شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
تهیه ۱۵ نمونه معدنی در چهار شهرستان خراسان جنوبی
14 بهمن 1400 - 11:39
شناسه : 24107
رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در دیدار با استاندار خراسان جنوبی گفت: از زمان اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی خراسان جنوبی در مهر امسال تاکنون ۱۵ هزار نمونه از مناطق تحت پیمایش در شهرستان‌های خوسف، بیرجند، سربیشه و درمیان گرفته شده است.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، علیرضا شهیدی رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در دیدار با استاندار خراسان جنوبی به تشریح اقدامات انجام شده در اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی استان پرداخت و اظهار داشت: سازمان زمین‌شناسی سال ۱۳۹۶ بیش از ۶۰ درصد وسعت خراسان جنوبی را از طریق ژئوفیزیک هوایی، پی‌جویی کرد که این اقدام منجر به شناسایی پهنه‌های معدنی فراوانی شد. البته با توجه به ذخایر معدنی غنی که در این استان داریم، طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی امسال نخستین بار در خراسان جنوبی عملیاتی شد.

وی با اشاره به زمان شروع اجرای این طرح در مهر امسال، افزود: در این مدت کوتاه با اعزام هشت هزار و ۵۰۰ کارشناس روز به استان، ۱۵ هزار نمونه از مناطق تحت پیمایش در شهرستان‌های خوسف، بیرجند، سربیشه و درمیان گرفته شده است. همچنین تاکنون مواد معدنی از جمله مس، مس طلا، نیکل و سنگ‌های قیمتی در این مناطق شناسایی شده است.

طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی اقدامی ارزشمند است

جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست، گفت: با توجه به ظرفیت‌هایی که در این منطقه وجود دارد، دامنه فعالیت‌های سازمان زمین‌شناسی باید به اندازه تمام گستره استان توسعه یابد.

وی طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی را اقدامی ارزشمند خواند و ادامه داد: این طرح که منجر به شناسایی پهنه‌های جدید و ذخایر متعدد می‌شود، برای آینده استان بسیار مفید است.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر جایگاه معدن به عنوان یکی از مهمترین پیشران‌های توسعه‌ای خراسان جنوبی، بیان کرد: معادن فعال نقش بسزایی در اشتغال‌زایی، درآمدزایی، ماندگاری جمعیت، ایجاد امنیت و در نهایت توسعه پایدار منطقه دارند. همچنین هر معدن می‌تواند منجر به ایجاد صنایع فراوری شود و ارزش افزوده به همراه داشته باشد.

قناعت با اشاره به ظرفیت‌های معدنی پراکنده در سطح استان پیشنهاد داد که سازمان زمین‌شناسی با اتمام دوره تعریف شده برای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی در استان، برای ادامه کار در دیگر مناطق خراسان جنوبی نیز برنامه‌ریزی کند. خروج این مجموعه از استان و بازگشت دوباره آن‌ها، مشمول زمان می‌شود و فرصت‌سوزی به همراه دارد.

لزوم بهره‌برداری از ذخایر خراسان جنوبی

عباس جرجانی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در پایان از نتایج مطلوب اقدامات سازمان زمین‌شناسی در استان گفت و از معاون وزیر خواست اکتشاف ذخایر را در منطقه لوت مرکزی استان نیز عملیاتی کنند. همچنین بر وجود ذخایر غنی در مناطق مختلف استان خراسان جنوبی و لزوم بهره‌برداری از آن‌ها تاکید کرد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.