پنج شنبه, ۳۰ دی , ۱۴۰۰ Thursday, 20 January , 2022 ساعت ×
درخشش ذوب‌آهن در بومی‌سازی قطعات خط تولید ریل
14 آذر 1400 - 9:43
شناسه : 21322
مدیر مهندسی نورد ذوب‌آهن اصفهان گفت: اطمینان ذوب‌آهن اصفهان به توان شرکت‌های داخلی بار دیگر موجب بومی‌سازی یک قطعه مهم در تولید ریل ملی شد.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی ذوب‌آهن
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، محمد امین یوسف‌زاده مدیر مهندسی نورد ذوب‌آهن اصفهان در خصوص بومی‌سازی قطعات خط تولید ریل، اظهار داشت: با توجه به حساسیت و اهمیت تولید ریل که در خط تولید آن از قطعات بسیار پیشرفته و هایتک استفاده می‌شود‌، اقدام به بومی‌سازی این قطعات کردیم.

وی با بیان اینکه از سه سال پیش کار بومی‌سازی قطعات ریل آغاز و در فاز اول بومی‌سازی مته ریل انجام شد، افزود: رژیم صهیونیستی تولیدکننده مته ریل است و این احساس به وجود آمد که به بن‌بست بزرگی رسیدیم. لذا برای حل این مشکل به توانمندی شرکت‌های داخلی اطمینان کردیم و شرکت‌های مختلف در جهت رسیدن به این هدف اعلام آمادگی کردند. و در بین آن‌ها یک شرکت ساخت مته بسیار موفق شد به گونه‌ای که میزان بهره‌برداری از آن بیش از مدل رژیم صهیونیستی بود و باعث شگفتی همه شود.

مدیر مهندسی نورد ذوب‌آهن اصفهان، گفت: اگر با مته رژیم صهیونیستی قرار بود کار کنیم، قادر به ایجاد ۱۰۰ سوراخ بودیم، اما با مته ساخت داخل ۱۵۰ سوراخ با قطر مشخص را می‌توان ایجاد کرد. تولید مته بخاطر گرید آلیاژ خاص و همچنین پیچیدگی و زوایای خاص خود قطعه، بسیار سخت بود ضمن اینکه باید روی آن یک سری زیگمنت با دقت بسیار بالا مونتاژ می‌شد و نهایتا خروجی که از مته انتظار داشتیم یک سوراخ با قطر مشخص بود که خوشبختانه اولین تست آن فوق‌العاده عالی بود.

یوسف‌زاده با اشاره به اینکه تحریم‌ها اگر چه سخت بود، اما باعث ایجاد فرصت‌های بسیار بزرگی شد، بیان کرد: موفقیت‌های مهمتری نیز در بومی‌سازی سایر قطعات و تجهیزات تولید ریل حاصل شده است.

ساخت مته با یک دهم هزینه خارجی

رضا توکلی سرپرست بخش ریل ذوب‌آهن اصفهان نیز با اشاره به راه‌اندازی اره جدید شماره ۳ جهت برش‌کاری و سوراخ‌کاری ریل، تصریح کرد: وجه تمایز آن با مشابه خارجی در متفاوت بودن فرم و شکل مته بوده و با یک دهم هزینه مشابه خارجی تولید شده است. این قطعه در کمترین محدوده زمانی ساخته شد که اهمیت بسیاری دارد.

اعلام آمادگی یک شرکت تبریزی برای ساخت مته

رضاعلیخانی سرپرست پرداخت نهایی نورد ذوب‌آهن نیز اذعان داشت: پس از راه‌اندازی پروژه ریل در سال ۱۳۹۵، نیاز به تهیه مته‌های رزرو جهت سوراخکاری ریل احساس شد که در همین راستا با چندین شرکت وارد مذاکره شدیم.

وی هزینه‌های سنگین برای واردات مته که بالغ بر یک هزار یورو خروج ارز را داشت و تحریم‌های ظالمانه را عامل اقدام برای ساخت آن در داخل کشور دانست و ادامه داد: در همین راستا با همکاری حوزه سفارشات و خرید و مساعدت مدیران بخش نورد پروژه تحقیق و تولید و بومی‌سازی مته آغاز شد و یک شرکت از تبریز برای اجرای این هدف آمادگی خود را اعلام کرد.

سرپرست پرداخت نهایی نورد ذوب‌آهن در پایان خاطرنشان کرد: پس از مطالعه رزومه کاری و سوابق شرکت و اثبات شدن توانمندی آن، نمونه اصلی از مته برای آن‌ها ارسال و کار تولید آغاز شد که خوشبختانه با موفقیت همراه بود. لذا متریال، نقشه برداری، طراحی و ساخت و بسته‌بندی مته تماما در این شرکت انجام شده است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.