سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
هدف‌گذاري توليد ۸۵۰ هزار تن ورق گالوانيزه در افق ۱۴۰۶/ به دنبال توليد فولاد سبز هستيم
25 آذر 1402 - 9:06
شناسه : 36292
حمید شجاعی، مدیرعامل شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»: فولاد، از کاربردهای فراوانی در صنايع مختلف برخوردار است که از جمله می‌توان به صنعت خودروسازی اشاره کرد.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، ورق گالوانيزه، يکی از مهم‌ترين محصولات فولادی است که در توليد انواع خودروها به‌ کار می‌رود. اين محصول نقش بسزايی در ساخت يک خودرو به ويژه بدنه آن دارد و بر همين اساس بايد با کيفيت عالي و بر اساس استانداردهای روز جهان توليد شود. شرکت ورق خودرو چهارمحال ‌و بختياری، تنها توليدکننده ورق گالوانيزه مورد نياز صنعت خودروسازی در کشور است که با تکيه بر نيروی انسانی کارشناس و متعهد و همچنين به‌کارگيری تکنولوژی و ماشين‌آلات جديد، اين محصول را توليد و علاوه بر تامين نياز خودروسازان داخلی، بخشی از توليدات خود را با هدف ارزآوری براي کشور، روانه بازارهای صادراتی می‌کند. اين شرکت با هدف تامين ورق گالوانيزه مورد نياز صنعت خودروسازی در افق ۱۴۰۶، اقدام به احداث خط توليد ورق گالوانيزه شماره ۲ به ظرفيت ۴۵۰ هزار تن با سرمايه‌گذاری پنج همت کرده است و علی‌رغم چالش‌هايی که در مسير رشد توليد به ويژه در تامين ورق خام مورد نياز خود با آن مواجه بوده، توليد ۸۵۰ هزار تن ورق گالوانيزه تا چهار سال آينده را هدف‌گذاری کرده است. در همين راستا، خبرنگار پايگاه خبری و تحليلی «فلزات آنلاين» گفت‌وگويی با حميد شجاعی، مديرعامل شرکت ورق خودرو چهارمحال‌ و بختياری تدارک ديده است که متن کامل آن را در ادامه خواهيد خواند:

در خصوص عملکرد شرکت ورق خودرو چهارمحال‌ و بختياری در حوزه توليد در سال ۱۴۰۲ توضيحاتی ارائه بفرماييد.

شرکت ورق خودرو چهارمحال ‌و بختیاری در ۶ ماهه ابتدایی امسال، هشت رتبه تک رقمی از نظر ارزش معاملات در میان صنایع حاضر در بورس کالای ایران را به خود اختصاص داد و جزو ۱۰ شرکت برتر تالار صنعتی قرار گرفت. در این مدت، ما موفق به تولید ۱۶۳ هزار تن محصول شدیم که این میزان با افزایش ۳۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بود.روز سه‌شنبه ۱۶ خرداد ماه ۱۴۰۲، رکورد روزانه تولید ورق گالوانیزه به میزان یک هزار و ۶۱۳ تن در مجموعه ما به ثبت رسید؛ در حالی که پیش از این، موفق به تولید یک هزار و ۶۰۳ تن ورق گالوانیزه در روز پنج‌شنبه ۱۴ بهمن ماه ۱۴۰۱ شده بودیم. همچنین رکود ماهیانه تولید ورق گالوانیزه نیز در خرداد ماه سال جاری ،به میزان ۳۳ هزار و ۳۷ تن شکسته شد. در واقع رویکرد و تمام تلاش ما این است که در پایان امسال، ظرفیت اسمی تولید کارخانه یعنی ۴۰۰ هزار تن در سال را محقق کنیم. شرکت ورق خودرو چهارمحال ‌و بختیاری، گریدهای مختلف ورق گالوانیزه مورد نیاز خودروسازان را تولید می‌کند که از جمله می‌توان به ورق‌های گالوانیزه کششی و کششی عمیق همچون «DX54» و ورق‌های با استحکام بالا مانند «BH220»، «P260» و «E335» اشاره کرد. در همین راستا، با هدف بی‌نیاز کردن صنعت خودروسازی کشور از انواع ورق‌های گالوانیزه فولادی، تولید انواع محصولات جدید با تکیه بر نیروی انسانی متخصص و متعهد و به‌کارگیری تکنولوژی و ماشین‌آلات روز دنیا را در دستور کار خود قرار دادیم و پس از تولید موفقیت‌آمیز گریدهای «HCT590X» و «SPFC340» و تحویل این محصولات به شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا، موفق به تولید گرید «S350» با جرم پوشش ۴۰۰ و ۴۵۰ گرم بر مترمربع شدیم؛ لازم به ذکر است که ورق گالوانیزه با جرم پوشش بیش از ۳۵۰ گرم بر مترمربع، برای نخستین بار در شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری تولید شده و هم‌اکنون به دنبال تولید گریدهای «FB60» و «FB45» هستیم.

شرکت ورق خودرو چهارمحال‌ و بختياری به چه موفقيت‌هايی در سال جاری دست پيدا کرده است؟

طی سالیان گذشته، ما هزینه فراوانی را بابت ایجاد سرباره حوضچه مذاب متحمل می‌شدیم. از این رو پس از مطالعات اولیه، تهیه طرح و نقشه مهندسی پروژه کاهش سرباره حوضچه مذاب به کمتر از ۱۰ درصد توسط تیم كارشناسی شرکت ورق خودرو چهارمحال ‌و بختیاری و با استفاده از ظرفیت‌های داخلی موجود جهت طراحی، ساخت و راه‌اندازی پروژه، خوشبختانه موفق به اجرای آن ظرف كمتر از یک ماه شدیم. لازم به ذکر است که با اجرای این طرح، صرفه‌جویی ریالی معادل ۱۲۰ میلیارد ریال از محل كاهش هزینه‌های مصرف روی و زاماک مورد نیاز مجموعه به مدت یك سال حاصل شده است. در سال جاری، موفق به راه‌اندازی سيستم حمل محصول مكانيزه در شركت با همکاری شرکت بین‌المللی سیستم‌ها و اتوماسیون ایریسا شدیم. از جمله مزایای این سیستم می‌توان به تخصيص اتوماتيک حواله‌ها، اجرای مدل، تخصیص باربری، صدور حواله حمل، راکدکردن حواله‌های روز قبل، تسریع در نوبت‌دهی و عملیات بارگیری و دريافت نوبت‌دهی آنلاين توسط باربری با قابلت اتصال به حواله برای حمل بار در شرکت اشاره کرد. علاوه‌براین، در ششمین گردهمایی جایزه ملی تعالی نگهداری و مدیریت دارایی‌ که شهریور ماه سال جاری در پژوهشگاه نیرو برگزار شد، موفق به دریافت تقدیرنامه ۲ ستاره شدیم. دریافت این گواهینامه، بستر ارتقای جایگاه شرکت در حوزه نگهداری و تاثیرگذاری در حوزه‌های تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی‌های کلان مجموعه را فراهم کرده و نقش بسزایی در ایجاد فرصت‌های مناسب برای بروز خلاقیت‌ها و فرهنگ‌سازی در راستای ارتقای درک و آگاهی سازمان ایفا می‌کند. رشد بی‌سابقه کیفیت محصولات تولیدی شرکت ورق خودرو چهارمحال ‌و بختیاری به ۹۸٫۱ درصد در خرداد ماه سال جاری، موفقیت دیگری بود که به دنبال اجرای دقیق برنامه‌های مدون، بلندمدت و هوشمندانه تیم مدیریت و همچنین تلاش و همت سختکوشان شرکت ورق خودرو، به علاوه بهره‌مندی از تکنولوژی‌های روز دنیا و جدیدترین استانداردهای بین‌المللی در تولید محصولات گالوانیزه حاصل شد.

تمدید گواهینامه‌های ISO10004:2018،  ISO10002:2018،ISO45001:2018، ISO14001:2015 و ISO10015:2019 توسط شرکت «SGS»، موفقیت دیگری بود که در راستای تعالی سازمانی شرکت ورق خودرو به ثبت رسید. کسب جایزه صادرکننده نمونه استان برای سال ۱۴۰۱ در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان چهارمحال و بختیاری که روز چهارشنبه ۲۴ آبان ماه با حضور وزیر صمت و سایر مقامات کشوری و استانی به همراه صنعتگران و معدن‌کاران در محل اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری برگزار شد، از دیگر موفقیت‌های مهمی است که در سال جاری به آن دست پیدا کردیم. صادرات و ارزآوری برای کشور در شرایط سخت و دشوار تحریم، یکی از مهم‌ترین رویکردهای مجموعه است و در سال گذشته، موفق به صادرات بیش از ۱۶ هزار تن ورق گالوانیزه شدیم. اولویت نخست ما، تامین ۱۰۰ درصدی نیاز خودروسازان داخلی و در ادامه حضور در بازارهای بین‌المللی است و امیدواریم بتوانیم روند روبه‌رشد خود در حوزه تولید و صادرات را ادامه دهیم. شاید مهم‌ترین موفقیت شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری در سال جاری را بتوان آغاز عملیات احداث خط تولید ورق گالوانیزه شماره ۲ به ظرفیت ۴۵۰ هزار تن و سرمایه‌گذاری پنج همت دانست. این طرح زمینه اشتغال‌زایی مستقیم برای ۸۰۰ نفر را فراهم می‌کند و پیش‌بینی ما این است که در سال ۱۴۰۶ به بهره‌برداری برسد.

با چه موانع و چالش‌هايی در مسير توليد مواجه هستيد و چه اقدامات موثری در اين زمينه انجام داده‌ايد؟

تامین ورق خام، مهم‌ترین مانع پیش روی ما در مسیر تامین ورق گالوانیزه مورد نیاز صنعت خودروسازی کشور محسوب می‌شود و زنجیره تولید این محصول در مجموعه ورق خودرو را تحت تاثیر قرار داده است. باتوجه به اینکه دولت شرکت‌های خودروساز را موظف به افزایش ظرفیت تولید کرده است، بنابراین باید زنجیره تولید شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری تقویت شود تا بتوانیم نیاز کامل خودروسازان داخلی را تامین کنیم. برهمین اساس، اقدام به واردات بخشی از ورق خام مورد نیاز خود کرده‌ایم که در این راستا، با چالش تخصیص ارز مواجه شده‌ایم و امیدواریم با قول مساعدی که شخص وزیر صمت در آیین کلنگ‌زنی خط تولید ورق گالوانیزه شماره ۲ مجموعه دادند، این معضل در آینده نزدیک رفع شود. از طرفی، سهمیه ورق خام خودروسازان، بیشتر از سهمیه شرکت ورق خودرو در سامانه بهین‌یاب است و امیدواریم با دستور مستقیم وزیر صمت، میزان سهمیه ما نیز در این سامانه افزایش پیدا کند. طبق برآوردهای انجام شده، میزان ورق گالوانیزه مورد نیاز صنعت خودروسازی در سال ۱۴۰۶، به حدود ۸۵۰ هزار تن خواهد رسید و بر همین اساس امیدواریم با تامین کافی مواد اولیه و تکمیل و بهره‌برداری از خط ۲ تولید ورق گالوانیزه در شرکت ورق خودرو، بتوانیم این حجم از نیاز خودروسازان کشور را تامین کنیم.

چه اهداف و چشم‌اندازی را برای آينده شرکت ورق خودرو چهارمحال‌ و بختياری متصور هستيد؟

یکی از مهم‌ترین چشم‌اندازهای ما، تولید فولاد سبز همگام با استراتژی‌های هلدینگ مادر یعنی گروه فولاد مبارکه اصفهان است. در همین راستا، حرکت به سمت کربن و ضایعات صفر را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و تا به امروز، موفق به کاهش یک درصدی ضایعات تولیدی در مجموعه ورق خودرو شده‌ایم؛ ضمن اینکه اقدامات لازم جهت بهینه‌سازی مصرف انرژی به ویژه گاز در خطوط تولید را انجام داده‌ایم و امیدواریم در آینده، به یکی از شرکت‌های پیشرو در تولید فولاد سبز کشور تبدیل شویم. احداث و راه‌اندازی کارخانه تولید شمش روی به منظور تامین روی مورد نیاز خط تولید ورق گالوانیزه، یکی دیگر از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که به دنبال اجرای آن در آینده نزدیک هستیم و امیدواریم با احداث این کارخانه و تامین پایدار شمش روی، بتوانیم در مسیر تحقق رشد تولید گام برداریم.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.