شنبه, ۲۴ مهر , ۱۴۰۰ Saturday, 16 October , 2021 ساعت ×
بومی‌سازی صفحات مسی قالب ریخته‌گری شركت فولادمباركه
28 فروردین 1400 - 12:05
شناسه : 10571
بومی‌سازی صفحات مسی قالب ریخته‌گری که مهم‌ترین قطعه در فرایند انجماد و تبدیل مذاب به تختال فولادی است، از خروج سالانه سه میلیون و 500 هزار یورو ارز از کشور جلوگیری به ‌عمل آورد.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی فولادمبارکه
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، رضا یزدخواستی معاون خرید شرکت فولادمبارکه، اظهار داشت: با توجه به نگاه مدیریت عالی شرکت در خصوص بومی‌سازی اقلام استراتژیک، فعالیت‌های بومی‌سازی این صفحات به‌ عنوان مهم‌ترین قطعه در فرایند انجماد و تبدیل مذاب به تختال فولادی در خطوط ریخته‌گری مداوم، با موفقیت انجام شد و علاوه بر ایجاد تکنولوژی ساخت در داخل و پشتیبانی موثر خطوط تولید، از خروج سالیانه سه میلیون و ۵۰۰ هزار یورو ارز از کشور بابت خرید این صفحات برای واحدهای ریخته‌گری فولادمبارکه و مجتمع فولاد سبا، جلوگیری شد.

وی افزود: با توجه به نقش صفحات مسی قالب ریخته‌گری در میزان تولید و کیفیت تختال به ‌ویژه عیوب سطحی آن، همیشه نگاه ویژه‌ای به این قطعه شده و تاکنون از منابع معتبر اروپایی ازجمله KME آلمان تامین شده است.

معاون خرید شرکت فولادمبارکه در ادامه با اشاره به فرایند بومی‌سازی صفحات مسی قالب ریخته‌گری، گفت: این فرایند برای اولین‌بار با مشارکت سازمان جهاد دانشگاهی تهران و با سفارش 3 سِت از این قالب‌ها آغاز شد. با توجه به مصرف زیاد این صفحات در خطوط ریخته‌گری و حساسیت پروژه، به ‌منظور اطمینان از انجام این فرایند، بومی‌سازی این قطعات با ۳ شرکت دانش‌بنیان دیگر نیز آغاز گردید.

یزدخواستی ضمن قدردانی از تمامی واحدهای درگیر در این پروژه ملی، خاطرنشان کرد: با تداوم این حمایت‌ها، به‌زودی شاهد قطع نیاز کشور به تامین این قطعه و سایر قطعات استراتژیک صنعت فولادسازی از خارج کشور باشیم.

بومی‌سازی صفحات مسی قالب‌های ریخته‌گری

غلامرضا سلیمی مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم نیز در خصوص مراحل بومی‌سازی این صفحات، گفت: در سال ۱۳۹۵ با تکمیل مطالعات قبلی و اجرای کنترل‌های آزمایشگاهی سختگیرانه و علمی، فرایند ساخت یک عدد صفحه مسی کوچک توسط کارشناسان فولادمبارکه طراحی و تدوین شد. این فرایند توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی به اجرا درآمد و یک عدد صفحه مسی عرضی تولید و بر روی ماشین ریخته‌گری شماره ۱ نصب و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

وی ادامه داد: قطعه مورد نظر توانست ‌زمان تولید را بدون هیچ‌گونه مشکلی طی کند و تا پایان تولید استفاده شود. دلتای آب نیز در ۲۰ روزی که قالب بر روی ماشین بود، هیچ‌گونه مشکلی به وجود نیاورد؛ بنابراین ضمن موفقیت‌آمیز بودن فاز نخست پروژه، انحصار تولید صفحات مسی قالب‌های ریخته‌گری مداوم توسط فولادمبارکه نیز شکسته شد.

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم خاطرنشان کرد: پس از خروج صفحه از خط تولید، بلافاصله بررسی صفحه آغاز شد و مجددا تمام خواص مکانیکی و فیزیکی آن کنترل و با حالت پیش از بهره‌برداری مورد مقایسه قرار گرفت. عیوب ظاهریِ روی صفحه نیز شناسایی و بررسی شد و از آن زمان تا امروز، بومی‌سازی صفحات مسی قالب‌های ریخته‌گری مداوم با تکیه‌ بر دانش داخلی و به روش PDCA، در حال رشد و تکامل است.

صفحات مسی تشکیل‌دهنده قالب باید تا پایان تولید، عملکرد بی‌نقصی داشته باشند

روح‌الله بیرانوند رییس تعمیرگاه ریخته‌گری مداوم فولادمبارکه نیز در خصوص اهمیت این تجهیز، اذعان داشت: قالب ریخته‌گری مداوم، مهم‌ترین و اساسی‌ترین تجهیز ماشین ریخته‌گری جهت شروع انجماد فلز مذاب است. این تجهیز از ۲ عدد صفحه مسی بزرگ (wide face) و ۲ عدد صفحه مسی کوچک (narrow side) تشکیل می‌شود که در کنار همدیگر قرار گرفته و یک محفظه مکعب ‌مستطیل تشکیل می‌دهند. ذوب از طریق سطح رویی این مکعب وارد قالب شده و پس از انجماد، از ضلع زیرین آن خارج و شکل ظاهری تختال بر اساس ابعاد و اندازه موردنظر مشتری، ظاهر می‌شود.

وی افزود: در هنگام ریخته‌گری و زمانی که مذاب وارد قالب می‌شود، آب دمین با دمای مناسب در پشت این صفحات مسی حرکت کرده و این امر علاوه بر خنک کردن صفحات مسی، موجب انجماد مذاب داخل قالب و شکل‌گیری تختال می‌شود؛ چراکه دمای مذاب فولاد موجود در قالب حدود یک هزار و ۵۴۵ درجه سانتی‌گراد بوده است، درحالی‌که دمای ذوب فلز مس با حدود یک هزار ۸۳ درجه سانتی‌گراد، نیاز به یک عامل خنک‌کننده در قالب دارد.

رییس تعمیرگاه ریخته‌گری مداوم فولادمبارکه، گفت: برای حرکت راحت‌تر مذاب و تختال در درون قالب، همچنین در راستای جلوگیری از تماس مذاب فولاد با صفحات مسی که منجر به چسبیدن مذاب فولاد به سطح صفحه مسی می‌شود، در حین ریخته‌گری از پودرهای روانکار استفاده می‌کنند. این پودرها به حالت مذاب از حد فاصل مذاب و صفحه مسی حرکت کرده و علاوه بر روانکاری حرکت مذاب و تختال، مانع تماس مذاب با مس می‌شوند.

بیرانوند تصریح کرد: صفحات مسی تشکیل‌دهنده قالب باید در محیطی با دمای بالا، فشار و سایش شدید، به مدت طولانی خواص مکانیکی خود را حفظ کرده و تا پایان تولید، عملکرد بی‌نقصی داشته باشند. به این منظور، باید در ساخت این قطعات از تکنولوژی خاصی استفاده کرد؛ چراکه اگر از مس معمولی استفاده شود، پس از چند ساعت ریخته‌گری و قرار گرفتن مس در دمای بالا، این فلز دچار تبلور مجدد، بازیابی و در نهایت رشد دانه خواهد شد؛ بنابراین بلافاصله خواص مکانیکی خود را از دست داده و به ‌شدت تضعیف می‌شود. حتی ممکن است صفحه مسی دچار شکست و انفجار شود و حوادث سنگین انسانی و تجهیزاتی به وجود آید. جهت جلوگیری از این مشکلات، لازم است فلز مس مورد نیاز با ترکیب شیمیایی خاص و طی فرایندهای بسیار حساس متالوژیکی و مکانیکی تولید شود تا بتواند در تمام مدت‌زمان استفاده، خواص مکانیکی استوار و پایداری داشته باشد.

کاهش زمان بومی‌سازی صفحات مسی به یک‌پنجم

سید مجتبی غیوری رییس دفتر فنی تعمیرات ریخته‌گری نیز در راستای بومی‌سازی صفحات مسی، عنوان کرد: صفحات مسی ریخته‌گری یکی از مهم‌ترین قطعات استراتژیک ماشین‌های ریخته‌گری است که عدم تامین آن منجر به توقف این ماشین‌ها می‌شود. با توجه به تشدید تحریم‌ها از سال ۱۳۹۰، گام اول برای شناسایی متریال، خواص متالوژیکی و انجام تست‌های آزمایشگاهی برداشته شد. با توجه به عدم دسترسی به اطلاعات پایه درجهت شکل‌دهی متریال و ایجاد سختی لازم، خواص هدایت الکتریکی و حرارتی مناسب، این اقدامات تا اواخر سال ۱۳۹۵ به طول انجامید.

وی یادآور شد: از سال ۱۳۹۸ و با حمایت و هدایت کارشناسان فولادمبارکه، دو شرکت دانش‌بنیان دیگر نیز اقدام به ساخت صفحات مسی بزرگ و کوچک کردند؛ به همین علت، توسعه این قطعات استراتژیک به مرحله اجرا رسید که خوشبختانه نتایج بسیار درخشانی در پی آن پدیدار شد.

رییس دفتر فنی تعمیرات ریخته‌گری گفت: پس از مراحل بومی‌سازی با توجه به امکان ایجاد خسارت‌های سنگین در هنگام تست اولیه نمونه داخلی، با حمایت‌های مدیران مربوطه تاییدات لازم اخذ و تست با موفقیت انجام شد. پس از حصول اطمینان از بهبود کیفیت توسط کارشناسان مربوطه، متشکل از تیم‌های تعمیراتی، تولیدی و پشتیبانی، اطلاعات دوباره بازنگری و ساخت صفحه با تکیه بر دانش داخلی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان، در کنار صفحات آلمانی و روی قالب‌ها نصب و مورد استفاده قرار گرفت.

غیوری تصریح کرد: درمجموع کیفیت صفحات مسی ساخت داخل پس از توسعه‌ها و بهینه‌سازی‌های مختلف در سال‌های اخیر، به کیفیت برخی نمونه‌های خارجی رسیده و در مواردی حتی از نمونه‌های چینی هم بهتر است که این امر نشان‌ از دانش فنی بالای کارشناسان داخلی می‌دهد. کیفیت ساخت این صفحات مسی ایرانی به حدی تضمین‌شده است که پروژه‌های بزرگ تولید تختال ۲۵۰ بر روی ماشین ۲ ریخته‌گری و تولید تختال ۳۰۰ بر روی ماشین ۵ ریخته‌گری، صرفا با تکیه‌ بر توان تخصصی فولادمبارکه و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی در ساخت صفحات مسی، صورت گرفت.

وی خاطرنشان کرد: انجام این پروژه علاوه بر کاهش هزینه‌ها، نیاز خطوط ریخته‌گری به کشورهای اروپایی را رفع کرده و زمان تامین آن‌ها را به ۱٫۵ کاهش داده است. همچنین باعث جلوگیری از خروج قابل‌ توجه ارز از کشور شده و اشتغال‌ مستقیم و غیرمستقیم متعددی را به ارمغان آورد.

امکان تکرار تجربه موفق بومی‌سازی صفحات مسی

حسین ایزدی کارشناس بومی‌سازی شرکت فولادمبارکه نیز در خصوص این بومی‌سازی، گفت: قالب‌های مسی، یکی از اصلی‌ترین اجزای ماشین ریخته‌گری مداوم فولاد است که پدیده‌های فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی انجماد اولیه تختال در آن رخ می‌دهد.

وی مهم‌ترین فعالیت‌های صورت‌گرفته جهت ساخت این صفحات در واحد بومی‌سازی را به این شرح برشمرد و افزود: شناسایی و ارزیابی فنی امکانات، تجهیزات و پتانسیل‌های فنی سازندگان توانمند، اعم از تجهیزات ریخته‌گری، آزمایشگاه‌ها و تیم‌های فنی و تحقیقاتی موجود در شرکت‌های سازنده جهت مطالعه بر روی خواص قطعات مسی، انجام تست‌های آنالیز شیمیایی، متالوگرافی، انتقال الکتریکی و سختی‌سنجی بر روی بسیاری از قطعات نو و مستهلک درجهت صحه‌گذاری مدارک و مشخص کردن پارامترهای مهم در عمر و کارکرد قطعه، هماهنگی درجهت ارجاع صفحات مسی مستهلک برای انجام بررسی‌های خواص فیزیکی، مکانیکی و آنالیز شیمیایی توسط سازندگان، برگزاری جلسات دوطرفه در شرکت‌های سازنده و همچنین در شرکت فولادمبارکه جهت افزایش تعاملات با سازندگان و به ‌تبع آن افزایش کیفیت قطعات تولیدی، تسهیل فرایند بومی‌سازی این قطعات توسط مدیریت عالی خرید به‌ منظور ایجاد جاذبه مشارکت در امر بومی‌سازی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان، نظارت و بازرسی جهت کنترل کیفیت قطعات با همکاری واحد کنترل کیفیت قطعات یدکی، از جمله فعالیت‌های واحد بومی‌سازی به حساب می‌آید.

این کارشناس بومی‌سازی یادآور شد: علاوه ‌بر ابعادبرداری، پارامترهایی اعم از آنالیز شیمیایی، سختی، هدایت الکتریکی و تست آلتراسونیک بر روی کلیه قطعات انجام می‌پذیرد و پس از آن جهت انجام تست گرم به شرکت فولادمبارکه ارجاع داده می‌‌شود.

ایزدی در پایان خاطرنشان کرد: با اقدامات صورت ‌گرفته در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری شرکت فولادمبارکه به همراه تجربه موفق بومی‌سازی این قطعات، این فرایند قابلیت تکرارپذیری برای سایر شرکت‌های فولادسازی را دارد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.