سه شنبه, ۲۹ آبان , ۱۴۰۳ Tuesday, 19 November , 2024 ساعت ×
هدف‌گذاری حمل ۱۵ میلیون تن مواد معدنی در بلندمدت
11 اردیبهشت 1401 - 9:56
شناسه : 27199
علی قبادی، مدیرعامل شرکت چند وجهی فولاد لجستیک در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»: مهم‌ترین مزیت‌ها و پتانسیل‌های ایران در زمینه لجستیک، قرار گرفتن در منطقه خاورمیانه و در مسیر پنج کریدور اصلی ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی، امکان استفاده از همه روش‌ها و دسترسی به آب‌های آزاد به شمار می‌روند اما متاسفانه تاکنون توسعه لجستیک در کشور مورد توجه جدی قرار نگرفته است. با این حال، کشور ایران به دلیل برخورداری از این مزیت‌ها، توانایی تبدیل شدن به یکی از مراکز مهم تجارت در منطقه و حتی دنیا را دارد و همچنین دارای این ویژگی است که با کمک شرکت‌های بزرگ به ویژه در بخش معدن و صنایع معدنی و نیز شرکت‌های حمل و نقل، بخشی از پتانسیل‌های یاد شده را شکوفا کند. در این راستا، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با علی قبادی، مدیرعامل شرکت چند وجهی فولاد لجستیک به گفت‌وگو نشسته است. در ادامه متن کامل این مصاحبه را می‌خوانید:
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

در خصوص اقدامات شرکت فولاد لجستیک در حوزه حمل‌ونقل و عملکرد شرکت طی سال ۱۴۰۰، توضیحاتی بفرمایید.

فولاد لجستیک طی سال‌های اخیر توانسته از مبادی معادنی مانند چادرملو، گل‌گهر و سناباد با بهره‌گیری از یک هزار و ۷۰۰ دستگاه واگن و حمل محصولات فولاد خوزستان، رشد چشمگیری در حمل‌ونقل ریلی داشته باشد. شرکت چند وجهی فولاد لجستیک در سال ۱۴۰۰، توانست با وجود چالش‌های ناشی از بیماری کرونا، به بهترین عملکرد خود طی ۱۰ سال اخیر دست پیدا کند. همچنین موفق به جابه‌جایی و ثبت بهترین رکوردهای حمل‌ونقل مواد اولیه با حمایت‌‌های امین ابراهیمی مدیرعامل فولاد خوزستان، در سال گذشته شدیم.

همچنین طی سال گذشته، توانستیم با برنامه‌ریزی و ایجاد بستر مناسب در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و سامان‌دهی پایانه شرکت، به رشد بیش از ۳۰۰ درصدی در زمینه سوددهی نسبت به سال پیش از آن دست پیدا کنیم. همچنین در همین راستا، زیان مالی پنج میلیارد ریالی در پایان سال ۱۳۹۹، به سوددهی بیش از ۸۰ میلیارد ریال تا پایان سال ۱۴۰۰، اصلاح شد.

شرکت فولاد لجستیک طی سال گذشته، گام‌های بلندی را در زمینه توسعه ناوگان حمل‌ونقل کشور برداشت. از جمله اقدامات شرکت می‌توان به افتتاح مجتمع فنی ماشین‌آلات سنگین شرکت اشاره کرد. دیگر اقدام مهم شرکت الکترونیکی شدن سیستم ثبت نوبت‌دهی و حواله‌ها بود که در راستای شفاف‌سازی هرچه بیشتر و همچنین جلوگیری از حواله‌فروشی و هرگونه رفتار مشابه که منجر به تضییع حقوق رانندگان و همچنین این مجموعه شود، حواله‌ها و ثبت نوبت‌دهی و صدور از مبدا شهرستان خواف الکترونیکی شدند.

همچنین طی سال گذشته، توانستیم رکوردهای متعددی برای حمل مواد معدنی از خود برجای بگذاریم که در طول تاریخ این شرکت بی‌نظیر هستند. در این زمینه، بالاترین رکورد حمل و برداشت کنسانتره از شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد، از سوی شرکت فولاد لجستیک به میزان ۱۸ هزار و ۲۲۰ تن در یک روز کنسانتره و دو هزار و ۵۵۲ تن گندله مجموعا ۲۰ هزار و ۷۷۰ تن مواد اولیه رقم خورد.

همچنین از افتخارات دیگر این شرکت در سال گذشته، می‌توان کسب تقدیرنامه از سوی راه‌آهن شرق ایران نام برد. با توجه به گزارش و رصد آمار بارگیری شرکت چند وجهی فولاد لجستیک از سوی مدیریت راه‌آهن به ویژه راه‌آهن شرق، عملیات بارگیری از مبدا سنگان و خواف به مقصد جنوب کشور، رشد قابل توجهی داشته است و همین امر باعث شد تقدیرنامه راه‌آهن شرق را دریافت کنیم.

توانایی‌ها و شاخصه‌های شرکت فولاد لجستیک در زمینه حمل و نقل مواد معدنی طی دو سال اخیرچه بوده است؟

فولاد لجستیک در راستای حمل مواد اولیه مورد نیاز و محصولات تولیدی شرکت فولاد خوزستان و سایر شرکت‌ها از حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای، دریایی و ترکیبی استفاده می‌کند که این موضوع باعث افزایش توانمندی شرکت برای حمل مواد معدنی شده است؛ چراکه می‌توان با توجه به شرایط، انعطاف‌پذیری لازم را از خود نشان داد و نوع حمل را انتخاب کنیم که هزینه تمام شده کم‌تری داشته باشد؛ گفتنی است که یک هزار و ۷۰۰ واگن ملکی و ۵۰۰ واگن استیجاری لبه بلند و نیز ۲۰۱ واگن ملکی و ۱۵۴ واگن استیجاری لبه کوتاه جهت حمل ریلی در اختیار داریم. برای حمل ریلی، عواملی همچون راه‌اندازی، توسعه و نگهداری خطوط ریلی جهت حمل مواد اولیه و محصولات طراحی، ساخت و راه‌اندازی زیرساخت‌های مورد نیاز جهت بارگیری و تخلیه در اقصی نقاط کشور، تامین و تهیه انبار برای محصولات و مواد اولیه هم‌جوار با خطوط ریلی، ارائه خدمات حمل بین‌المللی ریلی به کشورهای حوزه CIS و UIS، مدیریت حمل‌ونقل ریلی با تامین واگن و پشتیبانی لجستیکی فولاد خوزستان در حوزه ریلی موجب شده‌اند در حمل ریلی بتوانیم بهترین عملکرد را در ۱۰ سال گذشته به ثبت برسانیم. ضمن اینکه در بخش جاده‌ای نیز بهره‌برداری از ۳۰ دستگاه کامیون C&C تحت مالکیت شرکت فولاد لجستیک با ارزش ۴۵۰ میلیارد ریال در پایانه خدماتی فنی شرکت چند وجهی فولاد لجستیک، حمل روزانه یک هزار کامیون بالغ بر ۳۰۰ هزار سرویس جاده‌ای از اقصی نقاط کشور، به‌روزرسانی وضعیت پایانه‌های شرکت به ویژه پایانه اهواز و تمرکز بر سودرسانی این پایانه‌ها، دیگر توانمندی شرکت فولاد لجستیک هستند.

قطعا برای دستیابی به اهداف و کسب موفقیت‌های یک سازمان نیازمند کار گروهی هستیم. در فولاد لجستیک نیز مساعدت‌های هییت‌مدیره محترم، حمایت‌های امین ابراهیمی مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان و همت و تلاش مضاعف همکاران شرکت چند وجهی فولاد لجستیک در کنار همدلی، کار گروهی، دانش فنی، تخصص و تعهد، تلاش بی‌وقفه و حفظ کیفیت موجب شده است تا بهترین عملکرد را در یک دهه گذشته به ثبت برسانیم. از دیگر عوامل دستیابی به موفقیت‌های اخیر می‌توان برنامه‌ریزی، کنترل دقیق پارامترهای عملیاتی و تدوین سناریوهای پویا را نام برد. در همین حال، کار گروهی و روحیه مجاهدت در کنار تخصص و تعهد است که دستیابی به رکوردهای جدید را تضمین خواهد کرد. در کنار این عوامل انسانی، انجام صحیح و اصولی فرایندهای نگهداری و تعمیرات ماشین‌آلات و تجهیزات، حفظ و ارتقای سیستم‌ها و مدیریت حمل‌ونقل ترکیبی و روال‌های عملیاتی، به دستیابی به هداف کمک کرد.

چه برنامه‌هایی و استراتژی‌هایی را برای حمل و نقل مواد معدنی ترسیم کرده‌اید؟

در ابتدای سال جاری، موفق شدیم برنده مناقصه حمل کنسانتره چادرملو شویم. در پی برگزاری مناقصه حمل ریلی میزان تقریبی چهار میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن از مجتمع معدنی چادرملو به مجتمع گندله‌سازی اردکان به طول ۲۳۳ کیلومتر توسط شرکت سریر لجستیک ایرانیان (هلدینگ حمل‌ونقل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو)، شرکت فولاد لجستیک به عنوان برنده مناقصه معرفی شد؛ زیرا عملکرد و توانمندی‌های شرکت فولاد لجستیک در زمینه حمل‌ونقل ریلی گواه این موضوع است که می‌توانیم فعالیت‌های بزرگی را با شرکت‌های بزرگ معدنی و صنایع معدنی کشور انجام دهیم.

در بلندمدت نیز فولاد خوزستان بر اساس اسناد بالادستی، برنامه‌های توسعه‌ای برای خود را ترسیم کرده است که بر این اساس، باید تا پایان سال۱۴۱۰ بتواند به تولید ۱۳.۶ میلیون تن فولاد خام برسد که برای رسیدن به این مهم، به طور حتم حمل‌ونقل و لجستیک از مهم‌ترین عوامل محسوب می‌شود. هم‌اکنون شرکت فولاد لجستیک، نقش بسیار مهمی در رشد تولید این شرکت داشت. ضمن اینکه فولاد لجستیک همواره نگاه به بیرون دارد و به دنبال توسعه فعالیت خود در کشور و حتی فراتر از مرزهای کشور است. شرکت فولاد لجستیک در صدد است تا ضمن حفظ شرایط موجود کنونی و ایجاد وضعیت رو به بهبود، اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت را برای سازمان خود بر اساس نقشه جامع راه طراحی شده به دست آورد. اقداماتی نظیر تدوین نقشه راه جامع لجستیک فولاد خوزستان، ایجاد و به‌کارگیری مدل‌های جدید و ارتقای مدل‌های فعلی حمل‌ونقل چند وجهی و ترکیبی با رویکرد هزینه کم‌تر، کیفیت بالاتر و زمان سریع‌تر، حمایت از ایجاد زیرساخت‌های لجستیکی و ارتقای زیرساخت‌های فیزیکی، ایجاد، توسعه و تجمیع مراکز لجستیکی جهت حمل‌ونقل فولاد خوزستان و همچنین گسترش انبارهای اختصاصی برای دستیابی به اهداف بلندمدت عملیاتی خواهند شد.

امیدوار هستیم بتوانیم با حمایت‌های مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان، به این سمت گام برداریم که میزان حمل شرکت فولاد لجستیک به بیش از ۱۵ میلیون تن مواد معدنی در سال افزایش پیدا کند. همچنین هدف و برنامه فولاد لجستیک این است که بتوانیم به یک شرکت توسعه‌ای در راستای اهداف شرکت‌های فولادی و تامین مواد اولیه آن‌ها تبدیل شویم.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.