دوشنبه, ۱ مرداد , ۱۴۰۳ Monday, 22 July , 2024 ساعت ×
افزایش هشت برابری سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد خراسان
08 اردیبهشت 1400 - 12:00
شناسه : 11399
یکی از بزرگ‌ترین اقدامات اقتصادی دولت یازدهم و دوازدهم در خراسان رضوی جلوگیری از خام‌فروشی سنگ‌آهن و جهش‌های اقتصادی در صنعت فولاد به ویژه در شهرستان خواف است؛ به طوری که سرمایه‌گذاری در حوزه سنگ‌آهن و طرح‌های فولادی این استان طی هشت سال گذشته حدود هشت برابر شده است.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، خوشبختانه با تدبیر دولت و ورود سرمایه‌گذاران به حوزه معدنی خراسان رضوی، واحدهای صنعتی برای فراوری سنگ‌آهن مستقر شدند و نخستین پایه‌های فراوری این ماده معدنی و تکمیل زنجیره فولاد در این منطقه ایجاد شد؛ به نحوی که واحدهای گندله‌سازی، کنسانتره سنگ‌آهن، آهن‌اسفنجی و شمش فولاد امروزه بخش عظیمی از انقلاب صنعتی فولاد در منطقه خراسان رضوی را تشکیل می‌دهند که هدف تولید سالانه ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن فولاد در افق سال ۱۴۰۴ را دنبال می‌کنند.

معادن سنگ‌آهن این استان در شهرستان‌های خواف، تایباد، گناباد و بردسکن خراسان رضوی مستقر شده‌اند و زنجیره تولید فولاد در طرح‌های تولیدی از استخراج معدن تا تولید کنسانتره سنگ‌آهن و گندله سنگ‌آهن و فولاد در داخل استان و ارسال آن برای تولید فولاد در خارج از استان تکمیل شده و در بخش‌های دیگر در حال تکمیل است.

محمدرضا مس فروش رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، اظهار داشت: در سال ۱۳۹۲ و آغاز استقرار دولت نخست حسن روحانی ۱۶ هزار و ۳۳۹ میلیارد ریال در حوزه سنگ‌آهن و طرح‌های فولادی استان سرمایه‌گذاری شده بود که این میزان طی هشت سال گذشته و تاکنون به ۱۲۶ هزار و ۵۹۳ میلیارد ریال رسید.

وی افزود: ۱۳ واحد تولیدی با اشتغال سه هزار و ۹۸ نفر در زمینه تولید شمش خام درطی سال ۱۳۹۲، برای تکمیل زنحیره آن در خراسان رضوی فعالیت داشتند که این میزان امروز به ۳۴ واحد صنعتی با اشتغال‌زایی برای ۹ هزار و ۲۶۲ نفر رسیده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، گفت: طی هشت سال اخیر ظرفیت تولید گندله سنگ‌آهن در خراسان رضوی به ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تن، ظرفیت تولید کنسانتره سنگ‌آهن به ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن، ظرفیت تولید آهن‌اسفنجی به دو میلیون و ۱۰۰ هزار تن و ظرفیت تولید شمش فولاد خام به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسیده است.

مس فروش بیان کرد: در این مدت طرح‌های بزرگ فولادی توسط سرمایه‌گذاران شرکت‌های فولاد سنگان، اپال پارسیان، احیای سپاهان، توسعه فراگیر سناباد، شمش خام و گندله فولاد با حضور مقامات عالی رتبه کشور از جمله رییس جمهوری و معاون اول وی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاون وی به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: طبق گزارش‌های انجام شده ذخایر سنگ‌آهن کشور سه میلیارد تن است، که نیمی از آن یعنی معادل یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تن در خراسان رضوی قرار دارد که از این میزان حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن اکتشاف شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، اضافه کرد: زنجیره تولید فولاد در طرح‌های شرکت اپال پارسیان، شرکت فولادسنگان و شرکت توسعه فراگیر سناباد در خواف و فولادخراسان در نیشابور و قائم امید نور در رشتخوار تکمیل شده است. در این راستا طرح تولید هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تن کنسانتره سنگ‌آهن در شرکت‌های اپال پارسیان، فولاد خراسان و فولاد شرق کاوه در حال اجرا و به زودی آماده بهره‌برداری خواهد شد.

موفقیت‌ چشمگیر فولاد سنگان

مدیرعامل شرکت فولاد سنگان خواف در استان خراسان رضوی نیز به عنوان یکی از طرح‌های موفق دولت که طی سال‌های اخیر به بهره‌برداری رسید از موفقیت‌های این طرح گفت: تولید گندله سنگ‌آهن در این شرکت طی سال گذشته با ۱۳۰ درصد افزایش نسبت به سال ۱۳۹۸ به سه میلیون و ۳۰۴ هزار و ۱۲۴ تن رسید. و شرکت فولاد سنگان در راستای جهش تولید از هیچ تلاشی دریغ نکرد و گام‌های خوبی در این زمینه برداشت به طوری که در اسفند ماه سال ۱۳۹۹ رکورد تولید ماهیانه گندله سنگ‌آهن در این شرکت از ۴۰۱ هزار تن به ۴۱۰ هزار تن رسید.

وی یادآور شد: طی سال گذشته طرح کنسانتره‌سازی این شرکت نیز با ظرفیت پنج میلیون تن در سال به بهره‌برداری رسید و مجموع ظرفیت تولید کنسانتره سنگ‌آهن کشور را از ۵۷ میلیون تن به ۶۲ میلیون تن افزایش داد.

مدیرعامل شرکت فولاد سنگان خواف تصریح کرد: در گذشته شرکت فولاد سنگان کنسانتره سنگ‌آهن مورد نیاز خود را از دیگر شرکت‌ها تامین می‌کرد اما خوشبختانه با راه‌اندازی خط تولید کنسانتره علاوه بر تامین مواد اولیه مورد نیاز برای تولید واحد گندله‌سازی، بستر جهش تولید، ایجاد ارزش‌افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی در منطقه نیز هموار شد.

دغدغه آب در طرح‌های فولادی و گام بزرگ دولت

یکی از نیازهای ضروری طرح‌های فولادی خراسان رضوی به ویژه در منطقه سنگان خواف، آب است. برآوردهای اولیه نشان می‌دهد آب مورد نیاز منطقه سنگان خواف، سالانه حدود ۲۲ میلیون متر مکعب بود و بعدها این میزان به ۱۸ میلیون متر مکعب رسید. که با توجه به به روز شدن فناوری بازچرخانی و فناوری بازیابی آب، اکنون این نیاز با در نظر گرفتن آب مورد نیاز برای توسعه فضای سبز به ۱۷ میلیون مترمکعب آب در سال رسیده است.

از سال ۱۳۹۱ با موافقت وزارت نیرو گزینه‌های تامین آب منطقه سنگان سه میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب از دشت زوزن و یک میلیون مترمکعب از آب سد سده بود. البته برای رفع این مشکل گزینه‌های دیگری نیز موجود است که به دلیل فاصله آن‌ها امکان آب‌رسانی به این مجموعه و جود ندارد در چنین شرایطی امان توسعه برای این شرکت وجود ندارد.

علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت سال گذشته در خصوص طرح انتقال آب به خراسان، اظهار داشت: رسیدن آب به منطقه سنگان خواف و تامین آب مورد نیاز صنایع فولادی، در آینده نزدیک خراسان رضوی را به قطب فولادی کشور تبدیل می‌کند. در این راستا طرح انتقال آب از خلیج فارس به خراسان رضوی طی ۶۰ ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و انتقال آب برای این بخش از صنعت به منظور متوازن کردن توسعه پایدار در منطقه انجام می‌شود.

براساس این گزارش، طرح ملی انتقال آب از خلیج‌فارس به فلات مرکزی و شرق کشور، دستاوردی بزرگ در آستانه ۴۲ سالگی انقلاب است که به همت متخصصان داخلی و بخش خصوصی توانمند به سرانجام رسیده است و فلات مرکزی و شرق کشور را متحول می‌کند. که با تکمیل سه خط پروژه مهم و ملی انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران، در مجموع ۵۵۰ میلیون متر مکعب آب شیرین از خلیج‌فارس به فلات مرکزی ایران انتقال می‌یابد.

عملیات اجرایی جدی برای انتقال این آب در دولت یازدهم آغاز شد و دکتر روحانی  ۴۰۰ میلیون دلار تسهیلات از صندوق توسعه ملی برای این طرح اخذ کرد. به‌جز این تسهیلات که اقساط آن نیز پرداخت می‌شود، بقیه هزینه‌ها توسط شرکت‌های بزرگ معدنی کشور و بخش خصوصی تامین شده است.

پروژه انتقال آب از استان هرمزگان آغاز و در مسیر کرمان و خراسان جنوبی به خراسان رضوی انتقال خواهد یافت که می‌تواند به توسعه صنایع گلخانه‌ای و واحدهای صنعتی و معدنی بزرگ این استان‌ها کمک شایانی کند.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.