یکشنبه, ۳۱ تیر , ۱۴۰۳ Sunday, 21 July , 2024 ساعت ×
اکتشاف کشور هنوز بزرگ‌تر ندارد!
02 خرداد 1401 - 14:47
شناسه : 28129
مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات گفت: توسعه بخش معدن در ایران نیازمند تغییر ساختار در چارت مدیریتی و تغییر نگرش در ذهن سیاست‌گذاران کشور است.
ارسال توسط : منبع : روابط‌عمومی ومعادن
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، روز یکشنبه اول خرداد ماه طی مراسم پاسداشت روز معدن در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، اظهار داشت: توسعه بخش معدن ایران نیازمند تغییر ساختار چارت مدیریتی و تغییر نگرش در ذهن سیاست‌گذاران کشور بوده و با حفاری‌های چند صد هزار متری در سال، نمی‌توانیم با بازار مواد معدنی و رقیبانی که سالانه میلیون‌ها متر حفاری انجام می‌دهند، رقابت کنیم و نیازمند توسعه اکتشافات معدنی در اعماق هستیم.

وی افزود: متولی بخش اکتشافات معدنی در کشور مشخص نیست و هیچ سازمانی اختیار تام و بودجه کافی برای انجام اکتشافات معدنی را در اختیار ندارد. اولین دغدغه بخش معدن، اکتشاف است. در ایران مرکزی برای ارزیابی اکتشاف نداریم و هر سازمانی از نگاه خود، میزان ذخایر را اعلام‌ می‌کند. استرالیا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در بخش اکتشاف سرمایه‌گذاری کرده که مقایسه ایران از نظر حجم سرمایه‌گذاری با چنین کشورهایی، نزدیک به صفر است. به عنوان مثال، شرکت گلنکور در سال گذشته، ۲۲۹ میلیارد دلار گردش مالی داشته که این رقم غیر قابل مقایسه با شرکت‌های ایرانی‌ است.

مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، گفت: در منطقه سریدون، یکی از شرکت‌های بزرگ خارجی اعلام کرد که این منطقه دارای ذخایر مس نیست اما توانستیم با سرمایه‌گذاری از محل منابع داخلی شرکت ملی صنایع مس ایران، سه میلیارد تن اکتشاف ذخیره مس سریدون‌ را داشته باشیم.

کوتاهی در پرورش تکنسین استخراج

سعدمحمدی با اشاره به وضعیت اکتشافات سنگ‌آهن، بیان کرد: حداقل ۱۶۰ میلیون تن سنگ‌آهن برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد نیاز مورد نیاز است که ذخایر کنونی فقط تا ۱۸ سال آینده می‌تواند پاسخگوی نیاز باشد. اگر قرار است جایگاه معدن ارتقا پیدا کند، نیاز به برنامه‌‌ریزی برای انجام اکتشاف وسیع و عمیق داریم. با اشاره به وضعیت ذخایر مس کشور، در دنیا ۸۷۰ میلیون تن مس خالص داریم که سهم ایران از این حجم بالا ۴۰ میلیون تن است. با اشاره به کمبود تکنسین و کارگر ماهر معدنی در کشور، تمام تلاش این است که تا ۱۰ سال دیگر معدن‌کاری که در ارتباط با استخراج زغال‌سنگ دانش کافی داشته باشد، به شدت کمیاب خواهد بود؛ چراکه در پرورش تکنسین کوتاهی کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: معادن کشور از نظر تکنولوژی به شدت از سایر کشورها، عقب افتاده‌اند و به‌ طور حرفه‌ای فعالیتی نمی‌کنند. از این رو نیاز است تا با ایجاد ارتباط با شرکت‌های بزرگ، این عقب‌افتادگی تکنولوژیکی جبران شود. در واقع به نرم‌افزارهای جدید در بخش معدن نیاز داریم؛ چراکه هریک از کانسار‌ها از توابع ریاضی بهره می‌برند. اگر شکل سه‌بعدی اکتشاف صحیح نباشد، چگونه می‌توانیم معدن مناسبی را طراحی کنیم.

لزوم تامین زیرساخت‌های معدن‌کاری

مدیرعامل هلدینگ معادن و فلزات اظهار کرد: نیازمند تغییر نگرش در ذهن سیاست‌گذاران برای توسعه بخش معدن هستیم؛ چراکه هیچ بخشی در ایران به اندازه معدن سودده نبوده است و قدرت بزرگ شدن در کشور را دارد. با توجه به کمبود زیرساخت‌ها در کشور، نمی‌توان این انتظار را از معدن‌کار داشت که علاوه بر انجام وظایف خود، موظف به تامین برق، آب و گاز خود نیز باشد. پس بهتر است این زیرساخت‌ها از سوی وزارتخانه‌های تخصصی ایجاد شود.

سعدمحمدی در پایان خطاب به دانشجویان رشته مهندسی معدن، خاطرنشان کرد: ارزش روز معدن را صرفا مهندسان معدن‌ می‌دانند و باید قدردان آن باشند. در بخش معدن، حجم کارهای عقب‌افتاده و انجام نشده به اندازه‌ای زیاد است که برای رسیدگی به آن‌ها، دچار کمبود نیرو هستیم. لازم به ذکر است که در حوزه اکتشاف، نیروی حفار نداریم و مجبور هستیم از نیروهای حفار ترکیه‌ای بهره ببریم.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.