چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
۴٫۲ میلیارد دلار تراز تجاری مثبت در بخش معدن
13 اردیبهشت 1400 - 9:26
شناسه : 11643
در سال 1399 رقم خورد؛ بررسی آمارهای منتشر شده وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تراز مثبت تجاری چهار میلیارد و ۲۷۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دلاری بخش معدن و صنایع معدنی ایران طی سال 1399 است.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، واکاوی این آمارها حاکی از آن است که در سالی که گذشت ۵۵ میلیون و ۱۲۴ هزار و ۴۹۱ تن انواع محصولات بخش معدن و صنایع معدنی به ارزش هفت میلیارد و ۶۸۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار صادر شد. همچنین این آمار در مقایسه با سال ۱۳۹۸ از نظر وزنی افت ۲۱ درصدی و از نظر ارزشی کاهش ۱۱ درصدی داشته است.

بیشترین ارزش صادرات در سال ۱۳۹۹ مربوط به زنجیره فولاد و محصولات فولادی مرتبط با چهار میلیارد و ۱۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار بود. هرچند در مقایسه با سال ۱۳۹۸ افت ۵ درصدی ثبت کرد، با این حال ۵۳.۷ درصد صادرات را به خود اختصاص داد.

پس از آن، مس و محصولات پایین‌دستی با ۹۵۸ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار، سایر محصولات معدنی و صنایع معدنی با ۷۵۸ میلیون دلار، زنجیره سیمان با ۴۸۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار و زنجیره روی با ۳۵۷ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار در رتبه‌های بعدی بیشترین صادرات محصولات این بخش را از آن خود کردند.

رشد ۱۳ درصدی واردات

برپایه این آمارهای منتشر شده، در سال ۱۳۹۹ مقدار چهار میلیون و ۱۵۶ هزار و ۵۹۱ تن انواع محصولات بخش معدن و صنایع معدنی به ارزش سه میلیارد و ۴۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار به کشور وارد شد.که این آمار از نظر وزنی رشد ۱۳ درصدی و از نظر ارزشی افزایش ۶ درصدی در مقایسه با سال ۱۳۹۸ داشته است.

در سالی که گذشت زنجیره فولاد و محصولات فولادی مرتبط با یک میلیارد و ۳۷۳ میلیون دلار بیشترین ارزش واردات محصولات این بخش را به خود اختصاص داد و پس از آن، سایر محصولات معدنی و صنایع معدنی با ۵۲۲ میلیون دلار، زغال‌سنگ و کک با ۳۰۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار، زنجیره آلومینیوم و محصولات با ۲۹۰ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار و انواع محصولات سفال، آجر، سرامیک و کاشی با ۱۶۹ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار در رده‌های دوم تا پنجم قرار گرفتند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.