به گزارش فلزات نیوز، محسن سلطانی در ادامه افزود: توسعه محصول جدید یکی از استراتژیهایی است که در اجرای آن شرکت می کوشد از طریق توسعه، بهبود یا اصلاح محصولات کنونی بر میزان فروش خود بیفزاید و فرصتهای جدیدی را برای خود خلق نماید.
از این رو ذوبآهن اصفهان همزمان با ارتقاء مستمر کیفیت محصولات تولیدی خود، با در نظر گرفتن نیازهای بازار و مشتری، ضمن اخذ گواهینامهها و استانداردهای مختلف و حضور در بازارهای جهانی با هدف تکمیل سبد محصولات تولیدی خود و پاسخ به نیازهای بازار، در سالهای مختلف اقدام به تولید انواع محصولات ساختمانی و صنعتی جدید نموده است.
فرآیند توسعه محصول جدید در شرکت ذوبآهن اصفهان دارای مراحل مختلفی است که مطابق دستورالعملهای اجرایی موجود، رویه کیفیت QP۱۰.۱ و الزامات استاندارد ایزو ۹۰۰۱ ویرایش ۲۰۱۵ پیگیری و انجام میشود. رویه کیفیت QP۱۰.۱ به عنوان یک رویه کیفیت مجزا تحت عنوان فرآیند توسعه محصول تدوین شده است. این رویه دربردارنده مفاهیم مربوط به محصول جدید، به همراه ورودیهای فرآیند، جریان فرآیند و خروجیهای آن است. هدف از تدوین رویه QP۱۰.۱ بیان روشهای قابل اعمال در مراحل مختلف فرآیند طراحی و تولید محصولات جدید در واحدهای تولیدی حوزه بهرهبرداری شامل کنترل طراحی و توسعه جهت تولید محصولات جدید، کنترل طراحی و توسعه فرآیند تولید در جهت ارتقای کیفیت و یا بهینه نمودن شرایط تکنولوژی و یا بازنگری طراحی تولید محصولات پس از تولید انبوه میباشد.
مشخصه محصول جدید در رویه فوق عبارت است از محصولی که تاکنون در شرکت و یا در کارگاه مورد نظر تولید نشده یا هنوز به مرحله نهایی طراحی و تولید انبوه نرسیده است. بهعنوان مثال محصول جدید میتواند از نظر نوع فولاد، نوع پروفیل و یا استاندارد مربوطه سابقه طراحی و تولید نداشته باشد. ارتقاء کیفیت نیز شامل بالا بردن کلاس محصول تولیدی یا تغییر فرآیند تولید خواهد بود. بهینهسازی طراحی و تکنولوژی میتواند کلیه اقدامات لازم در جهت بالا بردن راندمان، سهولت، اقتصادیبودن و استفاده بهینه از تجهیزات را شامل شود.
ورودیهای فرآیند توسعه محصول جدید شامل مشخصات محصول، استانداردهای محصول، دستورالعملهای اجرایی و خروجیهای آن طرح (دستورالعمل و یا نقشه تولید محصول جدید)، مشخصات فنی فرآیند نتایج تصدیق و صحهگذاری، مشخصات و نقشههای محصول و… خواهد بود.
ذوبآهن اصفهان با توجه به سابقه و میزان تولید محصولات فولادی، جهت افزایش مزیت رقابتی خود، توسعه محصول جدید را مطابق با استراتژیهای سازمان، در دستور کار خود قرار داده است. تولید محصولات جدید مطابق رویه فوق و دستورالعملهای مرتبط، از ارائه ایده تا تجاری کردن محصول همگی با اتکا به توان داخلی شرکت و ایجاد سازوکارهای بین مدیریتی و همکاری بخشهای مختلف شرکت صورتمی گیرد. در این راستا مطابق اهداف و شاخصهای برنامههای خود، هر سال تعدادی پروژه توسعه محصول جدید آغاز و در طی آن، محصولات جدید فولادی در رده فولادهای صنعتی و ساختمانی، تولید و عرضه میشود.
با تنوع و کیفیت محصولات تولیدی
محسن سلطانی، مدیر امور فنی و برنامهریزی تولید ذوبآهن اصفهان گفت: توسعه و تجاریسازی موفق محصولات جدید، یکی از عوامل اساسی در کسب مزیت رقابتی برای هر شرکت است. بهعبارت دیگر به دلیل ایجاد تغییرات سریع در وضعیت رقبا، تکنولوژی و تمایلات مشتریان، شرکتها نمیتوانند همواره به محصولات موجود خود تکیه کنند زیرا مشتریان در جستجوی محصولات جدیدتر و پیشرفته هستند و شرکتها ناچارهستند محصولات جدیدی تولید و عرضه کنند که جوابگوی نیازها، سلیقهها و انتظارات مشتریان باشد، به همین دلیل هر شرکت به برنامه توسعه محصول جدید نیاز دارد.
ارسال توسط : مهری ترابی منبع : شرکت ذوبآهن اصفهان
ثبت دیدگاه