به گزارش اخبارفلزات، امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایهگذاری ایمیدرو، اظهار داشت: کشور در حوزه زیرساخت به ویژه در زمینه انرژی، آب و گاز ضعیف است و بخش عمدهای از سرمایهگذاری ایمیدرو ظرف ۳ الی ۴ سال آینده در حوزه زیرساختهای انرژی خواهد بود. بیشک اگر از تامین زیرساخت اطمینان پیدا کنیم در کمیت میتوان مانور بیشتری داد. تا آن زمان به سمت کیفیت خواهیم رفت که مصرف انرژی کمتر و ارزش افزوده بیشتری دارد.
وی با بیان اینکه استراتژی ایمیدرو، نگاهی به توسعه اشتغال در پاییندست زنجیره معدن و صنایع معدنی دارد، افزود: بومیسازی، سرمایهگذاری در حوزه اکتشاف به کمک بخشهای خصوصی، آموزش و پژوهش در جهت ایجاد شرایط بهتر رشد توسعه و سرمایهگذاری، استفاده از توان داخلی و اجرای قانون برنامه هفتم توسعه که به زودی در دستور کار دولت قرار میگیرد از دیگر برنامههای ایمیدرو است. علاوه بر این ایمیدرو برای تامین مواد اولیه صنایع خودرو از جمله تولید ورقهای عریض و کیفی در نورد ۲ فولادمبارکه و حتی لوله ترمز که از خارج وارد میشد، تفاهمنامههایی با خودروسازان به امضا رساند.
مدیر اقتصادی و توسعه سرمایهگذاری ایمیدرو با اشاره به اینکه در صنعت مس با مازاد ظرفیت کاتد روبهرو هستیم، گفت: با توجه به اینکه دولت قرار است در برنامه هفتم ساخت خودروهای برقی را در دستور کار قرار دهد، مصرف مس در داخل افزایش مییابد به همین دلیل ایمیدرو به دنبال شناسایی ظرفیتهای جدید مس است. لذا در زمینه تولید دیگر مواد اولیه مورد نیاز باتری خودروهای برقی مانند لیتیوم نیز برنامههایی ازجمله واردات آن به صورت کنسانتره و سپس تولید آن در داخل یا اکتشاف ذخیره معدنی این مواد خواهیم داشت.
صباغ همچنین از سرمایهگذاری این سازمان توسعهای در حوزه پاییندست فولاد خبر داد و بیان کرد: مطالعاتی در زمینه تولید لولههای فشار بالای آلیاژی که در ذخیرهسازی سوخت هیدروژن، سیلندرهای اکسیژن و سی ان جی کاربرد زیادی دارد آغاز کردیم؛ این لولهها که عمدتا وارداتی هستند تبدیل به سیلندر شده و امیدواریم با ساخت لولههای فشار بالای آلیاژی، ارزش افزوده آن به داخل کشور بیاید.
وی با بیان اینکه ایمیدرو همزمان پروژههایی روی ارزش افزوده زنجیره فولاد، آلومینیوم و مس در دست اقدام دارد، ادامه داد: ایمیدرو در حوزه آلومینیوم مطالعاتی را در پاییندست انجام داده است، لذا سالکو وارد مدار تولید شده و با توجه به مازاد آلومینیوم، پیشبینی میشود مواد معدنی و محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر، بخش عمدهای از صادرات آینده کشور را به خود اختصاص دهد به ویژه آنکه در این زمینه مذاکراتی با چینیها داشتهایم. البته ایمیدرو همزمان در تقویت زنجیره ارزش ازجمله افزایش ظرفیت تولید الکترود گرافیتی، پودر آلومینا و تولید آن از مواد معدنی مختلف، فعالیت در حوزه اکتشافات عمیق و تجهیزات معدنی هم فعال است.
مدیر اقتصادی و توسعه سرمایهگذاری ایمیدرو حجم سرمایهگذاری در پایان این سازمان و شرکتهای تابعه در حوزه زیرساخت را حدود هشت میلیارد دلار دانست و خاطرنشان کرد: این میزان شامل احداث ۵۰۰ هزار مگاوات توان نیروگاهی و خطوط انتقال آب است. روی گاز نیز همچنان مطالعه میکنیم و معتقدیم گاز؛ بحران و مشکل اصلی حوزه صنایع انرژیبر کشور در آینده خواهد بود. در این زمینه ایمیدرو به دنبال ایجاد راهکاری از طریق سرمایهگذاری مشترک با وزارت نفت است. علاوه بر این واحدهای تابعه ایمیدرو بیش از ۱۰ میلیارد دلار پروژه توسعه در دست اجرا دارند و به نظر میرسد بتوانند از منابع داخلی و بازار سرمایه، پروژهها را کامل کنند.
انتهای پیام/
ثبت دیدگاه