جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳ Friday, 26 July , 2024 ساعت ×
برنامه تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی نسل ۲ سرور پایه و اکتشافات سیستماتیک ذخایر
24 فروردین 1400 - 9:35
شناسه : 10325
رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی کشور خبر داد؛ رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی کشور از تهیه نقشه‌های سرور پایه، اکتشافات سیستماتیک ذخایر معدنی و مطالعات زمین‌شناسی مهندسی و مخاطرات به صورت سیستماتیک به عنوان پروژه‌های جدید سازمان متبوع خود در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها یاد کرد.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، علیرضا شهیدی رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی کشور، اظهار داشت: از سال ۱۳۹۹، تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی نسل ۲ سرور پایه با استفاده از ظرفیت علمی پژوهشکده علوم‌ زمین و متخصصان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور بومی‌سازی شد؛ به طوری که ادامه برنامه‌ها با روش‌های جدید در برداشت‌ اطلاعات، در سال ۱۴۰۰ آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی نسل ۲ سرور پایه در سال ۱۳۹۸ برای نخستین‌بار مورد توجه قرار گرفت، افزود: سال ۱۳۹۹ برای اولین‌بار در کشور، کویر لوت که شامل ۹ برگه یکصد هزار بود، با استفاده از سیستم نقشه‌های زمین‌شناسی نسل ۲ سرور پایه در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور، با مشارکت و توان تخصصی پژوهشکده علوم‌ زمین و ظرفیت‌های فنی و علمی این سازمان تهیه شد. بنابراین چنین روشی برای انجام پروژه‌های پیش‌ رو در سال ۱۴۰۰، ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

تهیه کلیه نقشه‌های زمین‌شناسی نوین هدف سازمان در برنامه هفتم توسعه

شهیدی تصریح کرد: حرکت به سوی پوشش سراسری کشور و تهیه کلیه نقشه‌های زمین‌شناسی نوین، به عنوان مهم‌ترین هدف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی کشور در برنامه هفتم توسعه و طی یک پروژه‌ جدید در سال ۱۴۰۰ خواهد بود.

وی ادامه داد: بر همین اساس هدف پیش ‌روی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی کشور، انجام ۱۲۰ پروژه در بخش زمین‌شناسی، ۱۵۱ پروژه در بخش اکتشاف و ۱۰۷ پروژه در بخش بررسی و پایش مخاطرات طبیعی، زیست‌محیطی و زمین‌شناسی مهندسی خواهد بود.

آغاز عملیات اکتشاف سیستماتیک در سال ۱۴۰۰

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، آغاز عملیات اکتشاف به صورت سیستماتیک را از دیگر برنامه‌های این سازمان در سال ۱۴۰۰ عنوان کرد و اذعان داشت: برنامه‌ای که در حوزه اکتشاف به عنوان یک موضوع جدید در نظر گرفته شده، آغاز عملیات اکتشاف سیستماتیک در چهار لایه اطلاعاتی برای اولین بار در کشور است که در یک پیمایش به صورت همزمان اطلاعات فلزی، غیرفلزی، عناصر استراتژیک و سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی مورد پایش قرار می‌گیرند.

شهیدی بیان کرد: روش برداشت این اطلاعات، جدید، به‌روز و مطابق با آخرین استانداردهای روز دنیا است که بر همین اساس، پروژه‌های جدید اکتشافی سازمان در سال ۱۴۰۰ برای نخستین‌بار، به سمت اکتشافات سیستماتیک در مقیاس یک‌پنجاه‌هزارم خواهد رفت.

وی افزود: در نظر داریم، برنامه هفتم توسعه را به سمت تولید گسترده نقشه‌های اکتشاف سیستماتیک سوق دهیم تا بتوانیم اطلاعات جدید، به‌روز را مبتنی بر آنالیزها و روش‌های برداشت پیشرفته دنیا به دست آوریم.

جهش در زمینه تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی کشور با تاکید بر اینکه نقشه‌های زمین‌شناسی نسل ۲ سرور پایه مبتنی بر بانک اطلاعات پایه‌ و به صورت دینامیک تهیه خواهند شد، گفت: سرعت و دقت تهیه نقشه‌ها نسبت به موارد تهیه شده در سال‌های گذشته توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی کشور قابل مقایسه نیست؛ به طوری که شاهد جهش بسیار بزرگی در این بخش خواهیم بود.

تهیه نقشه‌های هدفمند زمینشناسی مهندسی، مخاطرات و زیست‌محیطی

شهیدی ضمن اشاره به برنامه‌های پیش ‌روی این سازمان در حوزه منشاءیابی و پایش مخاطرات زمین‌شناسی، عنوان کرد: بازنگری در زمینه بررسی مخاطرات و آغاز مطالعات سیستماتیک در کنار تهیه نقشه‌های هدفمند زمین‎‌شناسی مهندسی را در برنامه‌های پیش روی سازمان خواهیم داشت. طراحی این مدل نیز در سال ۱۳۹۹ انجام و برای نخستین‌بار در سال ۱۴۰۰ اجرایی خواهد ‌شد.

وی در پایان  با بیان اینکه برخی از پروژه‌های حوزه مخاطرات در سال ۱۴۰۰ مبتنی بر برگه‌های‌های سیستماتیک تعریف خواهد شد، خاطرنشان کرد: حرکت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی به سمت تولید اطلاعات پایه بر مبنای ایندکس‌های استاندارد به عنوان ضرورت‌ها و اولویت‌های برنامه‌ریزی سازمان در سال ۱۴۰۰ است که همین امر، مسیر حرکت ما را در برنامه هفتم توسعه روشن می‌کند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.