های جدید در صنعت باتری و خودروهای الکتریکی همواره علاوه بر ارائه راه‌حل‌های جدید، چالش‌هایی را نیز به همراه داشته و خواهد داشت. از جمله این چالش‌ها می‌توان به محدودیت در تعیین استانداردهای صنعتی و قیمت مبنای باتری‌ها، روند پیشرفت بسیار سریع فناوری، نوسانات قیمت و عدم شفافیت در زنجیره‌های تامین مواد اولیه اشاره کرد.

به دلیل نوپا بودن صنعت باتری، تعیین استانداردها و قیمت‌های مبنا در این صنعت با محدودیت‌هایی روبه‌رو است. بر همین اساس، این موضوع مقایسه و ارزیابی دقیق قیمت مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری و فلزات بازیافتی موجود در باتری‌های مستهلک شده در سراسر زنجیره ارزش و در مناطق مختلف را برای تولیدکنندگان باتری‌ها چالش‌برانگیز می‌کند.

روند پیشرفت بسیار سریع فناوری در صنعت باتری

ظهور فناوری‌های جدید در تولید باتری، فرصت و چالش‌های خود را به دنبال خواهد داشت. به عنوان مثال، توسعه روش‌های استخراج مستقیم لیتیوم بر هزینه‌های تولید و پویایی زنجیره تامین این ماده معدنی تاثیر می‌گذارد. در همین راستا، تولیدکنندگان باتری باید علاوه بر تمرکز بر خط مقدم پیشرفت‌های فناوری در صنعت مذکور، به سرمایه‌گذاری در فرایند تحقیق و توسعه توجه ویژه‌ای داشته باشند تا ضمن کاهش خطرات احتمالی، از فرصت‌های ایجاد شده نهایت استفاده را ببرند. انعطاف‌پذیری و سازگاری در این صنعت همواره در حال تغییر دو عامل بسیار کلیدی خواهد بود.

نوسانات قیمت مواد اولیه حیاتی مورد استفاده در تولید باتری به ویژه لیتیوم، کبالت و نیکل، به طور مستقیم بر هزینه کلی تولید باتری تاثیر می‌گذارد. ایجاد نوسانات قیمت، مشکلاتی را در پیش‌بینی و تحلیل در صنعت باتری ایجاد خواهد کرد.

به همین دلیل، تولیدکنندگان باتری باید برخی استراتژی‌های کاهش ریسک مانند ایجاد تنوع در منابع تامین و آگاهی از مدت زمان انتظار بازار برای عبور از این عدم قطعیت‌ها و حفظ رقابت در هزینه‌ها را عملیاتی کنند.

برنامه‌ریزی و حرکت در مسیر پویای صنعت باتری نه تنها به داده‌های قابل‌ اعتماد بلکه به پیش‌بینی‌های دقیق نیز نیاز دارد. برای تصمیم‌گیری آگاهانه و پیش‌بینی تغییرات بازار، تولیدکنندگان باتری می‌توانند از بینش‌ها و پیش‌بینی‌های تخصصی موسسات تخصصی همچون موسسه «Fastmarkets» بهره ببرند. به‌کارگیری این رویکرد فعالانه، تولیدکنندگان باتری را قادر می‌سازد تا ضمن پیش‌بینی تغییرات در بازار، جایگاه رقابتی خود را در این بازار حفظ کنند.

شفافیت محدود در سراسر زنجیره تامین مواد اولیه حیاتی به‌کاررفته در تولید باتری، از در دسترس بودن داده‌های مرتبط با آن گرفته تا ساختارهای هزینه این مواد اولیه، فرایندهای تصمیم‌گیری برای قیمت‌گذاری را پیچیده‌تر خواهد کرد. در زمینه باتری‌ها، می‌توان عنوان کرد که پیش‌بینی می‌شود سهم باتری‌های لیتیوم فسفات آهن (LFP) نسبت به سهم باتری‌های نیکل کبالت منگنز (NCM) در بازار افزایش پیدا خواهد کرد و انتظار می‌رود که باتری‌های نیکل کبالت منگنز، همچنان سهم بازار خود را در آینده حفظ کند.

در همین راستا، موسسه «Fastmarkets» پیش‌بینی می‌کند که تعداد وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) دارای باتری‌های نیکل کبالت منگنز (NCM) تا سال ۲۰۳۰، به ۱۹٫۵ میلیون دستگاه در سال برسد و صنعت خودروهای الکتریکی تا آن زمان ۴۷ درصد از کل حجم تقاضا برای کبالت را به خود اختصاص خواهد داد.

پیچیدگی‌های زنجیره تامین مواد اولیه حیاتی

زنجیره جهانی تامین مواد اولیه به‌کاررفته در تولید باتری شامل ذی‌نفعان متعددی در مناطق جغرافیایی مختلف است که این مسئله مشکلاتی را در این زنجیره به وجود خواهد آورد. بر همین اساس، پیش‌بینی و برنامه‌ریزی موثر در راستای این زنجیره جهانی، مستلزم درک کلی از زنجیره تامین این مواد اولیه حیاتی است.

با این تفاسیر تولیدکنندگان باتری که در خط مقدم صنعت باتری هستند، درحالی با فرصت‌های بیشتری برای پیشرفت و استفاده از فناوری روبه‌رو خواهند شد که ممکن است با چالش‌هایی نیز در راستا مواجه شوند.

تولیدکنندگان باتری در صورت همگام شدن با پیشرفت‌های فناوری‌های ارائه شده در این صنعت، اجرای استراتژی‌های کاهش ریسک، بهره‌گیری از بینش‌های تخصصی و سرمایه‌گذاری در زنجیره تامین، می‌توانند با اطمینان در مسیر پویایی بازار حرکت کنند.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.