یکشنبه, ۳۱ تیر , ۱۴۰۳ Sunday, 21 July , 2024 ساعت ×
رویکردی ارزش آفرین
26 مهر 1400 - 8:55
شناسه : 19223
معاون سرمایه‌گذاری‌ها و امور شرکت‌های شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر مطرح کرد؛ امروز تامین مواد اولیه اصلی‌ترین عامل در تحقق چشم‌انداز صنعت فولاد کشور برشمرده می‌شود و در این بین، جایگاه واحدهای تولیدکننده مواد اولیه این زنجیره بسیار اهمیت دارد. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد اولیه صنعت فولاد کشور محسوب می‌‌شود که با توجه به برخورداری از پتانسیل‌های معدنی و جغرافیایی مناسب، در سال‌های اخیر طرح‌های متعددی را در زمینه توسعه ظرفیت‌ها و تکمیل زنجیره‌های ارزش صنعت فولاد کشور در دستور کار قرار داده و نتیجه این امر، رشد آمار تولید، افزایش درآمدها و ارتقای سودآوری بوده است. امروز شرکت معدنی و صنعتی گلگهر (کگل) یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران محسوب می‌شود و همواره می‌کوشد تا بازده و سود مناسبی را نصیب سهامداران خود کند.
ارسال توسط : نویسنده : محسن نبوی منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، با دارا بودن ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل در زمینه پهنه‌های معدنی و فراوری محصولات مختلف، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های معدنی در ایران و خاورمیانه به شمار می‌آید. این شرکت، با ظرفیت کنونی تولید، اصلی‌ترین تولیدکننده و تامین‌کننده مواد اولیه صنعت فولاد کشور است.

استراتژی اصلی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در سال‌های اخیر افزایش حجم تولید و فروش محصولات خود (گندله و کنسانتره) و همچنین تکمیل زنجیره ارزش خود در حوزه محصولات معدنی و فولادی بوده است. مجموع تولید سالانه این شرکت در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴، با اجرای پروژه‌های توسعه و بهینه‌سازی خطوط، به بیش از ۳۰ میلیون تن خواهد رسید. استراتژی این شرکت برای افزایش سودآوری در سال‌های آینده، ارتقای ظرفیت زیرساختی در حوزه محصولات فولادی و  تکیه بر فعالیت هلدینگ در زنجیره ارزش است که از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به تامین مالی شرکت‌ها در راستای تکمیل پروژه‌های آن‌ها، با هدف بهره‌برداری و افزایش سودآوری مجموعه گل‌گهر اشاره کرد.

توسعه فعالیت‌ها، زمینه‌ساز ارتقای سودآوری

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در حال حاضر، به منظور توسعه زنجیره ارزش خود، با تاسیس شرکت‌های فولادی، به حوزه تولید محصولاتی نظیر آهن‌اسفنجی و محصولات فولادی وارد شده است و در آینده‌ای نه‌‎چندان دور، با تولید اسلب نازک و مقاطع فولادی، زنجیره فولاد را تکمیل خواهد کرد. موقعیت ممتاز جغرافیایی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، همچنین وجود زیرساخت‌های لازم، احداث صنایع فولادی را در این منطقه توجیه‌پذیر می‌کند.

از جمله اقدامات شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در حوزه توسعه تولید و ارتقای سودآوری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشارکت عمده و گسترده در تکمیل پروژه انتقال آب خلیج فارس که موجب رفع بحران آب منطقه گل‌گهر می‌شود و از طریق صرفه‌جویی هزینه‌ها و همچنین افزایش تولید، سودآوری شرکت‌های منطقه گل‌گهر را افزایش می‌دهد؛
  • بستن قرارداد «BOT» توسط شرکت گهر انرژی سیرجان که موجب رفع بحران برق شرکت‌های فولادساز منطقه (از جمله شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر)، صرفه‌جویی هزینه برای این شرکت‌ها و افزایش سودآوری آن‌ها می‌شود؛
  • انجام فعالیت‌های مولد در سایر مناطق کشور (از جمله سیستان و بلوچستان در حوزه طلا و مس و آنتی‌موآن) و خارج از کشور (از جمله بهره‌برداری از معادن مس قزاقستان).

با توجه به اینکه حجم قابل توجهی از ذخایر معدنی سنگ‌آهن کشور در منطقه گل‌گهر جای گرفته، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، هم‌جهت با طرح جامع فولاد کشور، چشم‌انداز تولید ۲۴ میلیون تن کنسانتره، ۲۱ میلیون تن گندله و بیش از ۵ میلیون تن شمش فولادی را مدون ساخت و در حال حاضر، با تلاش‌های صورت‌گرفته، بخش عمده‌ای از این چشم‌اندازها محقق شده که این مسئله تاثیر قابل توجهی بر رشد درآمدها و سودآوری این شرکت داشته است. در نمودار ۱ آمار سود خالص شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در سال‌های اخیر آورده شده است. سود خالص شرکت در سال ۱۳۹۹، با رشد ۱۱۶ درصدی، به بیش از ۱۴۱ هزار و ۶۰۳ میلیارد ریال رسیده که علت اصلی‌اش افزایش حجم تولید و فروش محصولات این شرکت و نیز افزایش ضرایب قیمت‌گذاری محصولات آن نسبت به سال قبل بوده است.

گل‌گهر، حافظ منافع سهامداران

توسعه فعالیت‌ها و ظرفیت‌های تولیدی و رشد درآمدهای شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر موجب شده است تا این شرکت به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌‌های بورس اوراق بهادار کشور تبدیل شود. افزایش سود خالص شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر طی یک سال اخیر و همچنین چشم‌انداز مثبت سودآوری این شرکت در سال ۱۴۰۰ موجب افزایش بازده مورد انتظار سهامداران این شرکت و افزایش نسبت قیمت به درآمد هر سهم (P/E) شده است. این امر در نهایت به افزایش قیمت بازار هر سهم و افزایش ارزش بازار کل سهام شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر منتج شده، به طوری که ارزش بازاری این شرکت تا امروز (۲۸ شهریور ۱۴۰۰) از ۲۱۹ هزار میلیارد تومان نیز فراتر رفته است.

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های این شرکت همواره حمایت از منافع سهامداران بوده است. در همین راستا، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر از طریق انجام فعالیت بازارگردانی (از ۲۰ مهر ۱۳۹۹ تاکنون) و همچنین تقسیم سود متعارف میان سهامداران توانسته است از ابتدای سال تاکنون بازدهی ۶۰ درصدی را برای سهامداران خود محقَق سازد. همچنین این شرکت، از طریق خریدهای حمایتی سهام کگل توسط شرکت‌های تابعه و نیز خریدهای حمایتی بازارگردان، توانسته است سهام خود را از ریزش قیمت در بازار سرمایه مصون نگه دارد.

گفتنی است که سرمایه شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در ابتدای ورود به بورس اوراق بهادار تهران در سال ۱۳۸۳ حدود ۴۴۰ میلیارد ریال بود که طی چندین مرحله افزایش سرمایه از محل آورده نقدی، مطالبات و سود انباشته، در پایان سه‌ماهه نخست سال ۱۴۰۰ به ۷۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال رسید. عمده‌ترین دلیل طرح‌‌های افزایش سرمایه شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در سال‌های اخیر تکمیل و افزایش ظرفیت تولید کارخانه‌های گندله یک و دو و همچنین تامین منابع مالی مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌های شرکت‌های زیرمجموعه (مانند شرکت جهان فولاد سیرجان، شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر و شرکت انتقال آب خلیج فارس) بوده است. علاوه بر آن، اکثر طرح‌های افزایش سرمایه شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران بوده که با حمایت سهامداران عمده انجام شده است. در پایان، گفتنی است که در سال گذشته اولین چرخه اکمل فولاد کشور، از معدن تا تولید شمش فولادی، در منطقه گل‌گهر به پایان رسید و امروز شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، به عنوان یک بازوی توانمند، نقش بی‌بدیلی در صنعت فولاد کشور ایفا می‌کند. با بهره‌برداری از طرح‌های معدنی و فولادی در دست اجرا و آتی برای افزایش ظرفیت تولید و تنوع‌بخشی به محصولات تا افق ۱۴۰۴، این جایگاه بیش از پیش پررنگ و نمایان خواهد شد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.