به گزارش خبارفلزات، مرتضی یزدخواستی عضو هییتمدیره ذوبآهن اصفهان با اشاره به اینکه یکی از موضوعات این رویداد، پرداختن به نقش گسترش زیرساختهای ریلی، جادهای، اسکلهای و تاسیسات بندری بر توسعه پایدار صنعت فولاد است، اظهار داشت: ذوبآهن اصفهان با تولید ریل ملی، کمک مهمی به توسعه حمل و نقل ریلی نموده است. لذا این انتظار وجود دارد که راهآهن جمهوری اسلامی برای تحقق برنامه توسعه ریلی مطابق سند چشمانداز ۱۴۰۴ تمام توان خود را به کار گیرد.
وی افزود: مطابق سند مذکور تا سال ۱۴۰۴ باید ۲۵ هزار کیلومتر خط آهن داشته باشیم که متاسفانه هماکنون تنها ۱۵ هزار کیلومتر داریم که فاصله زیادی را تا تحقق برنامه نشان میدهد. تولید ریل ملی در ذوبآهن اصفهان، ایران را به جرگه تولیدکنندگان این محصول ملحق کرد. لذا باید سایر حوزهها نیز برای توسعه این زیرساخت مهم تلاش لازم را داشته باشند.
عضو هییتمدیره ذوبآهن اصفهان سرعت سیر بازرگانی و تجاری در حمل و نقل ریلی را یکی از مشکلات اساسی در این بخش دانست و گفت: به لحاظ سرعت سیر، اختلاف زیادی با کشورهای دیگر داریم به گونهای که با وجود برابری حجم ریلگذاری ایران با کشورهایی همچون ترکیه و اکراین، حجم تناژی که توسط حمل و نقل ریلی آن کشورها حمل میشود، چندین برابر ایران است.
یزدخواستی در پایان با اشاره به مزایای حمل و نقل ریلی و نقشی که در توسعه صنعت کشور از جمله صنعت فولاد دارد و در طرح جامع فولاد کشور نیز به آن اشاره شده است، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به تولید سالانه ۵۵ میلیون تن فولاد مطابق سند چشمانداز ۱۴۰۴، باید زیرساختها از جمله حمل و نقل ریلی توسعه بیشتری پیدا کند. حال آنکه شرایط این حمل و نقل جوابگوی تولید کنونی کشور نیست و این مشکل در تامین مواد اولیه ذوبآهن اصفهان نیز دیده میشود.
شایان ذکر است که در حال حاضر کندی سیر واگنهای باری و کمبود واگن برای انتقال کالاهای ریلپذیر، عاملی برای انتقال حمل کالاهای معدنی از طریق جاده شده و در روزهای اخیر نیز این مسئله، باعث شدت کمبود مواد اولیه برای تولیدات ذوبآهن اصفهان شده است.
انتهای پیام/
ثبت دیدگاه