به گزارش اخبارفلزات، دادههای اداره کل گمرک نشان داد که چین در ماه گذشته ۲۳.۵۵ میلیون تن زغالسنگ حمل کرده و این در مقایسه با ۱۶.۴۲ میلیون تن ماه مارس و ۲۱.۷۳ میلیون تن ماه آوریل ۲۰۲۱ است.
چین طی بازه زمانی ژانویه تا ماه آوریل، مجموع ۷۵.۴۱ میلیون تن زغالسنگ وارد کرد که ۱۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشت. شاخص زغالسنگ حرارتی نیوکاسل در اوایل ماه مارس، به بالاترین حد خود یعنی ۴۴۰ دلار به ازای هر تن رسید که ناشی از ترس عرضه محدود بود، زیرا کشورهای غربی متعهد شدند پس از حمله به اوکراین، سیستم مالی و محصولات انرژی روسیه را تحریم کنند.
از آنجایی که قیمتهای جهانی زغالسنگ بالا ماند و دولت مرکزی چین به استخراجکنندگان دستور داد تا تولید داخلی خود را افزایش دهند و به این ترتیب قیمتهای محلی را محدود کردند، تاجران چینی از محمولههای گرانقیمت دریایی به نفع منابع داخلی اجتناب کردند. چین قصد دارد روزانه ۱۲.۶ میلیون تن زغالسنگ تولید کند و قیمت آن را تحت قراردادهای مدتدار در ۵۷۰ تا۷۷۰ یوان معادل ۸۴ دلار و ۹۹ سنت تا ۱۱۴ دلار و ۸۱ سنت به ازای هر تن حفظ کند.
در همین حال، برنامهریز دولتی کشور چین در ماه آوریل از ۱۴ منطقه از جمله گوانگدونگ، گوانگشی و ژجیانگ که عمدتا به زغالسنگ وارداتی متکی هستند، درخواست کرد تا قراردادهای مدتدار را با قطبهای معدنی برتر شانشی و مغولستان برای عرضه داخلی امضا کنند.
واردات سوخت فسیلی کثیف نیز ممکن است به دنبال تعطیلی گسترده کارخانههای صنعتی در سراسر چین به دلیل شیوع مجدد کرونا کاهش یابد. دادهها نشان میدهد که موجودی زغالسنگ در نیروگاههای بزرگ در کنار استانهای ساحلی چین در اواخر آوریل با مقایسه سطح متوسط حدود ۲۵ میلیون تن در سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱، حدود ۳۰ میلیون تن بود.
گفتنی است، وزارت دارایی چین تعرفه واردات انواع زغالسنگ را از ابتدای ماه می ۲۰۲۲ تا ۳۱ مارس ۲۰۲۳ با هدف تضمین امنیت انرژی در بحبوحه افزایش قیمتهای جهانی به صفر رساند اما بازرگانان این سوال را مطرح میکنند که آیا این امر باعث افزایش واردات خواهد شد یا خیر.
انتهای پیام/
ثبت دیدگاه