یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳ Sunday, 8 September , 2024 ساعت ×
پیشرفت تدوین طرح جامع طلای کشور
29 فروردین 1401 - 15:39
شناسه : 26768
سرپرست مجتمع طلای موته، گفت: میزان پیشرفت تدوین طرح جامع طلای کشور، از ۹۰ درصد عبور کرد.
ارسال توسط : منبع : کالاخبر
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، شهاب‌الدین محمد راستانی سرپرست مجتمع طلای موته، اظهار داشت: با توجه به تجربه بالای مجتمع طلای موته در زنجیره تولید طلا، ایمیدرو مسئولیت تهیه و تدوین طرح جامع طلا را بر عهده این مجتمع گذاشت.

وی، افزود: مجتمع طلای موته با انتخاب دو شرکت ایرانی، تهیه طرح جامع طلا را در سال ۱۳۹۹ آغاز کرد و اکنون در مراحل پایانی به سر می‌برد. با اتمام طراحی و راه‌اندازی سامانه تحت وب، طرح مذکور به اتمام می‌رسد و نقشه راه این صنعت برای اقدامات بعدی آماده خواهد شد.

برنامه ارتقای کیفیت شمش

سرپرست مجتمع طلای موته با اشاره به برنامه ارتقای کیفیت شمش تولیدی این مجتمع، گفت: با توجه به سیاست ابلاغی وجیه‌اله جعفری رییس هیات عامل ایمیدرو، مبنی بر بهبود کیفیت شمش تولیدی، قرار است با انتخاب مشاور و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم، عیار شمش به بالاترین میزان یعنی از ۹۹۹ به ۹۹۹.۹ (معروف به چهار۹) افزایش پیدا کند.

راستانی، بیان کرد: با شروع بهره‌برداری از معدن طلای دره‌اشکی در آذر ماه ۱۴۰۰ و موافقت رییس هیات عامل ایمیدرو، با پیشنهاد طرح افزایش ظرفیت کارخانه، این طرح در دستور کار مجتمع قرار گرفت و در اسفند ماه سال گذشته، پیش‌نویس اسناد مناقصه عمومی طرح برای انتخاب مشاور، آماده شد. در سال جاری نیز، مشاور طبق روال قانونی انتخاب و فاز مطالعاتی و عملیاتی افزایش ظرفیت کارخانه شروع می‌شود.

وی، درباره طرح ساخت مدار بازیابی آب و مدار کربن‌گیری، تصریح کرد: این طرح متشکل از جدایش کربن فعال حاوی طلای انباشته ‌شده در سد باطله و آب‌گیری باطله نهایی ارسالی به سد باطله است. قرارداد این طرح به دلیل انجام نشدن تعهدات از سوی پیمانکار پیشین و درنتیجه، پیشرفت فیزیکی پایین معادل ۱۴ درصد از سال ۱۳۹۷، فسخ شده و اکنون در مرحله دوم برگزاری مناقصه انتخاب پیمانکار است.

سرپرست مجتمع طلای موته، اذعان کرد: بهره‌برداری از این طرح، نقش بسیار مهمی در تامین آب مورد نیاز، حفاظت از محیط‌زیست و همچنین بازیافت طلاهای موجود در سدهای باطله این مجتمع در حدود ۱.۸ میلیون تن کانسنگ باطله خردشده با عیار متوسط ۰.۴ ppm و ذخیره‌ای حدود ۷۰۰ کیلوگرم طلا، خواهد داشت.

آغاز عملیات بهره‌برداری از معدن طلای شانق

راستانی، با بیان اینکه معدن طلای شانق از جمله معادن متعلق به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در جوار مجتمع طلای موته قرار دارد، تاکد کرد: با واگذاری امور اجرایی این معدن به مجتمع طلای موته، قرار است با تجهیز آن طی ماه‌های آینده، عملیات اجرایی و استخراج معدن آغاز شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه قرار گرفتن کانسار در زون آلتراسیون و شواهد موجود، امید به افزایش ذخیره معدن بالا بوده و قرار است همزمان با عملیات استخراج، عملیات اکتشاف تکمیلی نیز آغاز شود.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.