به گزارش اخبارفلزات، امیرحسین نادری مدیرعامل شرکت سرمایهگذاری توسعه معادن و فلزات با یادآوری اهداف حوزه معدن در چشمانداز ۱۴۰۴، اظهار داشت: دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام و کسب رتبه هفتم جهانی با توجه ذخایر طبیعی و توان علمی کشور امکانپذیر است، اما برای تحقق آن نیاز به تامین زیرساختهایی مانند شبکه حمل و نقل مناسب داریم. لذا در سند چشمانداز افق ۱۴۰۴، توسعه شبکه ریلی کشور به میزان ۲۵ هزار کیلومتر به معنای احداث ۱۳ هزار کیلومتر شبکه ریلی است.
وی رسیدن به سهم ۵۲ درصدی مواد معدنی و فولاد در حمل و نقل ریلی و حمل ۲۰۲ میلیون تن ماده معدنی از طریق این شبکه را از دیگر اهداف تعیین شده در سند مذکور عنوان کرد و افزود: حمل و نقل در رشد صنعت به واسطه مدیریت زنجیره تامین زنجیرههای ارزش صنعت، نقش بالقوه در مدیریت جریان فیزیکی، قیمت تمام شده کالا، رشد اقتصادی و تامین نهادههای زنجیره ارزش صنایع و در مجموع فعالیتهای اقتصادی دارد؛ به طوری که میتوان ادعا کرد ایجاد زیرساخت در حوزه حمل و ریلی لازمه توسعه پایدار صنعت فولاد است.
مدیرعامل شرکت سرمایهگذاری توسعه معادن و فلزات با اشاره به مزیتهای شبکه ریلی در بخش هزینهها، ایمنی، محیطزیست و ظرفیت نسبت به سایر شبکههای حمل و نقل، دسترسی ریلی نامتناسب پهنههای معدنی و نواحی صنعتی و بنادر صادراتی را از ضعفهای این شبکه برشمرد و با تاکید بر کمتر بودن هزینه ساخت زیرساختهای ریلی نسبت به زیر ساختهای جادهای، گفت: نبود زیرساخت کافی در این حوزه و فرسودگی ناوگان حمل و نقل ریلی موجب شده است تا نه تنها بخش معدن و صنایع معدنی که در حوزههای دیگر مانند کشاورزی هم نتوانیم از بازارهای جهانی بهره لازم را ببریم.
نادری ارتقای استاندارد حمل و نقل، افزایش ظرفیت زیرساختها و بهبود یکپارچگی شبکه حمل و نقل و همچنین توازن و یکپارچگی بین خطوط اصلی و فرعی را به عنوان اولویتهای پیشنهادی سیاستگذاری در چالشهای حمل و نقل ریلی عنوان کرد و اذعان داشت: در حال حاضر صرفا ۱۳ درصد از خطوط ریلی کشور یعنی تنها بین ۵۰ تا ۷۰ درصد آن و بیش از ۷۲ درصد شبکه ریلی کمتر از ۲۵ درصد مورد استفاده قرار دارد که در صورت اجرای طرحهای توسعهای در مسیرهای اصلی تجاری کشور، انتظار میرود حدود ۳۸ درصد از خطوط ریلی کشور بیش از ۷۵ درصد مورد استفاده قرار گیرند.
وی در پایان با تاکید بر آمادگی شرکت «ومعادن» و شرکتهای گروه برای مشارکت و سرمایهگذاری در این پروژه، خاطرنشان کرد: توسعه زیرساختهای ریلی موجب بهبود سرعت حمل و نقل، افزایش تولید و کاهش هزینهها، حضور پررنگتر در بازارهای بینالمللی و ایجاد سود مناسب از محل سرمایهگذاری در این بخش میشود.
انتهای پیام/
ثبت دیدگاه