به گزارش اخبارفلزات، حمید شجاعی مدیر اجرای پروژههای جنبی و پشتیبانی فولادمبارکه، اظهار داشت: شرکت فولادمبارکه در راستای توسعه و تجارت کشور، پل روگذر راهآهن مجتمع فولاد سبا واقع در بزرگراه اصفهان-زرینشهر را در خردادماه امسال افتتاح کرد تا علاوه بر تسریع روند حمل بار و تأمین مواد اولیه این واحد صنعتی، گره ترافیکی موجود در این راه مواصلاتی برطرف شود و حملونقل ریلی کشور شاهد یک گام توسعهای دیگر باشد.
وی افزود: توسعه تجارت و صادرات از برنامههای اصلی وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت است و بیشک یکی از مولفههای اصلی رونق این بخش، زیرساختهای مواصلاتی کشور است؛ در این میان حملونقل ریلی جایگاه ویژهای دارد و یکی از ارکان توسعه کشور قلمداد میشود، اما در ایران کمتر از ۱۰ درصد حملونقل بار کشور از طریق راهآهن انجام میشود.
مدیر اجرای پروژههای جنبی و پشتیبانی فولادمبارکه، گفت: شرکت فولادمبارکه همواره نقش محوری در توسعه کشور داشته و با احداث پل جدید روگذر راهآهن فولاد سبا گامی موثر در توسعه زیرساخت ریلی کشور برداشته است؛ چراکه ۸۰ درصد بار گندله سنگآهن مجتمع فولاد سبا بهصورت ریلی به این واحد صنعتی حمل میشود و عرشه پل بتنی پیشین که در مسیر ۱۰ کیلومتری راهآهن مجتمع فولاد سبا به ایستگاه راهآهن قرار داشت، در معرض خطر ریزش بود؛ اما شرکت فولادمبارکه با مدیریت پروژه و زمانبندی بسیار فشرده، بدون ایجاد هیچگونه خللی در ترافیک عبوری، توانست در زمان مقرر این پل روگذر را افتتاح کند.
شجاعی با اشاره به اهمیت و ضرورت این پروژه بیان کرد: با توجه به نیاز منطقه و در جهت تسهیل فرایند حرکت راهآهن استان اصفهان، مجتمع فولاد سبا و درخواستهای منطقهای برای تعریض اتوبان عبوری از زیر خط راهآهن و افزایش ترددهای روزانه قطارهای حامل مواد خام و محصول و از همه مهمتر وضعیت نابسامان پل موجود ریلی مجتمع فولاد سبا بر روی اتوبان اصفهان-زرینشهر، شرکت فولادمبارکه تصمیم گرفت نسبت به ساخت پل جدید با ظرفیتی بالاتر و شرایط مناسبتر در مجاورت پل مذکور اقدام کند.
وی ادامه داد: جلسات متعددی در مدتزمان محدود با مسئولان راهآهن استان اصفهان، شهرستان لنجان و پیمانکار پروژه بهمنظور طراحی و اجرای آن برگزار شد و در نهایت طی تاریخ ۲۵ دیماه سال ۱۳۹۹ طرح اولیه پل با توجه به افزایش ظرفیت ترافیک عبوری اتوبان بهصورت یک دهانه ۴۰ متری مطرح شد و همزمان با انجام فازهای تکمیلی طراحی، در تاریخ ۶ بهمنماه سال گذشته عملیات اجرایی آن آغاز و در ۹ خردادماه سال ۱۴۰۰ به بهرهبرداری رسید.
مدیر اجرای پروژههای جنبی و پشتیبانی فولادمبارکه به نقاط قوت این پروژه اشاره کرد و اذعان داشت: این پل برای عبور و مرور قطارهای حمل بار و محصولات مجتمع فولاد سبا ساخته شده بود و در ابتدا تصمیم بر این بود که سازه پل موجود ترمیم شود، اما برای جلوگیری از تداخل ترافیکی که به همراه داشت، با پیمانکاران وارد مذاکره شدیم و همزمان با عملیات حفاری، احداث شمع ستونها و کولههای بتنی در محل عرشه فلزی، پل جدید نیز در کارگاه پیمانکار ساخته و به محل نصب آورده شد.
شجاعی در پایان با بیان اینکه شرکت فولادمبارکه با توجه به اهمیت مسائل منطقهای در این پروژه یاری رسانید، خاطرنشان کرد: به دلیل کوچک بودن عرض دهانه پل قدیمی، همواره در این نقطه گره ترافیکی ایجاد میشد؛ بنابراین عرض گذر را افزایش دادیم و با توجه به اینکه عرشه پل در جایی دیگر ساخته و مراحل نصب در محل اتصال عرشه پل به سازه بتنی و شمع ستونها انجام شد، عملیات ساخت و نصب در کمترین زمان ممکن صورت گرفت و در نهایت پل را به شرایط بهرهبرداری رساندیم. با انجام این پروژه عرض مفید زیر پل از ۲۸ متر به ۴۰ متر افزایش یافت و علاوه بر ایجاد یک پل جدید در منطقه گره ترافیکی هم گشوده شد.
شایان ذکر است با افتتاح این پل ارسال پنج میلیون تن مواد اولیه و محصولات مجتمع فولاد سبا دچار اختلال نخواهد شد و زمینه توسعه بزرگراه اصفهان-زرینشهر که قسمتی از جاده مواصلاتی استانهای اصفهان، چهارمحال و بختیاری و خوزستان را تشکیل میدهد، فراهم شده است.
انتهای پیام/
ثبت دیدگاه