یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳ Sunday, 8 September , 2024 ساعت ×
درخواست نمایندگان برای حذف عوارض بر محصولات صادرات‌محور
29 فروردین 1401 - 16:36
شناسه : 26776
عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس، وضع عوارض به محصولات صادرات‌محور را مغایر با سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: تعدادی از نمایندگان از رئیس جمهور خواستار ورود به این موضوع شدند تا جلوی ابلاغ یا اجرای این بخشنامه گرفته شود.
ارسال توسط : منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، محسن علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس، اظهار داشت: هفته گذشته بخش‌نامه‌ای توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره وضع عوارض بر محصولات صادرات‌محور ابلاغ شد که بلافاصله با واکنش اهالی بازار سرمایه، سازمان بورس و اوراق بهادار مواجه شد.

وی افزود: در این بخش‌نامه مقرر شده است که محصولات تولیدی صادرات‌محور که بازار خارجی دارند، عوارضی برای صادرات پرداخت کنند. موضوعی که با سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد و حتی می‌تواند آسیب جدی به بازار سرمایه وارد کند. دلیل توجیهی افراد این است که به دلیل تنش در کشورهای روسیه و اوکراین، این امکان وجود دارد که محصولاتی از جمله فولاد و سیمان در کشورها قیمت بالا داشته باشند و محصولات صادراتی ایران نتواند نیاز داخل را تامین کند و بیشتر صادر شود. تنها بر این اساس، عوارضی بر آن وضع کردند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: این موضوع قطعا به بازار سرمایه آسیب وارد خواهد کرد؛ برای مثال، یکی از شرکت‌ها در طول یک سال گذشته، بیش از یک هزار میلیارد از سود سهامداران ضرر کرده است. با توجه به این وضعیت، تعدادی از نمایندگان به موضوع عوارض بر محصولات صادرات‌محور واکنش نشان دادند و از رییس جمهور خواستند که به طور مستقیم به این امر ورود کرده و جلوی ابلاغ و اجرای این بخش‌نامه را بگیرد.

علیزاده در پایان، خاطرنشان کرد: هر چند همکاران حاضر در وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کردند این بخش‌نامه کوتاه‌مدت و برای دو ماه اجرا می‌شود، اما همین مدت هم، آثار زیان‌بار خود را بر بازار سرمایه بر جای خواهد گذاشت. مجلس از همه ابزارهای نظارتی خود برای کنترل بازار سرمایه استفاده می‌کند و به همین علت مقرر شده است، جلساتی به همراه برخی از نمایندگان در کمیسیون اقتصادی و با حضور کارشناسان وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شود تا دلایل توجیهی آن‌ها اعلام و ما هم دلایل خود را برای لغو این مصوبه بیان کنیم. بعد از برگزاری این نشست، همکاران در وزارت صنعت، معدن و تجارت متقاعد می‌شوند که این بخش‌نامه را لغو کنند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.