شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
احیا و فعال‌سازی بیش از ۵۰۰ معدن راکد
25 خرداد 1400 - 15:55
شناسه : 13804
رییس هیات عامل ایمیدرو در شورای هماهنگی طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک که به صورت ویدئو کنفرانس با حضور جمشید ملارحمان مشاور هیات عامل، آقاجانلو معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی، امیرعلی طاهرزاده مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، رضا عظیمی مدیراجرایی طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک، خلوصی مدیر برنامه‌ریزی و نظارت استراتژیک ایمیدرو، سجاد غرقی عضو هییت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن و جانشین رییس کمیته معدن در اتاق بازرگانی، دیودیده مجری طرح ایجاد زیربناهای لازم در معادن بزرگ و مناطق معدنی و همچنین نماینده سازمان نظام مهندسی معدن ایران برگزار شد، از تحقق احیا و فعال‌سازی 500 معدن کوچک خبر داد و گفت: این تعداد به میزان هدف اولیه پایه پیشنهادی برای ایجاد طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک بوده است.
ارسال توسط : منبع : ایمیدرو
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، وجیه‌الله جعفری رییس هیات عامل ایمیدرو در این جلسه، اظهار داشت: از ابتدای امسال تا ۲۳ خرداد ماه سال جاری، ۱۰۱ معدن کوچک احیا و فعال شده است. البته از ابتدای اجرای طرح فوق در سال ۱۳۹۸ تا خرداد ماه امسال، ۵۰۰ معدن احیا و فعال شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه اجرای این طرح همچنان ادامه دارد، افزود: انجام اقدامات کلینیکی مناسب، زمینه مطلوب‌تری برای احیا این نوع معادن ایجاد می‌کند که در نهایت به افزایش اشتغال و تولید در معادن خواهد انجامید.

رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه کارگروه، هماهنگیِ بیشتری با ساختار وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته باشد، گفت: این امر موجب خواهد شد تا معادن غیرفعال نیز وارد مدار تولید و اشتغال شده و طرح مذکور نیز تقویت شود.

جعفری بیان کرد: با توجه به تحلیل‌های آماری جدید در صورت نیاز، ساختار دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت صنعت، معدن و تجارت قابل بازبینی خواهد بود و چنانچه مواردی برای سرعت بخشیدن به اجرای طرح، نیاز به اصلاح اداری دارد، تصمیم‌سازی برای اقدام لازم میسر خواهد شد.

استفاده از قالب شرکت‌های سهامی عام

رییس هیات عامل ایمیدرو همچنین درباره تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری در معادن کوچک، اذعان داشت: بسته‌ها باید به گونه‌ای باشند که بتوان اقدام یکپارچه‌ بر روی آن‌ها انجام شود. در همین راستا استفاده از قالب «شرکت‌های سهامی عام پروژه»، خروجی مطلوب‌تری در برخواهد داشت.

گفتنی است، در این جلسه، امیرعلی طاهرزاده مدیر عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، گزارشی از نحوه اجرای طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک، توسعه زیرساخت‌ها، تهیه بسته‌های مزایده معادن در استان‌ها، تهیه پرسشنامه برای سازمان نظام مهندسی معدن ارائه کرد.

ضرورت حضور سازمان نظام مهندسی در طرح فعال‌سازی معادن

همچنین رضا عظیمی مدیر اجرایی طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک با اشاره به تاثیر ورود سازمان نظام مهندسی معدن در سرعت گرفتن اجرای طرح فوق، عنوان کرد: کارگروه‌های استانی مشترک از نمایندگان سازمان نظام مهندسی معدن ایران و استان‌ها، خانه معدن ایران و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها تشکیل شده است که می‌تواند هم‌افزایی قابل‌توجهی در اجرای فرایندهای طرح فوق و موارد تشخیصی کلینیکی معادن غیرفعال و قابل توسعه داشته باشند و فرایندهای اداری در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها را نیز تسریع ببخشند.

وی با برشمردن برخی چالش و مشکلات برای فعال‌سازی معادن، ادامه داد: بر اساس پرسشنامه‌های تکمیل شده تاکنون و بر مبنای اظهار معدنداران و نمایندگان تکمیل‌کننده فرم‌های فوق، ۲۳ درصد از این معادن مشکل نقدینگی، ۸ درصد نیاز به اکتشاف تکمیلی، ۱۴ درصد مشکل بازار، ۳ درصد مشکل زیرساخت، ۱۵ درصد موانع اداری، ۲۱ درصد تامین تجهیزات معدنی و ۱۱ درصد تامین نیروی انسانی ماهر بر دارند.

مدیر اجرایی طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک، تصریح کرد: چنانچه بررسی‌های تکمیلی و کلینیکی نیز پس از تکمیل پرسشنامه‌ها انجام شود، بی‌شک اطلاعات جامع‌تری برای تصمیم‌سازی و موارد عدم تطابق تهیه خواهد شد.

امیراسماعیل شاهسوارانی نماینده سازمان نظام مهندسی نیز اعلام کرد: تاکنون اطلاعات سه هزار و ۲۷ معدن غیرفعال از طرف شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران برای تکمیل پرسشنامه به سازمان نظام مهندسی معدن ایران ارائه شده که از این میزان، تعداد دو هزار و ۴۱۷ معدن نیز وارد سامانه سطام شده است.

وی در پایان گزارشی نیز از ارائه و توسعه زیرساخت‌ها در استان‌ها و شهرستان‌ها از جمله معادن کهگیلویه و بویراحمد، الیگودرز و ملایر داد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.