چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
حقوق دولتی معادن را امور مالیاتی بگیرد
08 خرداد 1401 - 18:08
شناسه : 28512
رییس خانه معدن استان کرمانشاه گفت: چالش‌های متعدد پیش روی بخش معدن باعث شده فعالیت در معدن به یک عرصه پرریسک تبدیل شود.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، محمدعارف ابراهیمی رییس خانه معدن استان کرمانشاه با بیان اینکه معدن یک ظرفیت عظیم است که بنا به دستور رهبری می‌تواند جایگزین درآمدهای نفتی باشد، اظهار داشت: ایران از نظر ظرفیت‌ها و ذخایر معدنی بسیار غنی است، اما چالش‌های متعددی که پیش روی بخش معدن وجود دارد باعث شده فعالین این عرصه نتوانند به راحتی کار کنند.

وی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی بخش معدن یاد کرد و افزود: ریسک بالا یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های معدن‌کاران است، چراکه برخلاف واحد صنعتی که دارای محوطه مشخص و فضای محصور است، یک معدن در فضایی باز و بدون حائل قرار دارد که امکان هرگونه تردد و رفت‌وآمد در آن فراهم بوده که مشکلات فراوانی را به همراه دارد.

ابراهیمی، گفت: چالش دیگر پیش روی معادن بروکراسی اداری است که باعث عدم اعتماد و اطمینان سرمایه‌گذار می‌شود و جنس این بروکراسی اداری تقریبا در تمام کشور یکسان است. همچنین ایجاد مشکل از سوی دستگاه‌هایی از جمله محیط‌زیست، منابع طبیعی، میراث فرهنگی و…، مزید مشکلات معدن‌داران شده است. وجود اختلافات و تحریکات محلی نیز در مشکلات بخش معدن بی‌تاثیر نیست.

رییس خانه معدن استان کرمانشاه از عدم ورود ماشین‌آلات مناسب برای معادن و حقوق دولتی به عنوان معضلات اصلی پیش روی بخش معدن یاد و بیان کرد: اعلام حقوق دولتی باید ابتدای هر سال صورت بگیرد که معدن‌دار بتواند برنامه‌ریزی اقتصادی داشته باشد، نه اینکه در اسفند ماه، حقوق دولتی را  برای کل سالی که گذشته اعلام کنند.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر، حقوق دولتی نباید برای همه معادن یکسان باشد؛ معادن شرایط مشابهی ندارند، برای نمونه وضعیت معادن سنگ تزیینی هرسین با محلات و اصفهان متفاوت است و یا حتی معادن قیر طبیعی گیلانغرب و قصرشیرین از نظر جنس، کیفیت ماده و میزان خلوص متفاوت بوده و نمی‌توان برای همه آن‌ها نسخه واحد پیچید.

ابراهیمی با پیشنهاد اینکه بهتر است اخذ حقوق دولتی به وزارت اقتصاد و دارایی و امور مالیاتی واگذار شود، تاکید کرد: اینکه اخذ حقوق دولتی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد، باعث می‌شود این دستگاه تمام تمرکز، انرژی و وقت خود را بر اخذ حقوق دولتی معطوف کند.

رییس خانه معدن استان کرمانشاه عنوان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت صرفا باید وظیفه توسعه و نظارت و کنترل معادن را داشته باشد و از مسئولیت اخذ حقوق دولتی فاصله بگیرد.

وی  اشاره‌ای هم به وضعیت معادن کرمانشاه داشت و با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از ۲۲۰ پروانه بهره‌برداری معدن در استان صادر شده، اضافه کرد: البته تمامی این معادن فعال نیستند و تعدادی از آن‌ها در حالت راکد و یا نیمه‌فعال به سر می‌برند. کرمانشاه استانی متوسط از نظر وضعیت معادن عملکرد متوطی را به نمایش گذاشته است. عمده معادن کرمانشاه رسوبی بوده و به میزان محدودی هم ذخیره مواد فلزی در شرق استان از جمله سنقر داریم.

ابراهیمی از شناسایی نزدیک به ۱۷ تا ۱۸ تن ماده معدنی در استان خبر داد که نزدیک به ۱۰ نوع از این مواد هم اکنون در حال استخراج است و تعدادی از این مواد معدنی با ارزش محسوب می‌شوند. بخش اعظم معادن کرمانشاه مخلوط کوهی است و برخی از مواد معدنی از جمله سنگ تزیینی هرسین شهرت جهانی دارد و در کنار آن مواد با ارزشی مانند قیر طبیعی، منگنز و …، وجود دارد.

رییس خانه معدن کرمانشاه در پایان خاطرنشان کرد: این استان از نظر صنایع وابسته به معدن وضعیت مطلوبی دارد، به گونه‌ای که در استان شاهد فعالیت صنایع بزرگی همچون دو کارخانه سیمان، کارخانجات کاشی، سرامیک و چینی و…، هستیم.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.