دوشنبه, ۱ مرداد , ۱۴۰۳ Monday, 22 July , 2024 ساعت ×
آذربایجان شرقی نخستین قطب معدنی کشور
21 بهمن 1399 - 12:47
شناسه : 6778
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌ شرقی گفت: این استان با ۸.۵ میلیارد تن ذخایر معدنی و داشتن بزرگ‌ترین معادن از نظر ذخایر، رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داده است.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، حبیب امین‌زاده با بیان اینکه از ۵۷ ماده معدنی شناخته شده کشور، ۳۱ ماده معدنی در این استان وجود دارد، اظهار داشت: از جمله مزیت‌های معدنی استان وجود ۱۳ معدن مس، ۸ معدن عمده طلا، ۷ معدن آهن و 3 معدن نفلین در سراب، کلیبر و آذرشهر است.

وی افزود: در زمان کنونی، ۷۳۵ معدن شناخته شده در سطح استان وجود دارد که از این تعداد ۴۰۰ معدن مشغول فعالیت هستند. همچنین در این معادن ضمن اشتغال‌زایی مستقیم برای ۱۲ هزار و ۶۱۲ نفر در بخش صنایع معدنی، این استان رتبه دوم کشوری را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌ شرقی در خصوص تمام واحدهای معدنی که بعد از انقلاب در این استان فعال شده‌اند، گفت: از عمده برنامه‌های سال گذشته این سازمان، رسیدن به جایگاه قطب سوم خودرویی کشور، توسعه نفلین سنیت سراب و مس سونگون ورزقان بود که با اقدامات انجام شده این برنامه‌ها تحقق یافت.

امین‌زاده با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر «معدن به جای نفت» تاکید کرد: در این راستا فراوری واحدهای معدنی در اولویت اول این سازمان قرار دارد.

وی با بیان اینکه مقرر شده تا ۲۰ هزار میلیارد تومان برای مس سونگون ورزقان در ۲ سال آینده سرمایه‌گذاری شود، یادآور شد: فازهای ذوب و پالایش مس سونگون در حال انجام هستند،  فاز سوم تغلیظ راه‌اندازی و فازهای تکمیلی آن نیز در حال انجام است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان ‌شرقی گفت: عدم هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی استان موجب بروز برخی مشکلات برای فعالیت واحدهای معدنی می‌شود ولی با توجه به تاکید استاندار آذربایجان شرقی مبنی بر اینکه «هیچ واحد معدنی به دلیل محیط ‌زیست تعطیل نمی‌شود و حتی واحد معدنی نیز حق ندارد که محیط ‌زیست را نادیده بگیرد»، فعالیت‌های معدنی در استان بر اساس استاندارد و رعایت مسائل ادامه دارد.

امین‌زاده افزود: هم‌اکنون فعالیت‌های مس سونگون ادامه دارد و قرارداد آغاز فازهای اجرایی نفلین سنیت سراب منعقد شده است و پس از مشخص شدن نرخ ارز، فعالیت آن مجدد آغاز می‌شود.
 وی در پایان با اشاره به فعالیت معدن اندریان، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون فرآیند برداشت آن بر اساس نظارت این سازمان در حال انجام است و فراوری آن نیز بر اساس استانداردهای لازم صورت می‌گیرد. 
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.