تضمین کیفیت محصولات، سطح اطمینان و اعتماد مشتریان را افزایش میدهد و مشتریان بهویژه در شرایطی که تنوع محصول یا تنوع تأمینکنندگان قابلملاحظه باشد، در سایه این اعتماد از ممیزی مداوم بینیاز خواهند بود و در زنجیره تأمین تا مرحله نهایی با مشکلات کمتری روبهرو میشوند. از سوی دیگر، تضمین کیفیت محصولات بهویژه برای آن گروه از بنگاههایی که به استراتژی صادرات توجه دارند، سطح پایداری و قدرت رقابت و چانهزنی را افزایش خواهد داد.
در رویکرد تضمین کیفیت محصولات، بهنوعی فرآیندهای مرتبط با زنجیره تأمین که دربرگیرنده مواد، استانداردها، قطعات و تجهیزات و منابع انسانی است، از ابتدا تا انتها در چارچوب مدیریت کیفیت موردتوجه قرار میگیرند. انقلاب صنعتی از مرحله بازرسی رد و قبول و کنترل کیفیت گذشت و ضمن عبور از تضمین کیفیت و توجه به اصول مهندسی به مرحله مدیریت کیفیت جامع رسید. امروزه تمامی بنگاههای اقتصادی یا به بیان بهتر کسبوکارها، نیازمند توجه همهجانبه به تأمین منافع ذینفعان در قالب تضمین کیفیت هستند. اهمیت این موضوع ازآنجهت است که طراحی، استقرار و پایش مداوم و بهبود مستمر فرآیندها و فعالیتهای مختلف در دستور کار سازمانها در هر دامنه فعالیت و حجم گردش کار قـرار میگیـرد و صرفنظـر از پیامـدهای مثبت گواهینامههای بینالمللی مربوطه، از نتایج استقرار سیستم و تداوم بهبود آن استفاده میکنند.
اهتمام به تضمين کيفيت در سطح داخلي و بينالمللي
توجه بیشتر به تضمین کیفیت محصولات در شرکت فولاد خوزستان به سال ۱۳۷۰ باز میگردد. انتخاب استاندارد بینالمللی ۹۰۰۱ iso و استقرار این نظام مدیریت در برخی از صنایع داخلی، نقطه عطفی در توجه به بالا بردن سطح اعتماد مشتریان داخلی و خارجی به کارخانههای فولادی کشور بود. توجه به تضمین کیفیت محصولات و کسب دانش فنی از شرکت کوبهاستیل ژاپن از سال ۱۳۷۰ در شرکت فولاد خوزستان با مدیریت مهندس هراتی آغاز شد و در سالهای بعد ضمن تثبیت تفکر مبتنی بر استاندارد، توجه به محیطزیست، ایمنی و بهداشت حرفهای، امنیت اطلاعات و انرژی نیز در دستور کار مدیریت ارشد این شرکت قرار گرفت. در ادامه مدل تعالی سازمانی EFQM نیز تکمیلکننده این بسترسازی مدیریتی بود. توجه به تضمین کیفیت بر بستر استانداردهای کاری و این استانداردها در سطوح مختلف داخلی، ملی، منطقهای و جهانی قرار میگیرند. در این راستا کمیته تضمین کیفیت ایران یا TC69نیز متناظر سازمان بینالمللی استاندارد، تشکیل و فعالیتهایی را در راستای تدوین و بازنگری استانداردهای بینالمللی مرتبط با موضوع تضمین کیفیت، با همکاری سازمان ملی استاندارد ایران در دستور کار خود قرار داده است.
فولاد خوزستان، بهعنوان دومين توليدکننده فولاد کشور، براي کاهش ريسک تامين سنگآهن مورد نياز خود مبادرت به تملک کارخانه توليد کنسانتره کرده است تا تامين بخش عمدهاي از نياز اين شرکت را تضمين کند
توجه به تضمين کيفيت در تمام مراحل توليد
سیاستگذاریها و برنامهریزیهای کلان در شرکت فولاد خوزستان با مشارکت و حمایت همهجانبه اعضای هیاتمدیره، مدیرعامل، معاونان و مدیران ارشد، براساس مأموریت و چشمانداز شرکت انجام و نتایج حاصل از این مشارکت یعنی استراتژی و اهداف بلندمدت شرکت در قالب فرآیندها ترجمه شده و تمامی منابع سازمان ازجمله استانداردها و دانش فنی، بهمنظور تحقق این اهداف بهکار گرفته میشود. با توجه به استقرار سیستمهای مختلف مدیریت بهویژه بر مبنای زیرساختهای اطلاعاتی مانند MIS، هرجا که نتایج حاصل از تحلیلهای بیرونی و درونی ایجاب کند، سیستمهای مدیریتی که دارای یک مفهوم مشترک با عنوان تضمین کیفیت، انتخاب، طراحی و استقرار یافته یا براساس ویرایشهای جدید استانداردهای بینالمللی یا نیاز ویژه بازار و مشتریان و سایر ذینفعان هستند، موردبازنگری قرار میگیرند.
در تمام فرآیندهای اصلی عملیاتی در شرکت فولاد خوزستان به سه مرحله اساسی کنترل توجه میشود: بازرسیها و کنترلهای بدو ورود، میانی و نهایی. در مرحله بازرسیهای ورودی بهویژه درباره سنگآهن، در گام نخست بهعنوان یک اقدام پیشگیرانه از بازرسیهای شخص ثالث در محل معادن بهره گرفته میشود. در شرکت نیز این بازرسیهای تکمیلی براساس روشهای علمی نمونهبرداری صورت میپذیرد. در مرحله نهایی تولید محصولات، علاوه بر کنترلهای فرآیندی که موضوع اصلی در رویکرد تضمین کیفیت هستند، خواص فیزیکی و شیمیایی گندله و آهن اسفنجی مورد استفاده شرکت نیز بررسی و نتایج به واحد کنترل فرآیندها ارسال میشود. در نهایت، قراضه، آهن اسفنجی و سایر مواد اندازهگیری و پایش شده و تمام شمشها پیش از خروج مورد بازرسی دقیق قرار میگیرند. بدیهی است صحهگذاری محصولات پس از کاربرد آنها خواهد بود و با توجه به سیستم بازخورد نظر مشتریان شرکت، همه نظرات در بهبود نظام کنترل و تضمین کیفیت محصولات بهکار گرفته میشوند. تمام مواد مورد استفاده در شرکت فولاد خوزستان ازجمله سنگآهن و قراضه بهعنوان مهمترین آنها، براساس استانداردهای داخلی و خواص شیمیایی و فیزیکی و ویژگیها و مشخصات فنی محصولات نهایی شمش، بلوم و بیلت نیز براساس استانداردهای بینالمللی مورد بررسی و تصدیق قرار میگیرند.
اقدامات و برنامههای شرکت فولاد خوزستان بهطور پیوسته با هدف بهبود کیفیت محصولات میانی و نهایی و حتی مواد اولیه ورودی (تعامل بیشتر و بهتر با تأمینکنندگان) انجام میشود. برای تحقق اهداف چشمانداز شرکت مهمترین موضوع، مدیریت تکنولوژی و بومیسازی و تطبیق فرآیندها و فعالیتها در فضای پیچیده و رقابتی امروز است که در این راستا توجه بیشتر به پروژههای توسعه مانند احداث پست برق ۴۰۰ کیلوولت و تأمین برق پایدار، ایجاد مگامدول زمزم ۳ به ظرفیت ۷۶/۱ میلیون تن، ایجاد واحد تصفیه شیمیایی پسماند شرکت، ساخت کارخانه اکسیژن ۴ و احداث ماشین اسلب جدید همراه با VoD و LF (کوره پاتیلی) در دستور کار مدیریت ارشد قرار گرفته است.
فرآيندهاي کسبوکار مناسب، تضمينکننده بهبود مداوم کيفيت
تضمین کیفیت محصولات نهایی در شرکت فولادخوزستان براساس استانداردهای داخلی که با کمک مشاوران ژاپنی کوبهاستیل از سال ۱۳۷۰ تهیهشده و بعدها موردبازنگری قرارگرفته، تعریف شده است و اجرا میشود. این استانداردها همواره با آخرین معیارهای پذیرش محصولات در سطح جهانی مطابقت داده میشوند و بر همین اساس در سال ۱۳۹۸ پس از سالها تلاش در سطح ملی، استانداردهای ملی ویژگیهای شمش اسلب، بلوم و بیلت با دبیری و مشارکت فعال متخصصان شرکت فولاد خوزستان تعریف و تصویب شده که در مرحله انتشار ازسوی سازمان ملی استاندارد ایران قرار دارد. بدیهی است حضور موثر شرکت فولادخوزستان در بازارهای بینالمللی بهویژه در چند سال گذشته و کسب رتبه صادرکننده نمونه کشور مهر تاییدی بر کیفیت محصولات نهایی مطابق با استانداردهای بینالمللی موردنیاز مشتریان خارجی است. درمجموع میتوان گفت توسعه و بهبود مداوم کیفیت محصولات جز از طریق طراحی، پایش و بازنگری مداوم فرآیندهای کسبوکار در همه زمینههای مدیریتی، عملیاتی و پشتیبانی امکانپذیر نیست.
انتهای پیام/
ثبت دیدگاه