به گزارش اخبارفلزات، محمدرضا مدرس خیابانی در یادداشتی ضمن تشریح اهمیت ناوگان دریایی کشور، به نقش موثر نهاد تحت مدیریت خود در دوران تحریمهای ناجوانمردانه اشاره کرد که در ادامه، مشروح این یادداشت را میخوانید.
نقش کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان خط دوم دفاعی کشور در هشت سال دفاع مقدس، به همراه حضور این نهاد در خط مقدم دفاع از کشور در برابر تحریمهای بینالمللی و پیشگام در عرصه جهاد اقتصادی، بر مسئولان کشور و فعالان اقتصادی پوشیده نیست.
اهمیت این نقش از آن جای نشات میگیرد که خدمات پشتیبانی یکی از بخشهای مهم زنجیره ارزش در تولید و ارائه محصولات هر کشور محسوب میشود که در این زمینه، سیستمهای حمل و نقل، یکی از موثرترین عوامل در حرکت چرخه تولید هستند. بدیهی است فعالیت یک واحد تولیدی بدون استفاده از خدمات چرخه حمل و نقل، معنا ندارد. بنابراین حمل و نقل کارآمد، یکی از عوامل تاثیرگذار در رونق اقتصادی و توسعه هر کشور به شمار میآید.
در این میان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان ناوگان ملی دریایی کشور با وجود تمام دشواریها و چالشهای ناشی از بحرانهایی مانند جنگ تحمیلی و تحریمهای اقتصادی، همواره در حمل به موقع کالاهای اساسی و استراتژیک کشور پیشتاز بوده است.
در جنگ تحمیلی به دلیل عدم ورود کشتیهای خارجی به منطقه جنگی، عملا واردات کالاهای اساسی به کشور با موانع متعدد مواجه شده بود. در این زمان دریانوردان غیور ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در شرایط جنگی و پرخطر منطقه کلیه کالاهای اساسی را به کشور حمل کرده و اجازه ندادند دشمن از این طریق به کشور ضربهای وارد نماید. هر چند که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این راه شهدایی را تقدیم انقلاب و کشور کرد.
بر اساس این پیشینه در دو دوره تحریمهای بینالمللی، این ناوگان بزرگ و معتبر در صدر فهرست تحریمی دشمن قرار داشته و دارد. در همین راستا به نظر میرسد دشمن به خوبی بر اهمیت و جایگاه حیاتی این دارایی راهبردی ایران واقف است.
ناوگان ملی در سختترین شرایط و فشارهای بینالمللی به عنوان خط اول دفاعی کشور در حال ایفا نمودن نقش راهبردی و استراتژیک خود است که با تلاش و همت کارکنان فعال در بخش خشکی و دریا، هیچگاه اجازه نداده که بخشهای تولیدی کشور با کمبود مواجه شود. همچنین علیرغم شدیدترین فشارهای تحریمی، کالاهای اساسی به عنوان نیاز اولیه معیشتی مردم، در اسرع وقت به بنادر کشور رسیده است.
با این حال، آنچه که در پی گذر از این راه دشوار باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد، حمایت و پشتیبانی دستگاهها و نهادهای دولتی از ناوگان حمل و نقل دریایی ضروری و حیاتی کشور است. در این شرایط حساس که ناوگان ملی زیر بار تحریمهای ناجوانمردانه دشمن قرار دارد، حمایت از آن نیز ضرورتی ملی محسوب میشود. کارکنان، دریانوردان و مدیران ناوگان ملی با از خود گذشتگی وصف ناشدنی، تمام توان خود را برای پشتیبانی از آب و خاک خود به کار گرفته و خوشبختانه سربلند از این میدان بیرون آمدهاند.
باید اذعان کرد که چه در زمان تحریم و چه پس از آن در دوران مذاکرات قبلی و فعلی، برای اثبات حقوق حقه ایران، ناوگان ملی به عنوان ابزاری راهبردی و مقاومتی در برابر فشار دشمنان در اختیار مذاکرهکنندگان ایرانی بوده و به افزایش توان چانهزنی آنها یاری رسانده است.
این در حالی است که به علت کمتوجهی برخی، بعضا کشتیهای ناوگان ملی از حمل کالای صادراتی و وارداتی کشور (حتی با نرخی کمتر از بازار) بازمیمانند.
به عبارت بهتر، در حالی که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مسیر انجام وظیفه ملی خود، هزینههای پیدا و پنهان زیادی را متحمل شده است اما با کمتوجهی برخی بخشهای دولتی، از حمل کالای ایرانی محروم شده و گاه کشتیهای ناوگان به اصطلاح یک سر بار میشوند.
علیرغم این مسائل، با تدبیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب در نامگذاری سال ۱۴۰۰ به عنوان سال «تولید؛ پشتیبانیها و مانعزداییها» خوشبختانه شاهد هستیم که وزارت صنعت، معدن و تجارت با اتخاذ تدابیری آغازگر حمایت از سازمانها و نهادهای داخلی شده و مشوقهایی را به صورت معافیت سود بازرگانی و عوارض گمرکی برای واردکنندگانی که محمولههای خود را با ناوگان ملی حمل میکنند، قرار داده است.
اما در این راستا انتظار این است که نهادها و شرکتهای دولتی و خصوصی داخل کشور همچون سازمان توسعه تجارت، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و امور پشتیبانی دام با استفاده از معافیتهای مذکور در تامین به موقع کالاهای اساسی و تقویت زنجیره تامین تولید کشور، کمک کنند و در افزایش اقتدار ملی و سرافرازی پرچم مقدس ایران اسلامی، در دریاهای بینالمللی تاثیرگذار باشند.
این دستگاهها به خوبی واقف هستند که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همواره منافع ملی را بر منافع سودآورانه شرکتی ترجیح داده و هزینههای این انتخاب میهنی را فداکارانه پرداخت کرده است.
بنابراین امید این است که به حول و قوه الهی و با اتخاذ تدابیر هوشمندانه و هماهنگ با تمامی فعالان حوزه واردات و صادرات در بخش اقتصاد ملی، چرخ اقتصاد کشور مستحکمتر از گذشته به حرکت خود ادامه دهد.
محمدرضا مدرس خیابانی مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران
انتهای پیام/
ثبت دیدگاه