منصور یزدی زاده مدیر عامل ذوب آهن اصفهان در این خصوص گفت: تولید ریل زبانه سوزن که مصارف گسترده ای در صنعت ریلی کشور دارد، پس از تولید ریل های درون و برون شهری در دستور کار شرکت قرار گرفت و طراحی و ساخت غلتکهای آن سه ماه طول کشید که توسط کارشناسان این شرکت باکار شبانه روزی با توجه به نیاز کشور انجام شد.
وی با اشاره به این که هیچ محدودیتی در تولید ریل نداریم و برای صادرات آن هم برنامهریزی کرده ایم، افزود: تولید این محصول سخت تر از تولید ریل های دیگر است و چون هیچ محور تقارنی ندارد، تولید آن پیچیدگیها و حساسیتهای خاصی دارد.
مدیر عامل ذوب آهن اصفهان به اهمیت این ریل در صنعت حمل و نقل ریلی کشور اشاره کرد و گفت: کارهای تکمیلی بر روی ریل زبانه سوزن در شرکت دیگری انجام میشود و در نهایت سوزن ریل ملی در خطوط کشور مورد استفاده قرار میگیرد.
وی با اشاره به این که این ریل در طول ۱۳ متر تولید می شود ، اظهار داشت: ریل سوزن به صورت عمده جهت تغییر مسیر قطار استفاده می شود و تا کنون تامین آن متکی کامل به واردات بود و لذا تولید آن یک موفقیت بزرگ برای کشور است و توسعه حمل و نقل ریلی کشور را تسهیل میکند.
مهرداد تولاییان معاون بهره برداری ذوب آهن اصفهان در این خصوص گفت: طراحی این محصول توسط کارشناسان ذوب آهن انجام شده و با توجه به تجربیاتی که در این زمینه داریم، در طراحی و تولید این محصولات جدید هیچ مشکلی نخواهیم داشت.
وی افزود : دستگاه سوزن به مجموعه ای از ریل های خاص زبانه های سوزن، صفحات اتصال، قطعات ریخته گری یا فورج شده، انواع تراورسها و … اطلاق میشود که در خطوط و ایستگاه های راه آهن به منظور تعویض مسیر قطار مورد استفاده قرار می گیرد و امکان تغییر از یک مسیر به مسیر دیگر را در تقاطع ها فراهم میسازد.
معاون بهره برداری ذوب آهن با اشاره به اینکه سوزن یک وسیله مهم و حیاتی در صنعت ریل است افزود: ریل سوزن در بین اجزای مختلف سوزن، از اهمیت بیشتری نسبت به دیگر قسمت ها برخوردار است، به نحوی که استفاده از ریل سوزن استاندارد در عملکرد صحیح سوزن و جلوگیری از بروز حوادث ریلی بسیار موثر میباشد.
وی با اشاره به این که تولید سوزن ریل ۶۰E1A1 دارای پیچیدگی های خاص در طراحی و تولید است گفت: این محصول برای سال های طولانی از خارج کشور تامین می گردید که علاوه بر ارزبری زیاد، موجب وابستگی به کشورهای دیگر نیز شده بود و تولید این محصول نه تنها مانع خروج ارز از کشور می گردد، بلکه در صورت صادرات، ارز آوری نیز خواهد داشت.
معاون بهره برداری ذوب آهن ریخته گری فولاد این محصول را نیز مهم دانست و گفت: پس از طراحی محصول، تامین قطعات مورد نیاز و آماده سازی خطوط تولید، فولاد ریل سوزن ریخته گری شده و تولید آزمایشی این پروفیل انجام و پس از حصول موفقیت آمیز کلیه پارامترهای مورد نظر، تولید ریل سوزن ۶۰E1A1 به طور انبوه نیز انجام گردید.
وی تولید ریل ملی و قطعات سوزن ریل را افتخار بزرگی برای کشور دانست که چشم انداز جدیدی در توسعه صنعت حمل و نقل ریلی به وجود می آورد و اظهار داشت : تولید این محصول استراتژیک با توجه به دانش فنی و تجربه پرسنل بخش های فولادسازی و نورد شرکت ذوب آهن و در انطباق با الزامات استانداردهای ذیربط صورت گرفت.
محمد امین یوسف زاده مدیر مهندسی نورد ذوب آهن اصفهان نیز در این خصوص گفت: صفر تا صد این ریل در داخل طراحی شد و تولید آن نسبت به ریل، چند برابر سخت تر بود. بعد از طراحی ، رفع اشکالات انجام شد و سپس به پروفیل رسیدیم و بعد از آن پروفیل نرمال شد و تولید انبوه حاصل گردید.
وی مصرف ریل زبانه سوزن در کشور را حدود ۲ هزار تن دانست که البته همین مقدار هم جهت تعویض سوزنهای قدیمی مورد نیاز است.
ذوب آهن اصفهان در راستای خودکفایی و بومی سازی و به دنبال تولید ریلهای مورد نیاز راه آهن و مترو 10 آذرماه ، موفق به تولید انبوه ریل زبانه سوزن گردید و با این موفقیت چشمگیر ، ایران به جمع چهار تولیدکننده ریل زبانه سوز در جهان پیوست.
ارسال توسط : یاسمن عباسی
ثبت دیدگاه