به گزارش «فلزاتنیوز»، محمدیاسر طیبنیا در آیین بهرهبرداری از این ماشین، به بار نشستن این پروژه توسعهای در فولاد مبارکه را به همه کارکنان و ذینفعان شرکت تبریک گفت و بیان کرد: توسعه کمی، کیفی و متوازن، یکی از راهبردهای اصلی شرکت است که از ابتدای سال ۱۴۰۱ با جدیت بیشتر در دستور کار مدیریت فولاد مبارکه قرار گرفت.
وی با اشاره به سرمایهگذاری و شتاب در اجرای طرحهای توسعه از ابتدای سال ۱۴۰۱، افزود: علاوه بر طرحهای ۱۸گانهای که در گروه فولاد مبارکه تعریف شده و در حال اجراست، عملیات ساخت، نصب و راهاندازی ماشین برداشت دروازهای در ناحیه آهنسازی شرکت، امروز در حالی به سرانجام رسید که خوشبختانه طبق برنامهریزیهای صورت گرفته، این پروژه با استفاده از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا طراحی شد و با رویکرد استفاده حداکثری از توان ساخت داخل و بدون حضور کارشناسان خارجی به بهرهبرداری رسید.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اظهار داشت: در فرایند ساخت تجهیزات این ماشین و خط انباشت و برداشت، از توان حداکثری شرکتهای سازنده داخلی استفاده شده و در ایجاد فرصتهای شغلی متعدد و افزایش توان متخصصان داخلی نقش بسزایی داشته است.
در ادامه رضا خادم کیمیایی، مدیر اجرای پروژههای ناحیه آهنسازی شرکت فولاد مبارکه در خصوص اهمیت و چگونگی اجرای این پروژه کارآمد، مطرح کرد: تا قبل از اجرای این پروژه، پارک صفر انباشت و برداشت به عنوان پارک اضطراری استفاده و برداشت مواد آن از طریق لودر و حمل آن با استفاده از کامیون انجام میشد. اکنون با نصب و راهاندازی ماشین برداشت جدید و قرار گرفتن آن در مدار تولید ناحیه آهنسازی، ارسال مواد اعم از گندله و کنستانتره از پارک صفر به واحدهای احیا مستقیم و گندلهسازی بهصورت مکانیزه انجام خواهد شد.
وی افزود: با اجرای این پروژه که به صورت کاملا ایمن انجام شد، ظرفیت برداشت مکانیزه حداقل به میزان ۵۰۰ هزار تن افزایش خواهد یافت. این افزایش ظرفیت تاثیر بسزایی در کاهش زمان و هزینه تامین مواد واحدهای ذیربط دارد.
استفاده از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا بدون حضور کارشناسان خارجی
مدیر اجرای پروژههای ناحیه آهنسازی شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: ماشین برداشت دروازهای مذکور با استفاده از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا، طراحی و با رویکرد استفاده حداکثری از توان ساخت داخل، در شرکت آذر طیف سپاهان ساخته و بدون حضور سوپروایزر خارجی و با کمک متخصصان داخلی، تست و با موفقیت راهاندازی شد.
خادم کیمیایی مطرح کرد: این ماشین قادر به پوشش کامل عرض دپو «Stockpile» است و مواد را به وسیله پاروهایی که به واسطه زنجیر به یکدیگر متصل شدهاند و بر روی یک بوم قرار گرفتهاند، به نوار نقاله تخلیه منتقل میکند. از مهمترین ویژگیهای این ماشین، میتوان به ظرفیت برداشت کنسانتره یا گندله به میزان یک هزار و ۵۰۰ تن بر ساعت، برخورداری از سیستم آنتی کولوژن برای جلوگیری از برخورد ماشین با ماشینآلات مجاور و دپوی مواد و برخورداری از ریل کلمپ یا قفل ریل جهت حفاظت از دستگاه در مواقع اضطراری اشاره کرد.
وی ادامه داد: قسمتهای تشکیلدهنده ماشین «Portal Reclaimer» عبارت است از:
– سازه اصلی پرتال «Portal Steel Structure» شامل سه قسمت با وزن کلی ۶۳ تن.
– سازه بوم زنجیر «Chain Boom Steel Structure»: این سازه به وزن حدودی ۸۰ تن به منظور هدایت و انتقال مواد به سمت شوت تخلیه و نوار نقاله اصلی استفاده میشود و میتواند بین زاویه ۰ تا ۴۱ درجه عملیات برداشت را انجام دهد. بر روی این سازه، تعداد ۹۸ عدد پارو «Scraper» قرار گرفته است که بر روی زنجیرهایی که درون راهنما «Chain Guide» حرکت میکنند، نصب شدهاند. این پاروها ضد سایش هستند و با حرکت چرخشی که بر روی زنجیرها دارند، موجب برداشت و انتقال مواد میشوند.
– کالسکههای راهبر «Undercarriages»: این سازهها با وزن تقریبی ۳۱ تن که در دو طرف سازه و مقابل هم قرار گرفتهاند، جهت حرکت ماشین در طول پارک استفاده میشوند. این کالسکهها به واسطه چهار عدد چرخ (بوجی) در یک سمت و دو عدد چرخ در سمت دیگر، ماشین را به حرکت درمیآورند.
انجام موفقیتآمیز تستهای لازم قبل از راهاندازی
مدیر اجرای پروژههای ناحیه آهنسازی شرکت فولاد مبارکه یادآور شد: بیش از ۱۷۰ تن اسکلت فلزی برای این ماشین ساخته شده است که عمده مواد استفاد هشده برای ساخت این قطعات، ورقهای کربن استیل St37 و St52 است. برشکاری مواد این قطعات با بهرهگیری از برش لیزر و پلاسما انجام گرفته که موجب دستیابی به دقت بالای فیتآپ و مونتاژ و ارتقای کیفیت جوش شده است. همچنین با توجه به حساسیت ماشین و لزوم رعایت تلرانسهای هندسی و انطباقات، حداکثر دقت در ماشینکاری تجهیزات صورت گرفته است.
خادم کیمیایی بیان کرد: با توجه به شرایط سایت و با در نظر گرفتن توالی نصب قطعات، پیشمونتاژ و جوشکاری در محل انجام و کنترلهای کیفی و نقشهبرداری صورت گرفت. همچنین تستهای مربوط به جوش به طور کامل انجام شد. پس از تکمیل جوشکاری سازه اصلی، امکان نصب بوم زنجیر، گیربکسها، پلتفرمها و مسیرهای دسترسی فراهم شد. سپس نصب تجهیزات هیدرولیک و تجهیزات برقی و ابزار دقیق در دستور کار قرار گرفت و در پایان تست سیگنالها و اتوماسیون جهت راهاندازی انجام گرفت.
وی در پایان از حمایتهای مدیریت ارشد شرکت، معاونان و همچنین از زحمات کارکنان واحد اجرای پروژههای آهنسازی، دستگاه نظارت، مدیریت و کارکنان بهرهبرداری ناحیه آهنسازی، واحد حملونقل، و تلاشهای شرکت آذرطیف سپاهان و همه همکارانی که در برنامهریزی، اجرا و راهاندازی این پروژه مشارکت داشتند، تشکر و قدردانی به عمل آورد.
ثبت دیدگاه